Foremost Husky 8, hasičský bojovník se Sibiří
Hasičské jednotky v oblasti ruské Sibiře obdržely v letech 1985 až1986 celkem 50 speciálních cisternových stříkaček, vyrobených kanadskou firmou Foremost. Ta je známá svým programem podvozkových platforem pro využití ve složitých terénních i klimatických podmínkách.
Pro Sibiř byl zvolen největší pásový model z řady Husky, konkrétně typ 8. Nově vzniknuvší hasičský speciál dostal označení coby požární čerpací stanice. Byl postaven na dvoupásovém podvozku, na který byla namontována prodloužená kabina, přístupná z obou stran po pásech, stupačce a bočním ochozu. Za ní je účelová nástavba s čerpadlem a vodní nádrží. Vše pochází od firmy Foremost ve spolupráci s koncovým uživatelem.
Podvozek Husky 8 má oba dva spojené pásy řiditelné, což přispívá k velmi dobrým manévrovacím schopnostem tohoto více jak 16 m dlouhého speciálu. O pohon se stará devítilitrový agregát Detroit Diesel 8V-71T o výkonu 287 kW při 1200 ot/min, který tomuto vozu umožňuje dosáhnout maximální rychlosti přibližně 14 km/h. Mimo jiné se tento motor používal i jako pohon některých amerických tanků a samohybných děl. Převody rozděluje mechanická převodovka Allison CLVT 5861.
Vozidla Foremost těžkých pásových řad se vyznačují montáží konvenčních pneumatik s tím, že ozubená kola v pásech jsou vždy na jejich koncích a pneumatiky se nalézají uprostřed ocelo-pryžového pásu na jeho ocelové spojnici. Čili se jedná nadneseně řečeno o jakousi variantu sněhových řetězů, myšleno co do použití, protože se pneumatiky dotýkají právě pouze středové části pásu.
Pro účely sibiřských hasičů bylo šasi vozu Husky 8 upraveno a o zhruba 2 metry prodlouženo oproti standardnímu provedení. Motor je za prodlouženou kabinou pro osádku 1+3, hned u něj se nachází požárníčerpadlo o výkonu 4000 l/min a plnící armatury. Čerpadlo se ovládá buďto z kabiny, nebo z ovládacího panelu v nástavbě. Na horní pochozí ploše této části nástavby, která je přístupná po žebříčku na levém boku či vnitřkem kolem čerpadla, je umístěna lafetová proudnice. Kromění zde ještě nalezneme požární příslušenství v podobě ženijního nářadí a hadic. Další částí nástavby je vodní nádrž na dle dostupných informací 6 - 8 kubíků. Za nádrží je volný prostor se zábradlím. Na něj je možné uložit další vybavení případně osoby.
Požární speciál Husky 8 je schopný překonávat brod až do hloubky 2,1 m, jeho nájezdové uhly jsou 43° vpředu a přes 60° vzadu. Dodnes se zřejmě jedná o největší pásový hasící automobil na světě.
Kanadská vozidla od firmy Foremost jsou známá ve všech oblastech, kde je potřeba překonávat extrémní terénní i klimatické podmínky. Některé kolové či pásové modely jezdí u hasičů na základně McMurdo v Antarktidě. Více na:http://www.pozary.cz/clanek/51775-foremost-husky-8-hasicsky-bojovnik-se-sibiri/
ZDROJ: Požáry.cz