Přijdou motoristé o bionaftu?
Levné palivo získávané z rostlinného oleje může po vstupu Česka do Evropské unie
zmizet z nabídky domácích čerpacích stanic. Pravidla pro dotovanou výrobu
bionafty se totiž změní. Praha/ Ústí nad Labem - Osud levné bionafty, která je
mezi motoristy stále oblíbenější, je na vážkách. Stát uvažuje o změně pravidel
pro dotování, výrobu a prodej těchto ekologických pohonných hmot. Česko zřejmě
bude muset brzy v obchodu s automobilovými palivy srovnat krok s Bruselem. V
Evropské unii se vyrábí a prodává stoprocentní bionafta, jejíž výchozí surovinou
jsou výlučně přírodního oleje. Další možností je přidávání rostlinného
metylesteru v malém množství do motorové nafty. U domácích výdejních stojanů
však řidiči tankují bionaftu s 31 procenty podílu řepkového oleje, tedy jakýsi
kompromis mezi pěti a stoprocentní variantou. Stát vypracoval normu, která
stanovuje pravidla na pětiprocentní přísadu metylesteru do minerální nafty.
Platí od března 2003. Česká rafinérská už začala zkoumat možnosti výroby
takového produktu. \"Záměr vyrábět naftu s obsahem pěti procent metylesteru je
po pěti letech znovu obnoveným projektem. V současné době posuzujeme projekt z
technologického a ekonomického hlediska,\" prohlásil mluvčí firmy Jaroslav
Růžek. Domácí rafinerie se už v minulosti připravovaly na výrobu této nafty.
Stát však dal nakonec přednost prodeji směsné nafty s třetinovým podílem
metylesteru a dvěma třetinami ropného produktu. Nyní platné vládní nařízení
podporuje výrobu bionafty do 30. září 2005. Jiří Felčárek z ministerstva
zemědělství však upozornil, že jeho platnost může skončit vstupem do Evropské
unie. Za dva roky bychom měli spotřebovávat v automobilech dvě procenta paliv z
obnovitelných zdrojů, později ještě víc. \"Vláda pak rozhodne, jakým to bude
způsobem. Pokud se prosadí projekt zvyšující se spotřeby pohonných hmot z
obnovitelných zdrojů, bude prostor pro přidávání až pěti procent lihu do benzinu
a 15 procent metylesteru do nafty,\" sdělil Felčárek. Zemědělci, kteří loni
pěstovali řepku k výrobě pohonných hmot na 75 000 hektarech, o zdroj obživy
nepřijdou. Hůř na tom budou motoristé. Levná bionafta, kterou stát zvýhodňuje
nižší daňovou sazbou, patrně zmizí z trhu. PAVEL KAČER Zdroj: Berounský deník
Levné palivo získávané z rostlinného oleje může po vstupu Česka do Evropské unie zmizet z nabídky domácích čerpacích stanic. Pravidla pro dotovanou výrobu bionafty se totiž změní. Praha/ Ústí nad Labem - Osud levné bionafty, která je mezi motoristy stále oblíbenější, je na vážkách. Stát uvažuje o změně pravidel pro dotování, výrobu a prodej těchto ekologických pohonných hmot. Česko zřejmě bude muset brzy v obchodu s automobilovými palivy srovnat krok s Bruselem. V Evropské unii se vyrábí a prodává stoprocentní bionafta, jejíž výchozí surovinou jsou výlučně přírodního oleje. Další možností je přidávání rostlinného metylesteru v malém množství do motorové nafty. U domácích výdejních stojanů však řidiči tankují bionaftu s 31 procenty podílu řepkového oleje, tedy jakýsi kompromis mezi pěti a stoprocentní variantou. Stát vypracoval normu, která stanovuje pravidla na pětiprocentní přísadu metylesteru do minerální nafty. Platí od března 2003. Česká rafinérská už začala zkoumat možnosti výroby takového produktu. \"Záměr vyrábět naftu s obsahem pěti procent metylesteru je po pěti letech znovu obnoveným projektem. V současné době posuzujeme projekt z technologického a ekonomického hlediska,\" prohlásil mluvčí firmy Jaroslav Růžek. Domácí rafinerie se už v minulosti připravovaly na výrobu této nafty. Stát však dal nakonec přednost prodeji směsné nafty s třetinovým podílem metylesteru a dvěma třetinami ropného produktu. Nyní platné vládní nařízení podporuje výrobu bionafty do 30. září 2005. Jiří Felčárek z ministerstva zemědělství však upozornil, že jeho platnost může skončit vstupem do Evropské unie. Za dva roky bychom měli spotřebovávat v automobilech dvě procenta paliv z obnovitelných zdrojů, později ještě víc. \"Vláda pak rozhodne, jakým to bude způsobem. Pokud se prosadí projekt zvyšující se spotřeby pohonných hmot z obnovitelných zdrojů, bude prostor pro přidávání až pěti procent lihu do benzinu a 15 procent metylesteru do nafty,\" sdělil Felčárek. Zemědělci, kteří loni pěstovali řepku k výrobě pohonných hmot na 75 000 hektarech, o zdroj obživy nepřijdou. Hůř na tom budou motoristé. Levná bionafta, kterou stát zvýhodňuje nižší daňovou sazbou, patrně zmizí z trhu.
PAVEL KAČER
Zdroj: Berounský deník
Sdílet článek na sociálních sítích