Aktualizovaný Implementační plán pro oblast Životní prostředí - 2002
Předkládá: RNDr. Libor Ambrozek ministr životního prostředí I. Návrh USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY ze dne . ledna 2003 č. k Aktualizovanému Implementačnímu
plánu pro oblast Životní prostředí - 2002 V l á d a I. s c h v a l u j e věcnou
část Aktualizovaného Implementačního plánu pro oblast Životní prostředí – 2002
obsaženou v části III. předloženého materiálu (dále jen „Implementační plán“) s
tím, že finanční požadavky na státní rozpočet budou dále upřesňovány podle
možností státního rozpočtu; II. u k l á d á 1. členům vlády, předsedkyni
Státního úřadu pro jadernou bezpečnost a předsedovi Správy státních hmotných
rezerv a) plnit ve stanovených termínech uložené úkoly obsažené v Implementačním
plánu a o jejich případném nesplnění informovat ministra životního prostředí; b)
zahrnovat finanční požadavky nezbytné k plnění Implementačního plánu do rámce
zadaných směrných čísel v rámci přípravy návrhů státního rozpočtu; 2. ministru
životního prostředí předložit do 31. prosince 2003 ve spolupráci s ostatními
členy vlády a předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost doplněk
Implementačního plánu zahrnující nové předpisy ES s informací o vyhodnocení
plnění dosavadních úkolů; 3. ministru životního prostředí předat ve spolupráci s
místopředsedou vlády a ministrem zahraničních věcí Implementační plán příslušným
orgánům Evropské unie. Provedou: členové vlády, předsedkyně Státního úřadu pro
jadernou bezpečnost předseda Správy státních hmotných rezerv II. Předkládací
zpráva Aktualizace Implementačního plánu pro oblast Životní prostředí byla
provedena na základě Plánu nelegislativních úkolů vlády (usnesení vlády č. 923
ze dne 25. září 2002), který ukládá ministru životního prostředí předložit do
31. prosince 2002 vládě aktualizovaný Implementační plán za rok 2002.
Aktualizace zahrnuje zpracování implementačních plánů pro nově přijaté předpisy
ES v roce 2001, částečně i 2002, zapracování nových doplňků existujících
předpisů ES do stávajících implementačních plánů, a znamená celkové zjednodušení
struktury implementačních plánů. Na aktualizaci se podíleli gestoři za
jednotlivé podoblasti environmentálního acquis, dále zástupci dalších útvarů MŽP
a ostatních dotčených resortů (především MPO, MZe, MDS, MZ a SÚJB).
Implementační plán pro oblast Životní prostředí má 3 úrovně. Nejobecnější
obsahuje především souhrn položek environmentálního acquis, rozdělení gescí,
legislativní úkoly a stručné vyhodnocení ekonomických dopadů implementace.
Druhá, prostřední úroveň, se věnuje implementaci a jejím otázkám po jednotlivých
podoblastech, včetně očekávaných problémů a návrhů jejich řešení. Tyto dvě
úrovně jsou přiloženy. Třetí úroveň je tvořena detailními individuálními
implementačními plány pro jednotlivé položky (tj. směrnice, nařízení a
rozhodnutí, popř. jejich logické skupiny) a zabývá se dopodrobna všemi
ustanoveními těchto předpisů, zejména stanoví časový a věcný postup jejich
implementace. Vzhledem k rozsáhlosti nejsou tyto podrobné implementační plány
přiloženy, jsou však k dispozici na internetové stránce MŽP – www.env.cz
[http://www.env.cz]. Na rozdíl od předcházející verze Implementačního plánu není
v tomto předkládaném materiálu obsaženo detailní vyčíslení odhadu nákladů pro
státní rozpočet a soukromou sféru v souvislosti s implementací environmentálního
acquis. Pouze Souhrnný Implementační plán pro oblast Životní prostředí obsahuje
odhad celkových finančních potřeb nezbytných pro přípravu na vstup ČR do EU v
kapitole Životní prostředí. Zpracování souhrnných ekonomických tabulek v
minulosti naráželo na problém sladění finančních požadavků gestorů (s různou
mírou jejich odůvodněnosti) s ještě neschváleným státním rozpočtem.
Implementační plán tak, stejně jako materiál MZV „Souhrn zbývajících úkolů ČR
pro vstup do EU“, který také neobsahuje ekonomické dopady jejich plnění, odráží
nyní skutečnost, že státní rozpočet není koncipován odděleně pro položky
související se vstupem do EU. Základním východiskem by proto mělo být zohlednění
finančních požadavků na implementaci environmentálního acquis v rámci rozpisu
rozpočtu MŽP a všech dotčených rezortů. V případě, že finanční pokrytí je
nedostatečné, neexistuje možnost jeho navýšení a je vážně ohroženo splnění
konkrétního závazku vůči EU v daném termínu, budou gestoři informovat
Ministerstvo životního prostředí. Materiál byl dne 19. prosince 2002 projednán
Radou vlády pro evropskou integraci a je předkládán jako bezrozporový. Po jeho
schválení vládou bude přeložen a předložen do konce února 2003 orgánům Evropské
unie. Zdroj: MŽP
Předkládá:
RNDr. Libor Ambrozek
ministr životního prostředí
I.
Návrh USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne . ledna 2003 č.
k Aktualizovanému Implementačnímu plánu pro oblast Životní prostředí - 2002
V l á d a
I. s c h v a l u j e věcnou část Aktualizovaného Implementačního plánu pro oblast Životní prostředí – 2002 obsaženou v části III. předloženého materiálu (dále jen „Implementační plán“) s tím, že finanční požadavky na státní rozpočet budou dále upřesňovány podle možností státního rozpočtu;
II. u k l á d á
1. členům vlády, předsedkyni Státního úřadu pro jadernou bezpečnost a předsedovi Správy státních hmotných rezerv
a) plnit ve stanovených termínech uložené úkoly obsažené v Implementačním plánu a o jejich případném nesplnění informovat ministra životního prostředí;
b) zahrnovat finanční požadavky nezbytné k plnění Implementačního plánu do rámce zadaných směrných čísel v rámci přípravy návrhů státního rozpočtu;
2. ministru životního prostředí předložit do 31. prosince 2003 ve spolupráci s ostatními členy vlády a předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost doplněk Implementačního plánu zahrnující nové předpisy ES s informací o vyhodnocení plnění dosavadních úkolů;
3. ministru životního prostředí předat ve spolupráci s místopředsedou vlády a ministrem zahraničních věcí Implementační plán příslušným orgánům Evropské unie.
Provedou:
členové vlády,
předsedkyně Státního úřadu
pro jadernou bezpečnost
předseda Správy státních
hmotných rezerv
II.
Předkládací zpráva
Aktualizace Implementačního plánu pro oblast Životní prostředí byla provedena na základě Plánu nelegislativních úkolů vlády (usnesení vlády č. 923 ze dne 25. září 2002), který ukládá ministru životního prostředí předložit do 31. prosince 2002 vládě aktualizovaný Implementační plán za rok 2002. Aktualizace zahrnuje zpracování implementačních plánů pro nově přijaté předpisy ES v roce 2001, částečně i 2002, zapracování nových doplňků existujících předpisů ES do stávajících implementačních plánů, a znamená celkové zjednodušení struktury implementačních plánů.
Na aktualizaci se podíleli gestoři za jednotlivé podoblasti environmentálního acquis, dále zástupci dalších útvarů MŽP a ostatních dotčených resortů (především MPO, MZe, MDS, MZ a SÚJB).
Implementační plán pro oblast Životní prostředí má 3 úrovně. Nejobecnější obsahuje především souhrn položek environmentálního acquis, rozdělení gescí, legislativní úkoly a stručné vyhodnocení ekonomických dopadů implementace. Druhá, prostřední úroveň, se věnuje implementaci a jejím otázkám po jednotlivých podoblastech, včetně očekávaných problémů a návrhů jejich řešení. Tyto dvě úrovně jsou přiloženy. Třetí úroveň je tvořena detailními individuálními implementačními plány pro jednotlivé položky (tj. směrnice, nařízení a rozhodnutí, popř. jejich logické skupiny) a zabývá se dopodrobna všemi ustanoveními těchto předpisů, zejména stanoví časový a věcný postup jejich implementace. Vzhledem k rozsáhlosti nejsou tyto podrobné implementační plány přiloženy, jsou však k dispozici na internetové stránce MŽP – www.env.cz.
Na rozdíl od předcházející verze Implementačního plánu není v tomto předkládaném materiálu obsaženo detailní vyčíslení odhadu nákladů pro státní rozpočet a soukromou sféru v souvislosti s implementací environmentálního acquis. Pouze Souhrnný Implementační plán pro oblast Životní prostředí obsahuje odhad celkových finančních potřeb nezbytných pro přípravu na vstup ČR do EU v kapitole Životní prostředí.
Zpracování souhrnných ekonomických tabulek v minulosti naráželo na problém sladění finančních požadavků gestorů (s různou mírou jejich odůvodněnosti) s ještě neschváleným státním rozpočtem. Implementační plán tak, stejně jako materiál MZV „Souhrn zbývajících úkolů ČR pro vstup do EU“, který také neobsahuje ekonomické dopady jejich plnění, odráží nyní skutečnost, že státní rozpočet není koncipován odděleně pro položky související se vstupem do EU. Základním východiskem by proto mělo být zohlednění finančních požadavků na implementaci environmentálního acquis v rámci rozpisu rozpočtu MŽP a všech dotčených rezortů. V případě, že finanční pokrytí je nedostatečné, neexistuje možnost jeho navýšení a je vážně ohroženo splnění konkrétního závazku vůči EU v daném termínu, budou gestoři informovat Ministerstvo životního prostředí.
Materiál byl dne 19. prosince 2002 projednán Radou vlády pro evropskou integraci a je předkládán jako bezrozporový. Po jeho schválení vládou bude přeložen a předložen do konce února 2003 orgánům Evropské unie.
Zdroj: MŽP
Sdílet článek na sociálních sítích