Svět směřuje k vodíkové ekonomice
Vyspělé světové ekonomiky hledají cestu, jak se co nejrychleji vymanit ze
závislosti na klesajících zásobách ropy, zemního plynu či uhlí a nahradit je
ekologičtějším zdrojem energie - vodíkem. \"Jsme velmi nespokojeni s tím, že se
zatím nepodařilo prosadit vodíkovou energii do praxe. Fosilní zdroje devastují
planetu. Je nutné přimět průmysl a vědce, aby předně začali co nejrychleji
vyrábět a dodávat na trh vodíkové motory do automobilů,\" řekl HN předseda
Evropské komise Romano Prodi. O tom, jak to zařídit, jednali v Bruselu v
uplynulých dvou dnech zástupci unie, Spojených států, nositelé Nobelovy ceny za
fyziku i představitelé velkých firem. Unie drží prvenství v počtu vozidel, která
začnou jezdit na vodíkový palivový článek. V devíti městech - Londýně, Madridu,
Barceloně, Amsterodamu, Hamburku, Stuttgartu, Stockholmu, Lucemburku a Portu -
letos vyjede po třech autobusech na vodíkový motor. Projekt přišel unii na 18,5
miliónu eur. Vozidlo poháněné palivovým článkem má v nádrži pouze vodík, z
okolního vzduchu bere kyslík. Z výfuku vychází čistá vodní pára. Přechod na
vodíkovou ekonomiku, jak ji nazývají ekonomové a vědci, zatím naráží na několik
problémů. USA hodlají její nástup urychlit výrobou vodíku v elektrárnách
využívajících fosilní paliva. To se nelíbí Evropské unii, která chce vodíkovou
energetiku spojit s přechodem na obnovitelné zdroje. Vyřešena není ani přeprava
vodíku a jeho skladování. Vědci tvrdí, že v současné době by během transportu
unikalo až dvacet procent vodíku, což by mohlo mít ještě horší vliv na ozónovou
vrstvu než současné znečišťování . Navíc nikdo neví, co může způsobit masívní
vypouštění vodní páry do ovzduší. Nezanedbatelný je i sociální dopad. V
elektrárnách na fosilní paliva, rafinériích a návazných odvětvích pracují ve
světě desítky miliónů lidí. Unie proto do projektu vodíkové ekonomiky zapojila
představitele ropného průmyslu, automobilek a leteckých společností. \"Je jasné,
že na začátku budou investice v řádu miliard eur. Unie je ale připravena
pomoct,\" říká Prodi. ZDROJ: HN
Vyspělé světové ekonomiky hledají cestu, jak se co nejrychleji vymanit ze závislosti na klesajících zásobách ropy, zemního plynu či uhlí a nahradit je ekologičtějším zdrojem energie - vodíkem.
\"Jsme velmi nespokojeni s tím, že se zatím nepodařilo prosadit vodíkovou energii do praxe. Fosilní zdroje devastují planetu. Je nutné přimět průmysl a vědce, aby předně začali co nejrychleji vyrábět a dodávat na trh vodíkové motory do automobilů,\" řekl HN předseda Evropské komise Romano Prodi.
O tom, jak to zařídit, jednali v Bruselu v uplynulých dvou dnech zástupci unie, Spojených států, nositelé Nobelovy ceny za fyziku i představitelé velkých firem.
Unie drží prvenství v počtu vozidel, která začnou jezdit na vodíkový palivový článek. V devíti městech - Londýně, Madridu, Barceloně, Amsterodamu, Hamburku, Stuttgartu, Stockholmu, Lucemburku a Portu - letos vyjede po třech autobusech na vodíkový motor. Projekt přišel unii na 18,5 miliónu eur.
Vozidlo poháněné palivovým článkem má v nádrži pouze vodík, z okolního vzduchu bere kyslík. Z výfuku vychází čistá vodní pára.
Přechod na vodíkovou ekonomiku, jak ji nazývají ekonomové a vědci, zatím naráží na několik problémů. USA hodlají její nástup urychlit výrobou vodíku v elektrárnách využívajících fosilní paliva. To se nelíbí Evropské unii, která chce vodíkovou energetiku spojit s přechodem na obnovitelné zdroje.
Vyřešena není ani přeprava vodíku a jeho skladování. Vědci tvrdí, že v současné době by během transportu unikalo až dvacet procent vodíku, což by mohlo mít ještě horší vliv na ozónovou vrstvu než současné znečišťování . Navíc nikdo neví, co může způsobit masívní vypouštění vodní páry do ovzduší.
Nezanedbatelný je i sociální dopad. V elektrárnách na fosilní paliva, rafinériích a návazných odvětvích pracují ve světě desítky miliónů lidí. Unie proto do projektu vodíkové ekonomiky zapojila představitele ropného průmyslu, automobilek a leteckých společností.
\"Je jasné, že na začátku budou investice v řádu miliard eur. Unie je ale připravena pomoct,\" říká Prodi.
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích