Podél koridoru vzniká protihluková stěna
Betonový val oddělí Břeclav nejen od kolejí, ale i od lesa * Mnozí obyvatelé ho považují za zbytečný
Přibližně patnáct miliónů korun představuje v nákladech na výstavbu koridoru z Břeclavi do Lanžhota protihluková stěna v místech, kde u obory Soutok na kraji Břeclavi není žádná obytná zástavba.
Obyvatelé Břeclavi smysl této investice nechápou. Železnice v místech protihlukové stěny sousedí s částí zahrádkářské kolonie, která není určena k trvalému bydlení. Skupina zahrádkářů se tam začala starat o půdu v době, kdy již po železniční trati dávno projely statisíce vlaků, a věděli, že budou zahradničit v sousedství kolejí. Jejich chatky nejsou určeny jako trvalá obydlí, takže nikdo nemůže argumentovat, že jej hluk vlaků v noci budí.
„Paradoxně se protihluková stěna staví teď, kdy je jízda po nových kolejích opravdu znatelně méně hlučná. A most? Ten starý bylo opravdu slyšet, když po něm jel vlak. Po novém vlaky jezdí opravdu potichu, tak si myslím, že jsou to vyhozené peníze,“ řekl jeden z diváků, který se přišel podívat na práci stavbařů. Není sám, o zbytečnosti jsou přesvědčeni i mnozí další zvědavci, které láká do této okrajové části města nezvyklý stavební ruch. „Myslím, že bychom dokázali najít užitečnější místa pro protihlukovou zeď. Takovým je prostor mezi železniční stanicí a ulicí Mládežnická, kde by skutečně měla podstatný efekt, protože by lidi oddělila od hluku z nádraží,“ řekl dopravní náměstek břeclavské železniční stanice Zdeněk Krystián.
Proč se zeď staví, netuší ani architekt města Petr Nešpor. „My jsme výstavbu protihlukové zdi nepožadovali. Z hlediska územního plánu města ani jeho plánovaného rozvoje zatím není potřebná,“ řekl Právu Nešpor. Tajenku rozlouskl až Emil Cendelín ze společnosti OHL - ŽS, která se nezanedbatelnou měrou podílí na budování koridoru. Právu sdělil, že požadavek na stavbu protihlukové stěny vzešel ze strany hygieniků.
„My jsme od začátku poukazovali, že nejsme přesvědčeni o potřebě této stavby, musíme ale ctít projekt a tak stěna za patnáct miliónů korun skutečně vzniká,“ řekl Cendelín.
Výstavba protihlukové zdi je tedy jako doprovodná akce, vyvolaná hygienickými požadavky, součástí výstavby železničního koridoru z Břeclavi do Bratislavy, respektive jeho části na našem území. Obě koleje rekonstruovaného spojení by měly sloužit v provozu od 7. prosince.
Milan Vojtek