USA nejsou schopné účinně zastavit únik ropy do Mexického zálivu a náročné operace musí zajistit BP.
Zastavit unikající ropu potrvá měsíce
Zastavit proud surové ropy, která zamořuje Mexický záliv, bude extrémně náročné. A zřejmě zdlouhavé. Pokud nebudou mít těžaři velké štěstí, nepodaří se únik ropy zastavit dříve než za deset dní. V horším případě až čtvrt roku.
Prezident Barack Obama prohlásil, že za katastrofu mohou těžaři z BP a oni mají také vše napravit. Nahlas však už nevyřkl jinou důležitou věc: americké úřady nedisponují technickými prostředky, kterými by únik ropy ze dna Mexického zálivu v hloubce 1,5 kilometru zastavily, a jsou v tomto směru zcela odkázány na BP. "Naše práce je v podstatě držet nohu na krku BP, aby se pohnula kupředu a zastavila únik," přiznal pro televizní stanici CNN americký ministr vnitra Kenneth Lee Salazar.
Tři varianty podle BP
BP přišla se třemi variantami řešení. První a nejrychlejší z nich - pokusit se uzavřít tryskající vrt pomocí dálkově ovládaných robotů -, už v podstatě selhalo.
Šéf americké odnože BP Lamar McKay přirovnal toto nejrychlejší možné řešení k otevřené operaci srdce ve hloubce 1,5 kilometru a potmě. Operace robotů přesto zatím pokračují.
Nejbezpečnější řešení, které se v současné chvíli nabízí, je vytvořit nový pomocný vrt, pomocí kterého by bylo možné původní poškozený vrt z boku vyplnit betonem a tak uzavřít. K takovému řešení sáhli v podobném případě v loňském roce v Austrálii. Během tzv. Montarského úniku u severozápadního pobřeží Austrálie trvalo navrtání záchranného vrtu deset týdnů. První čtyři záchranné vrty se vůbec do původního netrefily, ačkoliv se nacházel necelých 100 metrů pod hladinou.
"Je to jako hledání jehly v kupce sena," komentovala náročnou operaci australská senátorka za Stranu zelených Rachel Siewertová, která se v Montarském incidentu angažovala.
Ačkoliv BP mají velmi dobře zmapované dno okolo vrtu v Mexickém zálivu, dobu potřebnou na účinné vyvrtání záchranného vrtu odhaduje až na tři měsíce.
Nouzové řešení
Na nátlak Spojených států přišla BP s nejnovějším nouzovým řešením. V Louisianě se v současné chvíli svařují odsávací zvony, které se v hloubce usadí na tři místa, odkud ropa uniká. Odtud by měla být odčerpána do připravených lodí a odvezena na pevninu.
Ani toto řešení ale není příliš rychlé. Dobu, než budou moci být zvony nasazeny do akce, odhaduje BP na šest až osm dní. Podobné operace navíc byly dosud prováděny jen v relativně mělkých vodách a i BP považuje toto řešení za dočasné. Velitel pobřežní stráže admirál Thad Allen oznámil, že se musí provést další testy, které ukážou, zda zvony a odčerpávací hadice budou schopny vydržet tlak v hloubce 1,5 kilometru.
Tragédii mohlo možná zabránit relativně jednoduché zařízení, dálkově řízený akustický uzávěr. Ten je v povinné výbavě například všech norských a brazilských vrtů a přijde ke slovu v případě, že selže automatický uzávěr vrtu. Přesně to se stalo při havárii na Deepwater Horizon. Zařízení v hodnotě půl milionu dolarů ovšem není u vrtů ve vodách USA povinné. Hodnota jedné plošiny se pohybuje kolem půl miliardy dolarů.
Největší úniky ropy za posledních 35 let
1967 Torrey Canyon
Ztroskotaný americký tanker vypustil do vod u pobřeží Cornwallu kolem 120 000 tun surové nafty. Přírodní katastrofu zesílilo masivní použití chemických disperzních látek.
1989 Exxon Valdez
Z amerického tankeru uniklo do moře u břehů Aljašky kolem 38 000 tun surové nafty. Havárie v ekologicky citlivé oblasti se stala jednou z největších přírodních katastrof zaviněnou člověkem.
2002 Prestige
Z liberijského tankeru potopeného u břehů španělské Galicie uniklo v průběhu dvou let do moře přibližně 63 000 tun těžkých topných olejů. Palivo obsahovalo velmi nebezpečné toxické látky.
2007 Hebei Spirit
Při srážce hongkongského tankeru s jeřábovou lodí, která se utrhla z kotevního lana poblíž jihokorejského přístavu Taesan, došlo k proražení trupu tankeru, ze kterého uniklo do Žlutého moře přibližně 10 800 tun surové nafty. Havárie ohrozila unikátní přírodní rezervaci a množství mořských farem u pobřeží Jižní Koreje.
AUTOR: Jakub Černý
AUTOR-WEB: www.ihned.cz