Obce protestují proti dálnici D3
Zástupci obcí a občanských sdružení vyjadřují svůj zásadní nesouhlas s
uvažovanou výstavbou dálnice D3 ve variantě vedoucí kolem Jílového u Prahy.
Současně jsou znepokojeni zprávami o tom, že přes sliby hejtmana Bendla a
pracovníků Krajského úřadu neobsahuje zpracovaný koncept územního plánu okresu
Benešov rovnocenné posouzení obou hlavních variant vedení dálnice D3. Na
včerejší rozšířené schůzi sdružení obcí KLID a Náš domov (1) starostové rovněž
kritizovali Ministerstvem dopravy připravovaný zákon o liniových stavbách.
“Jakékoliv omezování práv občanů a obcí účastnit se rozhodování o navrhovaných
trasách dálnic považujeme za nepřípustné,” prohlásil starosta Libře Otakar Beck.
O podobě silničního spojení Prahy s Táborem nebylo dosud rozhodnuto. “Vláda v
roce 1999 ponechala otázku vedení dálnice D3 mezi Prahou a Benešovem otevřenou.
Bude se o ní rozhodovat v územních plánech velkých územních celků,” potvrdil na
schůzi poslanec a bývalý ministr životního prostředí Miloš Kužvart. Rozhodnutí o
dálnici D3 tak budou mít ve svých rukou zastupitelé Středočeského kraje. Odpůrci
dálnice D3 chtěli krajským zastupitelům prezentovat své argumenty, byli však
odmítnuti. “Arogantní přístup vedení Středočeského kraje dokumentuje způsob
komunikace hejtmana Bendla,” komentoval situaci Otakar Šmíd ze sdružení Krajina
2000. “Na otevřený dopis devíti starostů nechal odpovědět svou sekretářku.”
Výstavba dálnice D3 v Dolním Posázaví a západním Benešovsku by znamenala výrazně
negativní zásah do životního prostředí a života místních lidí. Dálnice by byla
též hrubým zásahem do rekreačního a turistického potenciálu tohoto regionu. Bylo
však prokázáno, že vedení v této trase není jediným řešením. Kapacitní silniční
spojení Prahy s Českými Budějovicemi již dnes zajišťuje paralelní trasa R4 I/20
(tzv. strakonická), přičemž ve výhledu je další modernizace této trasy. Toto
silniční spojení je schopno přenášet i mezinárodní dopravní vazby. Pro dopravní
spojení Prahy s táborskou aglomerací není potřebné budovat dálnici D3 v
blízkosti Jílového u Prahy. Jak prokázala odborná dopravní studie firmy Promika,
lze dnešní silnici I/3 postupně modernizovat na rychlostní čtyřpruhovou
komunikaci. Toto řešení je nejen výhodnější z hlediska finančního, ale je
výhodnější též z hlediska časového, neboť jednotlivé modernizované úseky bude
možné zprovozňovat postupně a řidiči se tak dříve dočkají zlepšení dnešní
situace. Poznámky: (1) Členy sdružení obcí KLID a Náš domov jsou obce Březová -
Oleško, Dolní Břežany, Jílové u Prahy, Lešany, Libeř, Ohrobec, Okrouhlo, Psáry,
Tisem, Václavice, Vojkov, Zlatníky - Hodkovice, Zvole a občanská sdružení
Arnika, Jílovsko KDS, Krajina 2000, Lipí - krajinné bohatství Jílovska, Medník,
MS Pokrok Lešany, Sdružení na ochranu krajiny Libeř, ZDV Dolní Břežany. Zdroj:
Společná tisková zpráva Sdružení obcí KLID a Arniky
Zástupci obcí a občanských sdružení vyjadřují svůj zásadní nesouhlas s uvažovanou výstavbou dálnice D3 ve variantě vedoucí kolem Jílového u Prahy. Současně jsou znepokojeni zprávami o tom, že přes sliby hejtmana Bendla a pracovníků Krajského úřadu neobsahuje zpracovaný koncept územního plánu okresu Benešov rovnocenné posouzení obou hlavních variant vedení dálnice D3.
Na včerejší rozšířené schůzi sdružení obcí KLID a Náš domov (1) starostové rovněž kritizovali Ministerstvem dopravy připravovaný zákon o liniových stavbách. “Jakékoliv omezování práv občanů a obcí účastnit se rozhodování o navrhovaných trasách dálnic považujeme za nepřípustné,” prohlásil starosta Libře Otakar Beck.
O podobě silničního spojení Prahy s Táborem nebylo dosud rozhodnuto. “Vláda v roce 1999 ponechala otázku vedení dálnice D3 mezi Prahou a Benešovem otevřenou. Bude se o ní rozhodovat v územních plánech velkých územních celků,” potvrdil na schůzi poslanec a bývalý ministr životního prostředí Miloš Kužvart.
Rozhodnutí o dálnici D3 tak budou mít ve svých rukou zastupitelé Středočeského kraje. Odpůrci dálnice D3 chtěli krajským zastupitelům prezentovat své argumenty, byli však odmítnuti. “Arogantní přístup vedení Středočeského kraje dokumentuje způsob komunikace hejtmana Bendla,” komentoval situaci Otakar Šmíd ze sdružení Krajina 2000. “Na otevřený dopis devíti starostů nechal odpovědět svou sekretářku.”
Výstavba dálnice D3 v Dolním Posázaví a západním Benešovsku by znamenala výrazně negativní zásah do životního prostředí a života místních lidí. Dálnice by byla též hrubým zásahem do rekreačního a turistického potenciálu tohoto regionu. Bylo však prokázáno, že vedení v této trase není jediným řešením.
Kapacitní silniční spojení Prahy s Českými Budějovicemi již dnes zajišťuje paralelní trasa R4 I/20 (tzv. strakonická), přičemž ve výhledu je další modernizace této trasy. Toto silniční spojení je schopno přenášet i mezinárodní dopravní vazby. Pro dopravní spojení Prahy s táborskou aglomerací není potřebné budovat dálnici D3 v blízkosti Jílového u Prahy. Jak prokázala odborná dopravní studie firmy Promika, lze dnešní silnici I/3 postupně modernizovat na rychlostní čtyřpruhovou komunikaci. Toto řešení je nejen výhodnější z hlediska finančního, ale je výhodnější též z hlediska časového, neboť jednotlivé modernizované úseky bude možné zprovozňovat postupně a řidiči se tak dříve dočkají zlepšení dnešní situace.
Poznámky:
(1) Členy sdružení obcí KLID a Náš domov jsou obce Březová - Oleško, Dolní Břežany, Jílové u Prahy, Lešany, Libeř, Ohrobec, Okrouhlo, Psáry, Tisem, Václavice, Vojkov, Zlatníky - Hodkovice, Zvole a občanská sdružení Arnika, Jílovsko KDS, Krajina 2000, Lipí - krajinné bohatství Jílovska, Medník, MS Pokrok Lešany, Sdružení na ochranu krajiny Libeř, ZDV Dolní Břežany.
Zdroj: Společná tisková zpráva Sdružení obcí KLID a Arniky
Sdílet článek na sociálních sítích