Sobota, 20. dubna 2024

Evropská pomoc Řecku?

Evropská pomoc Řecku?

Když pominu fakt, že hasících letadel je v Evropě opravdu dost, na pomoc již vyrazilo několik francouzských hasících letounů, Španělsko a Norsko poslaly také a Německo tři vrtulníky, napadá mi, proč řecká strana nevyužije pomoc od Global Emergency Response a její hasící bombardéry Iljušin Il-76, které mohou shodit naráz téměř 50 000 l vody. Proč se tato technika nevyužije, resp. proč se o ní nepožádá? Jistě to není jen z důvodu členitosti terénu, a tím složitým leteckým manévrům s tímto strojem, neb
Il-76 Adam operoval již v mnoha podobných situacích a podmínkách... Samotné Rusko disponuje obrovskou flotilou požárních letadel nejrůznějších typů...a není daleko...

Pod článkem ohledně tragických požárů lesů v Řecku se vyrojilo mnoho "zasvěcených" komentářů. Vesměs se každý z nich týkal přepravy pozemní techniky, tedy cisteren na místa požárů. Nedalo mi to a také k tomuto tématu něco sdělím. Z mého pohledu je tato otázka poněkud zbytečná, neboť rozumně uvažující odborník, a tím myslím ty na řecké straně i jinde, když už žádá pomoc při hašení, musí toto mít vyřešeno. Pokusil jsem se problém přepravy casek malinko shrnout. Záměrně se nevyjadřuji k přepravě po železnici, neb to je opravdu problém (uvolnění trati apod.).

Tedy, Řecko je členem Severoatlantické aliance NATO již od roku 1952, proč nejít touto cestou a pokusit se využít pomoc z této strany v rámci poskytnutí těžkých nákladních letounů C 5 A Galaxy, které vlastní další člen, tedy USA. Když to vezmu z pohledu našich hasičských vozidel, která by se v dané oblasti dala použít, tak největší cisternou je CAS 32. Délka toho vozu je 8,5 m, délka nákladového prostoru v Galaxy je 37 m, výška 3,8 m a šířka 4,1 m. Maximální hmotnost přepravovaného nákladu je 131 000 kg. Z toho mi logicky plyne, že by se do útrob tohoto amerického letounu vešla minimálně trojice našich Tater, čtyři zřejmě ne, neb asi musí být nějaká bezpečná vzdálenost mezi nákladem. Přiznám se, toto přesně nevím. Kdosi prohlásil, jestli se letecká přeprava myslí vážně. A proč ne?

Druhou otázkou je, zda-li by to v rámci NATO bylo možné uskutečnit. Tyto letouny vlastní však mimo US Army také jejich Národní Garda resp. její letecká složka, třeba by šlo využít je. Otázka úhrady nákladů na jejich použití by jistě byla řešitelná po vzájemné dohodě.

Eventuálně by šlo využít na přepravu hasičské techniky ukrajinské Antonovy 124 či 225. U AN 124 je nákladový prostor stejně dlouhý, ovšem širší a vyšší, hmotnost nákladu je až 150 000 kg, což je v tomto případě naprosto druhotná informace, neb více jak tři resp. čtyři Tatry se do Ruslana stejně nevejdou. U šestimotorové Mriji, tedy AN 225 je nákladový prostor dlouhý bez pár čísel skoro 45 m, 6,4 m široký a 4,4 m vysoký. U Ruslana je šíře a výška nákladového prostoru stejná. Hmotnost nákladu je až 250 000 kg! Do něj by se Tater vměstnalo s přehledem 4-5 a klidně s vodou...

Nicméně toto asi není otázka dne, neb Řecko požádalo o pomoc Evropskou unii a nikoliv NATO či jiné subjekty. Jedno je však jisté, zatím je žádána jen pomoc při likvidaci požárů! O humanitární pomoci bude zřejmě řeč později.

Závěrem bych rád zmínil komentář kolegy Dušana Stuchlíka, se kterým se naprosto ztotožňuji. Je v něm psáno vše podstatné ohledně způsobu pomoci atd. Je naprosto evidentní, že v tuto chvíli by jiná než letecká pomoc nebyla z časového hlediska účinná. Rovněž je pravdou i to, že veškerá kritika se musí snést pouze a jen na řecké politiky a hasičské funkcionáře, neb o pomoc bylo skutečně požádáno velmi pozdě... Nikoliv v okamžiku, když jim tzv. začalo téct do bot, ale až když jim ta voda z bot začala vytékat... Ale jak píše Dušan, toto je problém vládnoucí garnitury a ostatních složek v každé zemi.

Stále si myslíte, že je správné kritizovat jen naši popřípadě jiné vlády? Já si to nemyslím. Avšak nechci tvrdit, že vše funguje tak jak by mělo. Řešení těchto událostí vyžaduje kompetentnost, pružnost a okamžité a správné učinění rozhodnutí všech zainteresovaných lidí. Vše je řešitelné. Bohužel nejen v tomto případě se toto nestalo.

Tolik má malá nedělní glosa vzniklé situace. Když jsem ráno předával společně s kolegy službu směně B, vedl se na téma řeckých požárů poměrně obsáhlý rozhovor. O čem asi?

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů