Jak dlouho ještě?
Ropa dojde, nikdo ale neví kdy. Předchozí očekávání byla příliš pesimistická.
Poslední odhady hovoří o padesáti letech. Důvodem posunování dne D je nalézání
nových ložisek a lepší využívání dosavadních. Nové technologie umožňují i znovu
otvírat již opuštěná naleziště. Podle direktivy Evropského parlamentu má být v
roce 2020 nahrazeno novými zdroji 20 % pohonných hmot. Předpokládá se, že
alternativou se stane zejména zemní plyn, biopaliva a vodík. Pokud jde o zemní
plyn, může být použit stlačený CNG nebo zkapalněný LNG. Biopaliva, především
bionafta či příměsi do nafty, se vyrábějí z řepky, sóji a slunečnice. Očekává se
zlepšení konkurenceschopnosti bioetanolu získaného i ze dřeva a slámy. Odpadní
olejové produkty zase mohou být přepracovány na bionaftu, odpady živočišného
původu na bioplyn. Potenciálně nejekologičtějším palivem je vodík, ať již v
palivových článcích či samostatně spalovaný. Mezi alternativní paliva či způsoby
pohonu vozidel patří také elektřina a různé hybridní pohony, např. nafta či
benzin spolu s alternativním palivem. \"Firma Shell založila sekci obnovitelných
zdrojů energií a každoročně do ní plynou desítky milionů dolarů,\" říká Pavel
Šenych, generální ředitel Shell ČR. Podle něj se soustřeďuje zejména na solární
a větrnou energii, biomasu a na vodík. \"Palivové články považuji za
perspektivní zdroj energie již v následujících 15 letech,\" dodává. Před
nástupem palivového článku asi dojde k masivnějšímu využití zemního plynu, jehož
zásoby vydrží déle než ropa. Vzroste i počet elektromobilů, ale zůstává otázkou,
z jakých zdrojů se elektrická energie bude primárně vyrábět. V případě benzinu a
nafty se již asi nedočkáme převratných změn. Ani tažení proti síře nebude
nekonečné, protože hraje roli při mazání motorů. Její eliminace vyvolává potřebu
dodávat aditiva, nad jejichž vlivem na životní prostředí lze rovněž diskutovat.
ZDROJ: EKONOM
Ropa dojde, nikdo ale neví kdy. Předchozí očekávání byla příliš pesimistická. Poslední odhady hovoří o padesáti letech. Důvodem posunování dne D je nalézání nových ložisek a lepší využívání dosavadních. Nové technologie umožňují i znovu otvírat již opuštěná naleziště.
Podle direktivy Evropského parlamentu má být v roce 2020 nahrazeno novými zdroji 20 % pohonných hmot. Předpokládá se, že alternativou se stane zejména zemní plyn, biopaliva a vodík. Pokud jde o zemní plyn, může být použit stlačený CNG nebo zkapalněný LNG. Biopaliva, především bionafta či příměsi do nafty, se vyrábějí z řepky, sóji a slunečnice. Očekává se zlepšení konkurenceschopnosti bioetanolu získaného i ze dřeva a slámy. Odpadní olejové produkty zase mohou být přepracovány na bionaftu, odpady živočišného původu na bioplyn.
Potenciálně nejekologičtějším palivem je vodík, ať již v palivových článcích či samostatně spalovaný. Mezi alternativní paliva či způsoby pohonu vozidel patří také elektřina a různé hybridní pohony, např. nafta či benzin spolu s alternativním palivem. \"Firma Shell založila sekci obnovitelných zdrojů energií a každoročně do ní plynou desítky milionů dolarů,\" říká Pavel Šenych, generální ředitel Shell ČR. Podle něj se soustřeďuje zejména na solární a větrnou energii, biomasu a na vodík. \"Palivové články považuji za perspektivní zdroj energie již v následujících 15 letech,\" dodává. Před nástupem palivového článku asi dojde k masivnějšímu využití zemního plynu, jehož zásoby vydrží déle než ropa. Vzroste i počet elektromobilů, ale zůstává otázkou, z jakých zdrojů se elektrická energie bude primárně vyrábět.
V případě benzinu a nafty se již asi nedočkáme převratných změn. Ani tažení proti síře nebude nekonečné, protože hraje roli při mazání motorů. Její eliminace vyvolává potřebu dodávat aditiva, nad jejichž vlivem na životní prostředí lze rovněž diskutovat.
ZDROJ: EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích