Prestige napáchala škody za miliardy eur
Španělské úřady nedávno odvolaly poslední omezení týkající se rybolovu u břehů
Galicie. Následky zkázy tankeru Prestige, který se potopil přesně před rokem tři
sta kilometrů západně od přístavu Vigo, však budou patrné ještě celé desetiletí.
Je o tom alespoň přesvědčen Světový fond na ochranu přírody (WWF). Odhaduje, že
celkové škody, jež havárie způsobila a způsobí, dosáhnou nejméně osmi miliard
eur. Společnost FIPOL, u níž byl tanker - provozovaný řeckým rejdařem, pronajatý
bankrotující rusko-švýcarské firmě a plující pod vlajkou Baham - pojištěn, však
škody odhaduje na pouhou miliardu eur. FIPOL nicméně zvažuje, že podá žalobu na
španělskou vládu, kterou viní, že neučinila vše, aby katastrofě zabránila. Totéž
si podle deníku El País myslí organizace na ochranu životního prostředí
Greenpeace. Ta navíc vládě v Madridu vyčítá, že se následky havárie snažila
bagatelizovat. \"Kabinet premiéra Josého-Maríi Aznara stále nepředložil plán, na
jehož základě by se poškozené pobřeží mohlo náležitě zotavit, a to jak po
stránce ekologické, tak i s ohledem na ekonomiku oblasti,\" tvrdí Greenpeace ve
zprávě k prvnímu výročí havárie. \"Katastrofa má pokračování, každým dnem unikne
z vraku do moře téměř tuna topného oleje. V útrobách Prestige se stále nachází
třináct tisíc tun nákladu, zatímco pět až deset tisíc tun nečistot pluje v moři
v širokém pásu mezi Kanárskými ostrovy a Nizozemskem,\" dodává WWF. Španělská
vláda veškerá obvinění, která proti ní míří, odmítá. Přesto však pověřila ropnou
společnost Repsol-YPF, aby na jaře z tankeru, spočívajícího na mořském dně v
hloubce téměř čtyř tisíc metrů, odčerpala zbytek nákladu. Prestige převážela
celkem 63 tisíc tun těžkého topného oleje. Španělsko se spolu s Francií, rovněž
postiženou havárií tohoto tankeru, u Evropské unie zasadilo o to, že Brusel v
říjnu zakázal vjezd tankerů s jedním pláštěm, jako je Prestige, do přístavů
členských zemí unie. Do roku 2005 by tento typ nákladních lodí měl být zcela
vyřazen z provozu. ZDROJ: HN
Španělské úřady nedávno odvolaly poslední omezení týkající se rybolovu u břehů Galicie. Následky zkázy tankeru Prestige, který se potopil přesně před rokem tři sta kilometrů západně od přístavu Vigo, však budou patrné ještě celé desetiletí. Je o tom alespoň přesvědčen Světový fond na ochranu přírody (WWF). Odhaduje, že celkové škody, jež havárie způsobila a způsobí, dosáhnou nejméně osmi miliard eur.
Společnost FIPOL, u níž byl tanker - provozovaný řeckým rejdařem, pronajatý bankrotující rusko-švýcarské firmě a plující pod vlajkou Baham - pojištěn, však škody odhaduje na pouhou miliardu eur.
FIPOL nicméně zvažuje, že podá žalobu na španělskou vládu, kterou viní, že neučinila vše, aby katastrofě zabránila.
Totéž si podle deníku El País myslí organizace na ochranu životního prostředí Greenpeace. Ta navíc vládě v Madridu vyčítá, že se následky havárie snažila bagatelizovat.
\"Kabinet premiéra Josého-Maríi Aznara stále nepředložil plán, na jehož základě by se poškozené pobřeží mohlo náležitě zotavit, a to jak po stránce ekologické, tak i s ohledem na ekonomiku oblasti,\" tvrdí Greenpeace ve zprávě k prvnímu výročí havárie.
\"Katastrofa má pokračování, každým dnem unikne z vraku do moře téměř tuna topného oleje. V útrobách Prestige se stále nachází třináct tisíc tun nákladu, zatímco pět až deset tisíc tun nečistot pluje v moři v širokém pásu mezi Kanárskými ostrovy a Nizozemskem,\" dodává WWF.
Španělská vláda veškerá obvinění, která proti ní míří, odmítá. Přesto však pověřila ropnou společnost Repsol-YPF, aby na jaře z tankeru, spočívajícího na mořském dně v hloubce téměř čtyř tisíc metrů, odčerpala zbytek nákladu. Prestige převážela celkem 63 tisíc tun těžkého topného oleje.
Španělsko se spolu s Francií, rovněž postiženou havárií tohoto tankeru, u Evropské unie zasadilo o to, že Brusel v říjnu zakázal vjezd tankerů s jedním pláštěm, jako je Prestige, do přístavů členských zemí unie. Do roku 2005 by tento typ nákladních lodí měl být zcela vyřazen z provozu.
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích