Úterý, 23. dubna 2024

Praha zatím nemusí snižovat hluk na magistrále

Praha zatím nemusí snižovat hluk na magistrále

Praha/Brno - Pražský magistrát může zatím odložit výstavbu opatření ke zklidnění magistrály v ulici 5. května. Rozhodl o tom Nejvyšší soud (NS), podle něhož nemusí hlavní město splnit pravomocný rozsudek pražského městského soudu do doby, než projedná jeho dovolání. Verdikt nařizoval magistrátu do jednoho roku snížit hladinu hluku v bytech kolem magistrály na 45 decibelů ve dne a 35 decibelů po 22:00. Termín vypršel v polovině března.

Pražané, kteří bydlí v okolí ulice a jsou postiženi hlukem a emisemi z automobilové dopravy, se chtěli obrátit na soud a požadovat, aby městu ukládal za nevykonání rozsudku pokuty. To však nyní udělat nemohou a musí počkat, zda NS verdikt potvrdí.

Metropole se na NS obrátila s dovoláním proto, že podle něj není za 12 měsíců možné magistrálu zklidnit. Město navrhovalo vybudovat osmimetrovou protihlukovou stěnu, podle mluvčího magistrátu Jiřího Wolfa ale stavební povolení zablokovali místní obyvatelé. S tím však  nesouhlasí předsedkyně sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou Alžběta Rejchrtová. Již dříve uvedla, že stěna sníží hluk jen v prvních třech patrech a to nejvýše o šest decibelů. Navíc podle ní odrazí hluk na druhou stranu silnice, kde bude situace ještě horší.

Její organizace zároveň dlouhodobě bojuje proti dalším plánům hlavního města. Vadí jí zejména záměr vybudovat v oblasti nájezdovou a sjezdovou rampu. Podle Rajchrtové přivede rampa do ulice další tisíce aut. V současnosti projede severojižní magistrálou denně téměř 100.000 vozů. Kvůli rampám sdružení podalo na město správní žalobu.

Obyvatelé chtějí, aby město řešilo dopravu komplexně, navrhovali vybudování ochranného tunelu z tvrzeného skla a zavedení mýtného už od křížení Jižní spojky s magistrálou. Řešením by podle Rejchrtové byly i změny územního plánu, které by zabránily výstavbě dalších administrativních center, která přitahují další automobilovou dopravu.

První civilněprávní žalobu na magistrát jako vlastníka pozemní komunikace podali vlastníci téměř 1000 bytových jednotek. Obyvatelé se opírali především o znalecké posudky a měření, podle kterých dosahuje hluk z projíždějících aut téměř 70 decibelů ve dne a 60 decibelů v noci. Základní hygienický limit je přitom 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci.

Zdroj:Český rozhlas
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů