Konečný termín odevzdání hlukových map bude dodržen
Ministerstvo zdravotnictví se ohrazuje proti zavádějícím a zkresleným informacím, které o přípravě takzvaných protihlukových map podle zpráv v médiích šíří Ekologický právní servis a další nevládní organizace.
Ministerstvo zdravotnictví aktuálně nevidí žádnou překážku, která by bránila splnění termínu předložení hlukových map Evropské komisi, stanoveném na konec letošního roku. V současnosti jsou už předány hlukové strategické mapy železnic a ministerstvo obdrželo hlukové strategické mapy jak letiště Praha, tak i vytipovaných hlavních komunikací Středních Čech a Moravy (které představují největší objem komunikací). V září budou MZ odevzdány strategické hlukové mapy Brna,Ostravy, Prahy a zbylé části hlavních komunikací.
Ministerstvo zdravotnictví nyní komunikuje s EU o technické formě předání hlukových map. Částečné nedodržení termínu 30.6 v žádném případě neohrozí včasné zahájení prací na tzv. akčních plánech. Dosavadní protahování vypracování hlukových map nelze ovšem přičítat ministerstvu zdravotnictví, ale dvěma základním „vnějším“ příčinám:
1) Zdržení přijetí zákona o hodnocení hluku v životním prostředí - kdy v roce 2003 byl do tohoto zákona, připraveného MZ, zcela neorganicky připojen až v poslanecké sněmovně nepřímý zákaz změny právní formy nemocnic. Z „nepolitické“ právní normy se tak stala norma přepolitizovaná, která neprošla zákonodárným sborem a její přijetí tak bylo odloženo minimálně o jeden rok.
2) Další zdržení vzniklo po výběrovém řízení zpracovatele strategických hlukových map, kdy jeden z uchazečů podal rozklad k Úřadu pro hospodářskou soutěž (ÚHOS) v listopadu roku 2006. V březnu 2007 mohlo MZ uzavřít smlouvy o dalších zakázkách. Přesto byl opakovaně podán opravný prostředek k řediteli ÚHOSu. Závěrečné potvrzení správnosti jednání MZ potvrdil svým rozhodnutím předseda ÚHOSu dne 8. června 2007.
Česká republika má dlouhodobě platnou hlukovou politiku. V zákoně č.258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, byla definována stará hluková zátěž z liniových zdrojů a každý, kdo překročí starou hlukovou zátěž, tj. i Hlavní město Praha, byl povinen požádat o časově definovanou výjimku, přičemž součástí předložení byla i řada organizačních eventuálně technických opatření, což již tehdy představovalo paralelu akčních plánů.
MZ touto tiskovou zprávou nabízí představitelům Ekologického právního servisu a dalších organizací možnost konzultací, které by jim mohly napomoci v prevenci šíření zkreslených informací o řešení problematiky strategického hlukového plánování v ČR.
Zdroj: Ministerstvo zdravotnictví