Čtvrtek, 28. března 2024

Bavorští akustikové vyhlásili boj hlukovým emisím

Nové BMW řady 7: Bavorští akustikové vyhlásili boj hlukovým emisím Praha (12. září 2001) – Hluk. Lidé v moderních aglomeracích se čím dál tím více stávají jeho obětí. Hlukové emise ohrožují psychiku člověka a ještě zvyšují každodenní pracovní stres. Hluk je všude. V kancelářích hučí ventilátory počítačů, kopírovací stroje, klimatizace. Na ulicích trhají ušní bubínky sirény sanitek, hasičů a policejních vozů, o hluku běžících motorů ani nemluvě.
Bavorští akustikové vyhlásili boj hlukovým emisím
V bavorské automobilce BMW se rozhodli s hlukem bojovat a dopřát ticho alespoň těm, kdo usednou za volant. Jde však o něco víc, než umlčet stovky koní pod kapotou. “Mluvíme-li dnes o akustice ve vozidle, spojují s tím téměř všichni řidiči pracovní hluk motoru. Několik málo jich možná při tom myslí ještě na hluk větru vznikající za jízdy, ale téměř nikdo na četné hydraulické a elektrické agregáty, které pracují skrytě a řidiči v mnoha ohledech pomáhají,” říká jeden z mnoha továrních expertů na akustiku. Zatímco první poválečný model BMW, zvaný 501 nebo „barokní anděl“ disponoval pouhými třemi elektromotory, je v nové Sedmičce nainstalováno přes 80 elektrických pomocníků. Bez jemného technického výbrusu akustiků by jízda v takovém moderním vozidle byla dnes provázena mnoha obtížnými zvuky, neustálým hučením motorů a jejich převodových ozubených kol, klapáním relé, bubláním hydraulického oleje a syčením ventilátorů. Proto se tovární akustikové vrhli na všechny zdroje hluku. Přitom však také překvapivě zjistili, že některé zvuky je naopak třeba zachovat. „Nebyl by pro nás problém vyvinout třeba zcela bezhlučné zavírání dvěří. Ale člověk potřebuje při ovládání řady funkcí mít zpětnou vazbu. Musí si být třeba jist, že dveře zaklaply a centrální zamykání funguje, či že se elektricky ovládané okno otevírá. Nejlépe si to ověří sluchem,” říká odborník. I o tyto zvuky se však starají akustikové, kteří zajišťují příjemný zvuk bez kolísání. Všechny ostatní elektromotory, které se starají o provozní funkce vozidla bez zásahu řidiče, nesmí však být za jízdy ani za klidu v nové Sedmičce významně slyšitelné. “Jednou z největších inovací v nové Sedmičce je aktivní podvozek Dynamic Drive, který udržuje kabinu stále ve vodorovné poloze. Tento podvozek byl jednou z největších technických i akustických výzev při zabudování do vozidla,” říká akustik. Dynamic Drive klade maximální požadavky na hydraulické a regulační komponenty. Ve zlomcích sekundy jsou hydraulické kapaliny natlakovány až na 200 barů, jemným potrubím vedeny s přesností na milimetry do příslušných zařízení, odtlakovány, v chladicích smyčkách zchlazeny na provozní teplotu a ve vyrovnávacích nádržích dopravovány zpět. Ventily se v rytmu jízdy prudce otvírají, přepouštěcí kanály se uvolňují a motory odvádějí v mžiku enormní výkony, aby udržely karoserii vozidla ve vodorovné poloze, zejména tehdy, projíždí-li vozidlo sérií ostrých zatáček. Vždy, když jsou hydraulické kapaliny v pohybu, způsobují hluk, který se šíří celou konstrukcí vozidla. Během jízdy po silnici s mnoha zatáčkami se tato hra opakuje ve stovkách cyklů. “Už jen zaručit funkční spolehlivost tak složitého systému po celou dobu životnosti vozidla při konstantní přesnosti a bez předčasné únavy materiálu představuje pro techniku obrovskou výzvu. Avšak záruka bezvadné funkce není pro úspěšné použití této inovace ve velké cestovní limuzíně zdaleka dostačující. Celý systém musí mimo to ještě pracovat neslyšně. Nesmí být jen tichý. To nestačí. Pro zákazníka nesmí být slyšitelný. Mezi vozidlem se zařízením Dynamic Drive a bez něho nesmí existovat akustický rozdíl,” říká tovární expert. Akustikům se nakonec podařilo snížit podíl hluku oproti původnímu stavu o 40 dB. To odpovídá přibližně snížení hluku projíždějícího nákladního vozidla na hluk vydávaný při šustění novin. Stejnou námahu si akustikové BMW dají s každou relevantní součástí – ať je sebemenší. Za dřevěným panelem přístrojové desky je například umístěn malý elektrický větrák, který zásobuje teplotní čidlo řízení klimatizace vzduchem z vnitřního prostoru vozidla, a umožňuje rychlé určení teploty. Bez akustické optimalizace by i tento maličký ventilátor vydával velmi slyšitelný hluk. Akustikové tedy postavili model větráčku v měřítku 10:1, neboť objekt v této velikosti je lépe přístupný pro měřicí přístroje. Na tomto vzoru pak byly provedeny základní optimalizační studie o aeroakustice větráku. Na konci série testů a drobných prací pak byly poznatky převedeny zpět do miniaturního provedení. Teprve pak mohla začít konstrukce celého komplexu ventilátoru motoru. Výsledkem je malý, při všech provozních stavech neslyšný ventilátor, který splňuje ty nejnáročnější požadavky na akustiku kabiny nové luxusní limuzíny BMW.
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů