Když nás obtěžuje hluk
Naše právní předpisy stanoví, že vlastník komunikace má povinnost chránit obyvatele před nadměrným hlukem. U nových staveb musí být prothluková opatření součástí projektu. Obce a jejich obyvatelé mohou být účastníky řízení a mohou tedy například stavbu protihlukových zdí ovlivnit. Státu patří nejhlučnější komunikace, tedy silnice prvních tříd, rychlostní komunikace a dálnice, kraje vlastní silnice druhých a třetích tříd, i ty ovšem mohou být přetížené a příliš hlučné. Například ve středočeském kraji, kde bydlí množství lidí, kteří pracují v Praze, a každý den jezdí do práce autem. Takzvaná satelitní městečka vznikla v místech, kam vedou jen silnice nižších tříd. Kraj si podle Martina Kupky nechá zpracovat studii jak jsou komunikace hlučné. "Máme signály o tom, že přibližně na nějakých 12 procentech silnic druhé třídy dochází k překročení daného limitu hluku. Víme také, že u silnic třetí třídy je to něco okolo 6%. Jedná se vlastně o historickou zátěž a my se s tím vyrovnáváme za dobu, kdy na limity tohoto druhu nikdo nemyslel."
Středočeský kraj odhaduje, že normám nevyhoví na 700 kilometrů silnic. Studie hlčnosti a vytíženosti silnic vyšších tříd si nechává zpracovat také stát. Zatím je podle Jana Hoření z Ředitelství silnic a dálnic hotové Liberecko. "Náklady tam byly zhruba sedm a půl milionu korun a týkalo se to hlavně studií a protihlukových oken."
Autor: Blanka Číhalová