Na plyn i na benzin
Velkoprostorový Fiat Multipla, jehož netradiční design připadá někomu krásný a
jiným ošklivý, dostal na konci května novou verzi. Podle výrobce nabízí nyní vůz
ještě více standardních funkcí a doplňků a rovněž přichází s velkou zajímavostí
- sériově vyráběným motorem s takzvaným dvoupalivovým systémem, který kombinuje
benzinový pohon a LPG. Zájemci si kromě toho mohou vybrat další agregát čistě na
metanový pohon. Základ nové Multiply s benzinovým motorem vyjde na 559 900
korun, nejlevnější verze s kombinovaným stojí o sedmdesát pět tisíc korun více.
Fiat Multipla se dodává ve dvou verzích, SX a ELX a může být poháněn některým ze
čtyř motorů: dva jsou běžné - 1,6 litru (76 kW) a 1,9 litru JTD (85 kW). K nim
Fiat přidal výše zmíněné jednotky, které bylo dříve možné zamontovat do auta až
dodatečně. Teď se Fiat Multipla LPG vyrábí přímo v závodě v Arese a prodává v
normální distribuční síti italského koncernu. Volba pohonu na LPG nemá žádný
vliv na velikost zavazadlového prostoru: nádrž (jedna nebo dvě plynové láhve) je
umístěna pod podlahou mimo prostor pro cestující. Toto řešení údajně umožňuje
využít mnohem větší kapacitu paliva, než nabízejí jiné automobily na trhu. To
znamená také prodloužení jízdního dosahu na 350 km s jednou nádrží a
impozantních 620 kilometrů se dvěma plynovými lahvemi. Skutečně silnou stránkou
je prý palivový systém. Plyn se totiž nevypařuje, ale je vstřikován do motoru v
kapalném skupenství. Stejně jako u dvoupalivového motoru Bipower jsou čtyři
vstřikovače speciálně zkonstruovány pro toto palivo a palivové systémy,
benzinový a LPG (oba vícebodové), jsou oddělené. Tyto vlastnosti přinášejí
výhody, pokud jde o řízení a výkon. Vstřikování v kapalném stavu umožňuje
důkladněji monitorovat množství LPG vstřikovaného do sacího potrubí, takže lze
přesněji dosáhnout požadovaného směšovacího poměru vzduchu a paliva. To také
zaručuje větší jízdní komfort při přechodných rychlostech, obvyklých během jízdy
po městě, to jest akcelerace, brždění a neustálé zastavování a rozjíždění.
Výkonové parametry dosahované s použitím kapalného LPG jsou srovnatelné s těmi,
které dává benzinový palivový systém. Stejně jako metan je i LPG (zkapalněný
propan pro pohon automobilů) čistým palivem, a vyhovuje tedy obvyklým přísným
požadavkům firmy Fiat, pokud jde o nízký vliv na životní prostředí. Palivo se
navíc spaluje, aniž by zanechávalo uhlíkový odpad, který někdy vzniká u
automobilů poháněných benzinem. Tyto spaliny se pak podílejí na předčasném
opotřebovávání pístních kroužků a pohonných agregátů obecně. Automobil nabízí
ekologické i finanční výhody. Například LPG - s metanem - je nejekonomičtější
palivo na italském trhu: je k mání asi za polovinu ceny benzinu. Kromě toho není
vůz zatížen žádnými výraznými daněmi, protože přestavby na plyn nepodléhají
zdanění. Velmi rozšířený předsudek, že LPG systémy jsou nebezpečné, je prý v
případě Multiply rovněž nepravdivý. Zákony, které regulují konstrukci nádrže,
potrubí, ventilů a celého systému, jsou podle výrobce v Itálii velmi přísné.
Fiat Multipla je navíc vybaven protipožárním systémem (FPS), který chrání LPG i
benzinový systém. Jednou z jeho hlavních komponent je setrvačný vypínač, který v
případě nehody okamžitě vypne přívod LPG tak, že zavře tři elektromagnetické
ventily na nádrži a v motorovém prostoru. Pevnost nádrže je zkoušena ve velmi
přísných nárazových testech. A co víc, LPG systém ve voze Multipla je vybaven
stejným diagnostickým systémem jako všechny ostatní automobily této značky, a
proto může být jeho údržba prováděna v kterémkoli oficiálním servisu Fiat.
Multipla však nenabízí jen zajímavé motory, také interiér kabiny doznal změn.
Jedná se o nově designované látky pro verze SX, zbrusu nové sametové potahy pro
verze ELX a možnost volby palubní desky z PVC místo látkových potahů u obou
těchto typů. Model nabízí třináct barevných odstínů, z nichž pět je nových:
zelená Indy, žlutá Pareo, zelená Artemis, modrá Antarctic a modrá Canary. Fiat
mimo to přichází s novým ovládáním nastavení bederní opěry, elektrickým
odemykáním pátých dveří a tmavě tónovanými zadními okny. Nárazníky v barvě
karoserie už patří do standardní výbavy. U všech verzí se údajně zlepšilo
odpružení a dveře řidiče jsou vybaveny elektrickým oknem s ovládáním na jeden
dotek. Zadní sedadla jsou vybavena novými opěrkami hlavy, umožňujícími lepší
výhled během parkovacích manévrů. Změn doznalo opěradlo řidiče a spolujezdce
vpředu, které zajišťuje lepší boční vedení těla. Fiat Multipla je vybaven
upevňovacím systémem ISOFIX, takže je možné snadno a bezpečně upnout dětské
sedačky. Erich Handl (erich.handl@euro.cz) Zdroj: Euro
Velkoprostorový Fiat Multipla, jehož netradiční design připadá někomu krásný a jiným ošklivý, dostal na konci května novou verzi. Podle výrobce nabízí nyní vůz ještě více standardních funkcí a doplňků a rovněž přichází s velkou zajímavostí - sériově vyráběným motorem s takzvaným dvoupalivovým systémem, který kombinuje benzinový pohon a LPG. Zájemci si kromě toho mohou vybrat další agregát čistě na metanový pohon. Základ nové Multiply s benzinovým motorem vyjde na 559 900 korun, nejlevnější verze s kombinovaným stojí o sedmdesát pět tisíc korun více.
Fiat Multipla se dodává ve dvou verzích, SX a ELX a může být poháněn některým ze čtyř motorů: dva jsou běžné - 1,6 litru (76 kW) a 1,9 litru JTD (85 kW). K nim
Fiat přidal výše zmíněné jednotky, které bylo dříve možné zamontovat do auta až dodatečně. Teď se Fiat Multipla LPG vyrábí přímo v závodě v Arese a prodává v normální distribuční síti italského koncernu.
Volba pohonu na LPG nemá žádný vliv na velikost zavazadlového prostoru: nádrž (jedna nebo dvě plynové láhve) je umístěna pod podlahou mimo prostor pro cestující. Toto řešení údajně umožňuje využít mnohem větší kapacitu paliva, než nabízejí jiné automobily na trhu. To znamená také prodloužení jízdního dosahu na 350 km s jednou nádrží a impozantních 620 kilometrů se dvěma plynovými lahvemi.
Skutečně silnou stránkou je prý palivový systém. Plyn se totiž nevypařuje, ale je vstřikován do motoru v kapalném skupenství. Stejně jako u dvoupalivového motoru Bipower jsou čtyři vstřikovače speciálně zkonstruovány pro toto palivo a palivové systémy, benzinový a LPG (oba vícebodové), jsou oddělené.
Tyto vlastnosti přinášejí výhody, pokud jde o řízení a výkon. Vstřikování v kapalném stavu umožňuje důkladněji monitorovat množství LPG vstřikovaného do sacího potrubí, takže lze přesněji dosáhnout požadovaného směšovacího poměru vzduchu a paliva. To také zaručuje větší jízdní komfort při přechodných rychlostech, obvyklých během jízdy po městě, to jest akcelerace, brždění a neustálé zastavování a rozjíždění. Výkonové parametry dosahované s použitím kapalného LPG jsou srovnatelné s těmi, které dává benzinový palivový systém.
Stejně jako metan je i LPG (zkapalněný propan pro pohon automobilů) čistým palivem, a vyhovuje tedy obvyklým přísným požadavkům firmy Fiat, pokud jde o nízký vliv na životní prostředí. Palivo se navíc spaluje, aniž by zanechávalo uhlíkový odpad, který někdy vzniká u automobilů poháněných benzinem. Tyto spaliny se pak podílejí na předčasném opotřebovávání pístních kroužků a pohonných agregátů obecně.
Automobil nabízí ekologické i finanční výhody. Například LPG - s metanem - je nejekonomičtější palivo na italském trhu: je k mání asi za polovinu ceny benzinu. Kromě toho není vůz zatížen žádnými výraznými daněmi, protože přestavby na plyn nepodléhají zdanění.
Velmi rozšířený předsudek, že LPG systémy jsou nebezpečné, je prý v případě Multiply rovněž nepravdivý. Zákony, které regulují konstrukci nádrže, potrubí, ventilů a celého systému, jsou podle výrobce v Itálii velmi přísné. Fiat Multipla je navíc vybaven protipožárním systémem (FPS), který chrání LPG i benzinový systém. Jednou z jeho hlavních komponent je setrvačný vypínač, který v případě nehody okamžitě vypne přívod LPG tak, že zavře tři elektromagnetické ventily na nádrži a v motorovém prostoru. Pevnost nádrže je zkoušena ve velmi přísných nárazových testech. A co víc, LPG systém ve voze Multipla je vybaven stejným diagnostickým systémem jako všechny ostatní automobily této značky, a proto může být jeho údržba prováděna v kterémkoli oficiálním servisu Fiat.
Multipla však nenabízí jen zajímavé motory, také interiér kabiny doznal změn. Jedná se o nově designované látky pro verze SX, zbrusu nové sametové potahy pro verze ELX a možnost volby palubní desky z PVC místo látkových potahů u obou těchto typů. Model nabízí třináct barevných odstínů, z nichž pět je nových: zelená Indy, žlutá Pareo, zelená Artemis, modrá Antarctic a modrá Canary. Fiat mimo to přichází s novým ovládáním nastavení bederní opěry, elektrickým odemykáním pátých dveří a tmavě tónovanými zadními okny.
Nárazníky v barvě karoserie už patří do standardní výbavy. U všech verzí se údajně zlepšilo odpružení a dveře řidiče jsou vybaveny elektrickým oknem s ovládáním na jeden dotek. Zadní sedadla jsou vybavena novými opěrkami hlavy, umožňujícími lepší výhled během parkovacích manévrů. Změn doznalo opěradlo řidiče a spolujezdce vpředu, které zajišťuje lepší boční vedení těla. Fiat Multipla je vybaven upevňovacím systémem ISOFIX, takže je možné snadno a bezpečně upnout dětské sedačky.
Erich Handl (erich.handl@euro.cz)
Zdroj: Euro
Sdílet článek na sociálních sítích