Směrnice o hluku se příští rok dotkne i orchestrů
Nová pravidla stanovující závazné limity pro hluk při práci v hudebních tělesech všeho druhu začnou platit 15. února 2008. Z řad instrumentalistů však zaznívá volání proti „omezování tvůrčí svobody.“
Limit nepřípustné hlučnosti byl stanoven na 85 decibelů, a to v „průměrném pracovním dni“, což může být u hudebních těles často dost těžko uchopitelný pojem. Navíc zatížení jednotlivých hudebníky se liší podle nástrojů, na které hrají a podle jejich pozice v orchestřišti. Hudební tělesa se stanoveným pravidlům snaží dostát mnoha způsoby. Některé vybavují své členy ucpávkami do uší či od sebe oddělují jednotlivé části pódia tak, aby izolovaly především bicí a žesťové nástroje (trubky, lesní rohy, pozouny apod.). Další inspirativní možnost, jak chránit sluch hudebníků nabízí australské Sydney. Členové místního operního sboru se po polovině koncertního vystoupení střídají.
Mnoho hudebníků však jakákoliv opatření směrem k omezování hluku vidí jako útok na svou tvůrčí svobodu. „Nemám tě rád a nelíbí se mi zvuky, které vyluzuješ, a tak tě oddělím panelem, abych se před tebou ochránil,“ takové pocity zažívají podle odbornice na hluk Alison Wright mnozí z nich. „Srovnávat hluk a krásnou hudbu je jako nečinit rozdíl mezi plevelem a tím nejkrásnějším květem,“ myslí si o nových regulích ředitel Vídeňské státní opery Ioan Holender.