Čtvrtek, 25. dubna 2024

Praha rozšíří magistrálu, lidé se bouří

Praha rozšíří magistrálu, lidé se bouří

- Ministerstvo dopravy čelí žalobě, za to, že povolilo rozšířit magistrálu na Pankráci

- Lidé si stěžují, že místo bude hlučnější

Je to půl roku, co si pražský magistrát vyslechl verdikt pražského městského soudu: do roka musí snížit na severojižní magistrále hluk, který zde přesahuje hygienické normy. Jinak mu hrozí sankce, nebo obstavení majetku. Jenže uběhlo šest měsíců a magistrát pro snížení hluku na rušné magistrále nic nepodnikl. "Právě naopak. Hluk se má zhoršit ještě v dalších místech," říká Alžběta Rejchrtová, předsedkyně Občanského sdružení Občané postižení severojižní magistrálou, které spor s městem v lednu vyhrálo.

Hluk kvůli mrakodrapům

Praha chce totiž rozšířit magistrálu v oblasti Pankráce. O to již dříve město požádala společnost ECM, která zde chce stavět výškové budovy a od městské části již získala územní rozhodnutí o umístění mrakodrapů. Povolení posvětilo i ministerstvo dopravy. Jenže nyní za to čelí žalobě občanského sdružení Ateliér pro životní prostředí, které chce rozšiřování zastavit. "Když umisťuji nějaké stavby do tak nadlimitně zatíženého území, musí být cílem zlepšení situace, a ne její zhoršení," říká Petr Kužvart ze sdružení Ateliér.

Odhaduje se totiž, že výškové budovy by měly na severojižní magistrálu přivést dalších téměř tři tisíce aut denně.

Z předběžných propočtů vyplývá i to, že po roce 2010 bude dopravní zatížení magistrály na Pankráci vyšší až o osmdesát procent oproti roku 2002.

Ministerstvo dopravy i magistrát se však brání, že rozšířením magistrály chce dopravě naopak odlehčit. "Žaloba nám přijde nesmyslná," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Praha zatím vyčkává

Podle obyvatel, které trápí hlučná magistrála, však město situaci, kdy denně projede po silnici tisíce aut, vůbec neřeší. A nerespektuje tak lednový rozsudek, podle něhož má hluk odstranit.

"Chtěli jsme, aby zde město snížilo rychlost anebo silnici schovalo do průhledného protihlukového tubusu. Nic z toho se ale nestalo," upozorňuje Alžběta Rejchrtová z Občanského sdružení Občané postižení severojižní magistrálou.

Praha se zatím proti rozsudku dovolala k Nejvyššímu soudu a vyčkává na jeho rozhodnutí. Roční limit, který jí dal městský soud na snížení hluku, totiž považuje za šibeniční a nákladný. "Odhlučnění je v plánu, až se dostaví městský okruh. Můžeme postavit tubus, ale bude to nákladné a nezamezí to hluku tolik jako dostavba okruhu, na který potřebujeme peníze," řekl již dříve primátor Pavel Bém.

Situaci se město snaží alespoň částečně řešit v nejpostiženějších místech, kde hluk překračuje hygienické normy.

"Do několika ulic chceme umístit radary na měření rychlosti. Jednou z možností, jak hluk omezit, je snížit v ulici nejvyšší povolenou rychlost ze 70 na 50 kilometrů za hodinu. Při této rychlosti automobily produkují nejméně hluku," říká ředitel magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek.

Podle Rejchrtové však radary v ulicích ještě nejsou.

"Auta tu v noci jezdí přes stovku, nic se nezměnilo. Uvažujeme, že požádáme o exekuční řízení na magistrát."

AUTOR: Petra Benešová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů