Stále větší důraz kladou výrobci nových železničních vozů na co nejnižší
hlučnost svých výrobků. Zejména u souprav určených pro příměstskou dopravu hraje
hluk související s jejich provozem klíčovou roli. Řešení, jak doprovodný hluk na
železnici snížit, přinesli účastníci mezinárodního kongresu 15th International
Wheelset Congress, který se konal poslední zářijový týden v Praze.
Tři stovky odborníků z 32 zemí světa diskutovaly v Praze o dalším vývoji
železnice ve světě. Česká republika se jako první země z bývalého východního
bloku stala hostitelem mezinárodního železničního kongresu, který se koná v
tříleté periodě od roku 1963.
Bariéry musí padnout
Kolejová doprava se pyšní ekologičností provozu, a proto má velký potenciál
konkurovat dopravě silniční. Na místě je proto odstraňování bariér, které brání
širšímu využívání železnice. Jednou z nich je hlučnost. „Problematika hluku
stojí v poslední době v popředí technických specifikací na nově stavěné vozy.
Většina aktivit se samozřejmě řeší zejména u městské a osobní
dopravy,“ řekl Radim Zima, technický ředitel společnosti Bonatrans Group, a. s.,
která je největším evropským výrobcem železničních kol a dvojkolí.
Nová technická řešení
Výrobci v rámci pražského kongresu představili technická řešení tlumičů hluku a
vibrací, které jsou uchycovány ke kolu. Tato zařízení dokáží snížit hodnoty tzv.
kvílivého hluku, který vzniká při průjezdu vlaku či tramvaje v zatáčkách, přes
výhybky či křížení, o 10dB(A), v některých pásmech frekvencí dokonce až o
30dB(A). Menších efektů je pak dosahováno u tzv. valivého hluku při jízdě přímou
tratí, který se dá snížit o 2 až 5 dB(A).
Hluk vadí i v nákladní dopravě
Kromě městské a příměstské dopravy se pozornost výrobců vlaků upírá také k
nákladní dopravě.
„I v této oblasti došlo k vývoji nových materiálů pro tlumení hluku. Problémem,
kterým se výrobci tlumičů zabývají, je zejména jeho schopnost čelit velmi vysoké
teplotě vznikající ve fázi brzdění kola, která dosahuje až 400 °C,“ řekl Radim
Zima.
Stále větší důraz kladou výrobci nových železničních vozů na co nejnižší hlučnost svých výrobků. Zejména u souprav určených pro příměstskou dopravu hraje hluk související s jejich provozem klíčovou roli. Řešení, jak doprovodný hluk na železnici snížit, přinesli účastníci mezinárodního kongresu 15th International Wheelset Congress, který se konal poslední zářijový týden v Praze. Tři stovky odborníků z 32 zemí světa diskutovaly v Praze o dalším vývoji železnice ve světě. Česká republika se jako první země z bývalého východního bloku stala hostitelem mezinárodního železničního kongresu, který se koná v tříleté periodě od roku 1963. Bariéry musí padnout Kolejová doprava se pyšní ekologičností provozu, a proto má velký potenciál konkurovat dopravě silniční. Na místě je proto odstraňování bariér, které brání širšímu využívání železnice. Jednou z nich je hlučnost. „Problematika hluku stojí v poslední době v popředí technických specifikací na nově stavěné vozy. Většina aktivit se samozřejmě řeší zejména u městské a osobní dopravy,“ řekl Radim Zima, technický ředitel společnosti Bonatrans Group, a. s., která je největším evropským výrobcem železničních kol a dvojkolí. Nová technická řešení Výrobci v rámci pražského kongresu představili technická řešení tlumičů hluku a vibrací, které jsou uchycovány ke kolu. Tato zařízení dokáží snížit hodnoty tzv. kvílivého hluku, který vzniká při průjezdu vlaku či tramvaje v zatáčkách, přes výhybky či křížení, o 10dB(A), v některých pásmech frekvencí dokonce až o 30dB(A). Menších efektů je pak dosahováno u tzv. valivého hluku při jízdě přímou tratí, který se dá snížit o 2 až 5 dB(A). Hluk vadí i v nákladní dopravě Kromě městské a příměstské dopravy se pozornost výrobců vlaků upírá také k nákladní dopravě. „I v této oblasti došlo k vývoji nových materiálů pro tlumení hluku. Problémem, kterým se výrobci tlumičů zabývají, je zejména jeho schopnost čelit velmi vysoké teplotě vznikající ve fázi brzdění kola, která dosahuje až 400 °C,“ řekl Radim Zima.