\"Vodíková ekonomika\" má být realitou do deseti let
Prezident Spojených států George Bush ve své Zprávě o stavu Unie oznámil, že
jeho vláda podpoří vývoj vodíkového motoru částkou 1,2 miliardy dolarů.
Odborníci to považují za jeden z důsledků prezidentovy energetické politiky.
Loni v květnu při jejím představení Bush prohlásil, že cílem je \"osvobození se
od závislosti na cizí ropě.\" USA dovážejí 59 procent potřebné ropy, čtvrtina
importu pochází z Blízkého východu. Osmašedesát procent potřeby energie země
pokrývá z fosilních paliv, jako je ropa, zemní plyn a uhlí. V celosvětovém
měřítku je závislost na fosilních palivech ještě větší. Získává se z nich 87
procent potřebné energie. \"Nedostatek těchto zdrojů začne být pociťován už po
roce 2030,\" řekl na Světovém ekonomickém fóru ve švýcarském Davosu prezident
podnikatelské Rady pro trvale udržitelný rozvoj Björn Stigson. V Davosu se
rovněž tvrdilo, že nejvhodnějším alternativním zdrojem energie, například pro
pohon aut, je vodík. V souvislosti s tímto plynem se mluví o \"vodíkové
ekonomice\". Automobil využívající pro pohon energii z vodíku však pro sériovou
výrobu ještě nevyzrál. Na tom se zřejmě nic nezmění, alespoň do roku 2010. Loni
v listopadu oznámila automobilka Honda, že v roce 2003 uvede na japonský a
americký trh první auto poháněné vodíkem. V zápětí dodala, že v průběhu příštích
dvou až tří let hodlá prodat okolo třiceti takových aut. Jen o něco více vozů s
technologií palivových článků pošle letos do běžné dopravy Mercedes. Šedesát
zkušebních automobilů postavených na bázi modelu třídy A bude brázdit silnice
Spojených států, Japonska, Singapuru a některých evropských zemí. To je
propastně málo oproti čtyřiceti miliónům aut jezdících na fosilní paliva, které
se ročně prodávají. Miliarda dolarů z americké kasy přitom vývoj vodíkového auta
příliš nepopožene. Mnohokrát více, 46 miliard dolarů, spolknul v roce 2001 jen
program na výzkum možnosti získávání vodíku pomocí sluneční energie ve Spojených
arabských emirátech. Bushovo prohlášení o podpoře vývoje vodíkového motoru pro
různé účely se ale považuje za signál, který může vše urychlit. Základem motoru
je palivový článek, ve kterém se při chemické reakci mísí vodík se vzduchem.
Vzniká elektrická energie, která pohání elektromotor. Jedinou exhalací je vodní
pára. Konstruktéři ale dosud řeší mnoho problémů. Například malý jízdní dosah
vodíkového auta. Také automobilky mají na vývoji vodíkového motoru enormní
zájem, aby se osvobodily ze závislosti na ropě. ZDROJ: HN
Prezident Spojených států George Bush ve své Zprávě o stavu Unie oznámil, že jeho vláda podpoří vývoj vodíkového motoru částkou 1,2 miliardy dolarů.
Odborníci to považují za jeden z důsledků prezidentovy energetické politiky. Loni v květnu při jejím představení Bush prohlásil, že cílem je \"osvobození se od závislosti na cizí ropě.\" USA dovážejí 59 procent potřebné ropy, čtvrtina importu pochází z Blízkého východu.
Osmašedesát procent potřeby energie země pokrývá z fosilních paliv, jako je ropa, zemní plyn a uhlí. V celosvětovém měřítku je závislost na fosilních palivech ještě větší. Získává se z nich 87 procent potřebné energie.
\"Nedostatek těchto zdrojů začne být pociťován už po roce 2030,\" řekl na Světovém ekonomickém fóru ve švýcarském Davosu prezident podnikatelské Rady pro trvale udržitelný rozvoj Björn Stigson. V Davosu se rovněž tvrdilo, že nejvhodnějším alternativním zdrojem energie, například pro pohon aut, je vodík. V souvislosti s tímto plynem se mluví o \"vodíkové ekonomice\".
Automobil využívající pro pohon energii z vodíku však pro sériovou výrobu ještě nevyzrál. Na tom se zřejmě nic nezmění, alespoň do roku 2010.
Loni v listopadu oznámila automobilka Honda, že v roce 2003 uvede na japonský a americký trh první auto poháněné vodíkem. V zápětí dodala, že v průběhu příštích dvou až tří let hodlá prodat okolo třiceti takových aut.
Jen o něco více vozů s technologií palivových článků pošle letos do běžné dopravy Mercedes. Šedesát zkušebních automobilů postavených na bázi modelu třídy A bude brázdit silnice Spojených států, Japonska, Singapuru a některých evropských zemí. To je propastně málo oproti čtyřiceti miliónům aut jezdících na fosilní paliva, které se ročně prodávají.
Miliarda dolarů z americké kasy přitom vývoj vodíkového auta příliš nepopožene. Mnohokrát více, 46 miliard dolarů, spolknul v roce 2001 jen program na výzkum možnosti získávání vodíku pomocí sluneční energie ve Spojených arabských emirátech. Bushovo prohlášení o podpoře vývoje vodíkového motoru pro různé účely se ale považuje za signál, který může vše urychlit.
Základem motoru je palivový článek, ve kterém se při chemické reakci mísí vodík se vzduchem. Vzniká elektrická energie, která pohání elektromotor. Jedinou exhalací je vodní pára. Konstruktéři ale dosud řeší mnoho problémů. Například malý jízdní dosah vodíkového auta.
Také automobilky mají na vývoji vodíkového motoru enormní zájem, aby se osvobodily ze závislosti na ropě.
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích