Zájem o ekologicky zaměřené školy v kraji roste
V Hradeckém kraji je přes dvě stě padesát základních škol a asi deset z nich se
výrazně orientuje na ekologickou výchovu. Jedním z důvodů je, že přibývá rodičů,
kteří chtějí pro své děti přírodovědné vzdělání. Hradec Králové To potvrzují
pracovníci Střediska ekologické výchovy a etiky Sever v Horním Maršově. \"Před
půldruhým rokem jsme rozeslali do všech škol v kraji dopis s dotazem, kdo by měl
zájem. Ozvalo se asi sedmdesát škol a přijeli zástupci zhruba padesáti z nich,\"
uvedl ředitel střediska Sever Jiří Kulich. Středisko nabízí školám odbornou
pomoc, přednášky a přírodovědně pobyty. \"Školy se zajímají o pomůcky, publikace
a o programy pro děti. Roste zájem o pobyty ve středisku a o exkurze a
přednášky,\" řekl Kulich a dodal, že největší zájem měly školy z Rychnovska a
Trutnovska. \"Učitelé se soustředí na poznávání okolí a na vztah dětí k přírodě.
Mnoho škol vidí v ekologii cestu ke zlepšení vztahů mezi lidmi. Některé ale
podceňují praktické dovednosti dětí,\" míní. Ekologicky zaměřené základní školy
učí podle běžných školních osnov. O zaměření se učitelé dohodnou sami, ale musí
to vědět zřizovatel. \"Školy nám to nemusí hlásit, ale vidíme, jak se škola
profiluje a v čem má úspěchy,\" řekl vrchní školní inspektor Hradeckého kraje
Pavel Jankovský. Školy mnohdy používají netradiční výuku. \"Máme učebnice, které
nevysvětlují život v přírodě podle jednotlivých druhů živočichů a rostlin, ale
podle ekosystémů. To znamená, že se žáci učí, které druhy rostlin a zvířat žijí
spolu v určitém prostředí a jak se navzájem doplňují,\" uvedl ředitel Základní
školy Úprkova v Hradce Králové Miroslav Pacholíček. Škola nabízí i volitelné
nebo nepovinné předměty. \"V šesté a sedmé třídě máme ekologické praktikum a v
osmé biologicko geologické praktikum. Minulý týden žáci odjeli na tři dny do
Sutých Břehů, kde pozorovali, jak se mění rostlinstvo a živočichové podél
Orlice,\" uvedl ředitel. Výzkum dělají žáci i na školních pozemcích, kde
poznávají život lesa, louky nebo mokřadu. Na volitelné předměty a praktické
poznávání přírody se zaměřuje také 4. základní škola Železnická v Jičíně, která
má rozsáhlý ekologický areál, na němž roste asi 350 druhu bylin a 150 druhů
stromů. \"Areálem vede naučná stezka, kde žáci poznávají život rostlin a
živočichů v různých ekosystémech a učí se i o kontaktu člověka s přírodou. Máme
kompost i hřbitov odpadků,\" uvedl ředitel jičínské školy Zdeněk Procházka. Žáci
o areál pečují i o prázdninách, kdy denně dělají meteorologická měření. Téma
ochrany přírody se uplatní i při občanské nauce, dějepisu, matematice nebo při
studiu cizích jazyků. \"Při hodinách matematiky například žáci počítají, kolik
papíru nebo elektřiny spotřebuje jejich domácnost za týden nebo jaké úspory by
přineslo, kdyby doma snížili spotřebu vody nebo koupili spořicí žárovky,\"
uvedla zástupkyně ředitele Základní školy Strž ve Dvoře Králové na Labem na
Trutnovsku Alena Čiháková. Žáci vypracovali energetický audit školy a
instalovali úsporné topení. S pomocí Krkonošského národního parku škola vysadila
vzácné rostliny a žáci připravili počítačové CD. \"Jeho součástí je i
cizojazyčný slovník, takže ho využíváme při výuce jazyků,\" řekla Čiháková.
Mnoho škol v kraji má přírodovědné kroužky. Například Základní škola Bezručova v
Hradci Králové a školy v Ostroměři a v Novém Bydžově a Smiřicích. Kroužky
nabízejí také domy dětí a mládeže, ochránci přírody, rybáři nebo myslivci.
Přírodopis začíná lákat stejně jako cizí jazyky. \"Žáci mohou zvolit i cizí
jazyk, ale přírodovědné předměty zpravidla vítězí. Po odchodu ze školy se žáci
vracejí a chodí si prohlížet areál, který se svým učitelem pomáhali zakládat,\"
řekl Procházka. IVAN MACEK Zdroj: Mladá fronta Dnes
V Hradeckém kraji je přes dvě stě padesát základních škol a asi deset z nich se výrazně orientuje na ekologickou výchovu. Jedním z důvodů je, že přibývá rodičů, kteří chtějí pro své děti přírodovědné vzdělání.
Hradec Králové To potvrzují pracovníci Střediska ekologické výchovy a etiky Sever v Horním Maršově.
\"Před půldruhým rokem jsme rozeslali do všech škol v kraji dopis s dotazem, kdo by měl zájem. Ozvalo se asi sedmdesát škol a přijeli zástupci zhruba padesáti z nich,\" uvedl ředitel střediska Sever Jiří Kulich.
Středisko nabízí školám odbornou pomoc, přednášky a přírodovědně pobyty. \"Školy se zajímají o pomůcky, publikace a o programy pro děti. Roste zájem o pobyty ve středisku a o exkurze a přednášky,\" řekl Kulich a dodal, že největší zájem měly školy z Rychnovska a Trutnovska. \"Učitelé se soustředí na poznávání okolí a na vztah dětí k přírodě. Mnoho škol vidí v ekologii cestu ke zlepšení vztahů mezi lidmi. Některé ale podceňují praktické dovednosti dětí,\" míní.
Ekologicky zaměřené základní školy učí podle běžných školních osnov. O zaměření se učitelé dohodnou sami, ale musí to vědět zřizovatel. \"Školy nám to nemusí hlásit, ale vidíme, jak se škola profiluje a v čem má úspěchy,\" řekl vrchní školní inspektor Hradeckého kraje Pavel Jankovský.
Školy mnohdy používají netradiční výuku. \"Máme učebnice, které nevysvětlují život v přírodě podle jednotlivých druhů živočichů a rostlin, ale podle ekosystémů. To znamená, že se žáci učí, které druhy rostlin a zvířat žijí spolu v určitém prostředí a jak se navzájem doplňují,\" uvedl ředitel Základní školy Úprkova v Hradce Králové Miroslav Pacholíček.
Škola nabízí i volitelné nebo nepovinné předměty. \"V šesté a sedmé třídě máme ekologické praktikum a v osmé biologicko geologické praktikum. Minulý týden žáci odjeli na tři dny do Sutých Břehů, kde pozorovali, jak se mění rostlinstvo a živočichové podél Orlice,\" uvedl ředitel. Výzkum dělají žáci i na školních pozemcích, kde poznávají život lesa, louky nebo mokřadu.
Na volitelné předměty a praktické poznávání přírody se zaměřuje také 4. základní škola Železnická v Jičíně, která má rozsáhlý ekologický areál, na němž roste asi 350 druhu bylin a 150 druhů stromů. \"Areálem vede naučná stezka, kde žáci poznávají život rostlin a živočichů v různých ekosystémech a učí se i o kontaktu člověka s přírodou. Máme kompost i hřbitov odpadků,\" uvedl ředitel jičínské školy Zdeněk Procházka. Žáci o areál pečují i o prázdninách, kdy denně dělají meteorologická měření.
Téma ochrany přírody se uplatní i při občanské nauce, dějepisu, matematice nebo při studiu cizích jazyků. \"Při hodinách matematiky například žáci počítají, kolik papíru nebo elektřiny spotřebuje jejich domácnost za týden nebo jaké úspory by přineslo, kdyby doma snížili spotřebu vody nebo koupili spořicí žárovky,\" uvedla zástupkyně ředitele Základní školy Strž ve Dvoře Králové na Labem na Trutnovsku Alena Čiháková. Žáci vypracovali energetický audit školy a instalovali úsporné topení. S pomocí Krkonošského národního parku škola vysadila vzácné rostliny a žáci připravili počítačové CD.
\"Jeho součástí je i cizojazyčný slovník, takže ho využíváme při výuce jazyků,\" řekla Čiháková.
Mnoho škol v kraji má přírodovědné kroužky. Například Základní škola Bezručova v Hradci Králové a školy v Ostroměři a v Novém Bydžově a Smiřicích. Kroužky nabízejí také domy dětí a mládeže, ochránci přírody, rybáři nebo myslivci.
Přírodopis začíná lákat stejně jako cizí jazyky. \"Žáci mohou zvolit i cizí jazyk, ale přírodovědné předměty zpravidla vítězí. Po odchodu ze školy se žáci vracejí a chodí si prohlížet areál, který se svým učitelem pomáhali zakládat,\" řekl Procházka.
IVAN MACEK
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Sdílet článek na sociálních sítích