Boj o dálnici se vyostřuje
Ústí nad Labem - Ke stále ostřejším krokům se uchylují odpůrci i příznivci
dálnice D8. Zatímco ekologové hrozí soudy a podávají neustálá odvolání, politici
je viní, že zdržují rozvoj Ústeckého kraje. Chystají zákon, který omezí možnosti
ekologických organizací. Ekologové si nyní například stěžují na porušení zákona
při vydávání stavebních povolení na úsecích dálnice D8 z Trmic ke státní
hranici. \"Bylo vydáno, ačkoli se zde nachází silně ohrožený druh ptáka
chřástala polního. Ale stavební povolení nelze vydat bez výjimky od ministerstva
životního prostředí,\" tvrdí ekolog Miroslav Patrik z Dětí Země. Podle
ministerstva životního prostředí to není pravda, ačkoli výjimky ze zákona budou
na úsek ke státní hranici nakonec třeba. \"Stavební povolení jsou zatím vydána
na mosty a ty živočichy neohrožují. Ale v dalších úsecích je nejen chřástal, ale
především tetřívek, a zde budou výjimky ze zákona třeba. Nyní řízení o jejich
udělení probíhá,\" upozorňuje Alena Vopálková z ministerstva životního
prostředí. Nelíbí se jí ale postup investora, který zažádá o stavební povolení
na neproblematické úseky a začne je stavět dříve, než jsou výjimky ze zákona na
problematické úseky vůbec vydány. \"Zákon to nezakazuje, ale řízení se pak stává
spíše formalitou,\" uvedla. Ekologové tento postup označují za salámovou metodu.
\"Kus dálnice se postaví a argumentem pro stavbu v problematickém úseku je pak
to, že je nutné zde stavět, aby se trasa dokončila,\" vysvětlil Patrik.
Ekologové se svými odvoláními ale nakonec většinou neuspějí. Odvolali se
například proti stavebnímu povolení u obecního úřadu Libouchec. \"Jejich
odvolání jsme zamítli jako opožděné. Navíc neobsahuje důvody pro obnovu
řízení,\" uvedl Vojtěch Krump z tiskového oddělení krajského úřadu. Na části
trasy dálnice proto již byla vykácena řada stromů, aby zde mohli silničáři začít
stavět. V současné době ekologové zkoušejí zapojit do rozhodování Evropskou
komisi. Chtějí, aby nedala peníze na úsek dálnice přes Krušné hory, protože zde
má komunikace procházet vzácnými přírodními biotopy. To ale kritizují místní
politici, kteří v dálnici vidí prostředek, jak přilákat do regionu investory.
Stát se totiž zavázal dostavět dálnici do konce roku 2005, ale tento termín je
dnes nereálný. Ředitelství silnic a dálnic se nedaří sehnat potřebná povolení ke
stavbě. \"Je třeba zabránit několika ekologům, aby svými připomínkami blokovali
tak důležitou stavbu,\" rozčiluje se náměstek ústeckého hejtmana Jaroslav
Foldyna, který přišel s myšlenkou speciálního zákona o dálnici, jež by šance
ekologů omezil. Původně měli poslanci ze severních Čech předložit zákon jen o
dálnici D8, ale nakonec jej změnili. Bude se týkat nejen dálnice D8, ale i
dalších rychlostních komunikací. Například i rychlostní komunikace R7 z Prahy na
Chomutov. Podle mluvčí Ludmily Roubcové ministerstvo na zákonu opravdu pracuje.
\"Zákon by měl urychlit územní a stavební řízení tak, aby bylo možné v potřebném
čase zahájit výstavbu veřejně prospěšné stavby,\" řekla. V praxi by to
znamenalo, že se například lhůty na odvolání zkrátí na polovinu. Ekologická
organizace, která se zúčastnila územního řízení, by se také již nemohla účastnit
stavebního řízení a odvolávat se na ty samé věci, které se jí nelíbily v řízení
územním. \"Nevěřím, že takový zákon projde sněmovnou. Vláda má dnes jiné věci na
práci, než řešit, jak nám znemožnit činnost,\" soudí Patrik. Zdroj: Severočeské
noviny
Ústí nad Labem - Ke stále ostřejším krokům se uchylují odpůrci i příznivci dálnice D8. Zatímco ekologové hrozí soudy a podávají neustálá odvolání, politici je viní, že zdržují rozvoj Ústeckého kraje. Chystají zákon, který omezí možnosti ekologických organizací.
Ekologové si nyní například stěžují na porušení zákona při vydávání stavebních povolení na úsecích dálnice D8 z Trmic ke státní hranici. \"Bylo vydáno, ačkoli se zde nachází silně ohrožený druh ptáka chřástala polního. Ale stavební povolení nelze vydat bez výjimky od ministerstva životního prostředí,\" tvrdí ekolog Miroslav Patrik z Dětí Země.
Podle ministerstva životního prostředí to není pravda, ačkoli výjimky ze zákona budou na úsek ke státní hranici nakonec třeba. \"Stavební povolení jsou zatím vydána na mosty a ty živočichy neohrožují. Ale v dalších úsecích je nejen chřástal, ale především tetřívek, a zde budou výjimky ze zákona třeba. Nyní řízení o jejich udělení probíhá,\" upozorňuje Alena Vopálková z ministerstva životního prostředí. Nelíbí se jí ale postup investora, který zažádá o stavební povolení na neproblematické úseky a začne je stavět dříve, než jsou výjimky ze zákona na problematické úseky vůbec vydány. \"Zákon to nezakazuje, ale řízení se pak stává spíše formalitou,\" uvedla.
Ekologové tento postup označují za salámovou metodu.
\"Kus dálnice se postaví a argumentem pro stavbu v problematickém úseku je pak to, že je nutné zde stavět, aby se trasa dokončila,\" vysvětlil Patrik.
Ekologové se svými odvoláními ale nakonec většinou neuspějí. Odvolali se například proti stavebnímu povolení u obecního úřadu Libouchec.
\"Jejich odvolání jsme zamítli jako opožděné. Navíc neobsahuje důvody pro obnovu řízení,\"
uvedl Vojtěch Krump z tiskového oddělení krajského úřadu. Na části trasy dálnice proto již byla vykácena řada stromů, aby zde mohli silničáři začít stavět.
V současné době ekologové zkoušejí zapojit do rozhodování Evropskou komisi. Chtějí, aby nedala peníze na úsek dálnice přes Krušné hory, protože zde má komunikace procházet vzácnými přírodními biotopy.
To ale kritizují místní politici, kteří v dálnici vidí prostředek, jak přilákat do regionu investory. Stát se totiž zavázal dostavět dálnici do konce roku 2005, ale tento termín je dnes nereálný. Ředitelství silnic a dálnic se nedaří sehnat potřebná povolení ke stavbě.
\"Je třeba zabránit několika ekologům, aby svými připomínkami blokovali tak důležitou stavbu,\"
rozčiluje se náměstek ústeckého hejtmana Jaroslav Foldyna, který přišel s myšlenkou speciálního zákona o dálnici, jež by šance ekologů omezil.
Původně měli poslanci ze severních Čech předložit zákon jen o dálnici D8, ale nakonec jej změnili. Bude se týkat nejen dálnice D8, ale i dalších rychlostních komunikací. Například i rychlostní komunikace R7 z Prahy na Chomutov.
Podle mluvčí Ludmily Roubcové ministerstvo na zákonu opravdu pracuje.
\"Zákon by měl urychlit územní a stavební řízení tak, aby bylo možné v potřebném čase zahájit výstavbu veřejně prospěšné stavby,\" řekla. V praxi by to znamenalo, že se například lhůty na odvolání zkrátí na polovinu. Ekologická organizace, která se zúčastnila územního řízení, by se také již nemohla účastnit stavebního řízení a odvolávat se na ty samé věci, které se jí nelíbily v řízení územním.
\"Nevěřím, že takový zákon projde sněmovnou. Vláda má dnes jiné věci na práci, než řešit, jak nám znemožnit činnost,\" soudí Patrik.
Zdroj: Severočeské noviny
Sdílet článek na sociálních sítích