Obyvatelé Nemošic se bojí nadměrného hluku letadel
Nemošice/Pardubice - Městský obvod požaduje měření hluku a případné úpravy jejich domovů, které by hradilo letiště.
Na pardubickém letišti se již řadu let cvičí mladí piloti pro Českou armádu. K dosavadním typům vrtulníků a proudových a vrtulových letounů nyní přibude další – podstatně větší vrtulník Mi-17. Lidé, kteří bydlí v okolí letiště, z toho nadšeni nejsou.
Letecký výcvik se v měsíci březnu podle vojáků nebude příliš lišit od předcházejících. „Bude pokračovat výcvik mladých pilotů a udržovací lety funkcionářů české armády, obojí na proudových letounech L-39, dopravních letounech L-410 a vrtulnících Mi-2,“ říká kapitánka Iva Machková, která pravidelně informuje pardubickou radnici o plánovaném rozsahu výcviku. Ten přece jen doznává změny. „Nově v letošním roce bude zahájen výcvik na vrtulnících Mi-17,“ dodává Machková.
Terminál ano, ale„Radost z toho nemám,“ říká jeden z obyvatel Nemošic, nad nimiž přistávají a startují letouny z pardubického letiště. Před časem si zde zakoupil pozemek a postavil rodinný domek. Teď má obavy z toho, že nemalé peníze investoval v lokalitě, která bude stále více zatížena hlukem z narůstajícího leteckého provozu. Vedle vojáků se totiž rok od roku svižným tempem rozvíjí civilní doprava a město s krajem připravují výstavbu nového letištního terminálu s kapacitou 250 tisíc odbavených cestujících ročně. Budova však má být připravena výhledově na dvojnásobné počty. Při nedávném projednávání vlivu stavby na životní prostředí se zastupitelé čtvrtého městského obvodu, pod nějž Nemošice spadají, na mimořádném jednání usnesli, že se záměrem terminálu souhlasí. Ale za předpokladu, že bude splněno několik podmínek. Například, že bude řešeno stanoviště průběžného měření hladiny hluku v Nemošicích. Pokud se přitom zjistí překračování povolených hygienických limitů a emisí, obvod požaduje provést škálu opatření, která by vedla ke zlepšení pohody bydlení, jež by hradil majitel letiště.