Nové limity by petici proti hluku smetly
Zvýšení limitu hlučnosti pro nové silnice chystá ministr dopravy Vít Bárta. Pokud by jeho plán prošel, tak obyvatelé v okolí nedávno otevřeného Pražského okruhu zřejmě sepsali petice proti hluku marně.
Obyvatelé Jesenice, Dolních Břežan a dalších obcí si nechali změřit hlučnost dopravy a zjistili, že v noci je tam 55 decibelů, což překračuje normu o 5 decibelů. Pokud by však vláda zvýšila limit u obchvatů měst až na 60 decibelů, zdejší lidé by se zřejmě protihlukových stěn nedočkali. Návrh takové vyhlášky už připravilo ministerstvo zdravotnictví. "Nemožnost překročení současně platných hygienických limitů se stává kritickou záležitostí pro výstavbu jakýchkoliv komunikačních systémů nejvyššího významu," odůvodňuje mluvčí ministerstva zdravotnictví Vlastimil Sršeň.
Standardně se má podle Bártovy "superkoncepce" dopravy zvýšit noční hluk na vozovkách z nynějších 50 decibelů o dalších pět. Výjimečně by mělo být možné i desetidecibelové zvýšení nočního limitu. Jak by to bylo právě u Pražského okruhu, zatím není jasné. "Nově otevřená část okruhu je ve zkušebním provozu. Vyhodnotíme jej za rok," řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Zvýšení hladiny hluku o deset decibelů nevypadá na první pohled zásadně, jenže stupnice hlučnosti neroste tak jako u délky či váhy. Intenzita hluku se počítá na logaritmické stupnici. Zjednodušeně lze říct, že nárůst hlučnosti o 3 decibely znamená dvojnásobný hluk a nárůst hlučnosti o 10 decibelů už znamená desetinásobek hluku!
Proto má Bártův nápad řadu odpůrců. "Ministerstvo zdravotnictví má chránit zdraví obyvatel a ne ho více poškozovat," říká advokát Michal Bernard z AK Dohnal, který se spory kolem hluku zabývá.
Pokud změna projde, mohla by přinést až 40procentní úspory při stavbě protihlukových stěn.