Pátek, 29. března 2024

Prestige napáchala škody za miliardy eur

Prestige napáchala škody za miliardy eur
Španělské úřady nedávno odvolaly poslední omezení týkající se rybolovu u břehů Galicie. Následky zkázy tankeru Prestige, který se potopil přesně před rokem tři sta kilometrů západně od přístavu Vigo, však budou patrné ještě celé desetiletí. Je o tom alespoň přesvědčen Světový fond na ochranu přírody (WWF). Odhaduje, že celkové škody, jež havárie způsobila a způsobí, dosáhnou nejméně osmi miliard eur. Společnost FIPOL, u níž byl tanker - provozovaný řeckým rejdařem, pronajatý bankrotující rusko-švýcarské firmě a plující pod vlajkou Baham - pojištěn, však škody odhaduje na pouhou miliardu eur. FIPOL nicméně zvažuje, že podá žalobu na španělskou vládu, kterou viní, že neučinila vše, aby katastrofě zabránila. Totéž si podle deníku El País myslí organizace na ochranu životního prostředí Greenpeace. Ta navíc vládě v Madridu vyčítá, že se následky havárie snažila bagatelizovat. \"Kabinet premiéra Josého-Maríi Aznara stále nepředložil plán, na jehož základě by se poškozené pobřeží mohlo náležitě zotavit, a to jak po stránce ekologické, tak i s ohledem na ekonomiku oblasti,\" tvrdí Greenpeace ve zprávě k prvnímu výročí havárie. \"Katastrofa má pokračování, každým dnem unikne z vraku do moře téměř tuna topného oleje. V útrobách Prestige se stále nachází třináct tisíc tun nákladu, zatímco pět až deset tisíc tun nečistot pluje v moři v širokém pásu mezi Kanárskými ostrovy a Nizozemskem,\" dodává WWF. Španělská vláda veškerá obvinění, která proti ní míří, odmítá. Přesto však pověřila ropnou společnost Repsol-YPF, aby na jaře z tankeru, spočívajícího na mořském dně v hloubce téměř čtyř tisíc metrů, odčerpala zbytek nákladu. Prestige převážela celkem 63 tisíc tun těžkého topného oleje. Španělsko se spolu s Francií, rovněž postiženou havárií tohoto tankeru, u Evropské unie zasadilo o to, že Brusel v říjnu zakázal vjezd tankerů s jedním pláštěm, jako je Prestige, do přístavů členských zemí unie. Do roku 2005 by tento typ nákladních lodí měl být zcela vyřazen z provozu. ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů