Stát má garantovat cenu \"čisté\" energie
Nebýt štědré dotace státu, v malé obci Jindřichovice pod Smrkem by se na jaře
nejspíš nikdy neroztočily vrtule na obřích stožárech. Dvě větrné elektrárny
vyšly na 62 miliónů korun, přičemž Státní fond životního prostředí zaplatil
takřka půlku a další peníze ještě radnici výhodně půjčil. Malá obec ve
Frýdlantském výběžku tak díky tomu bude časem vydělávat více než deset miliónů
korun ročně. Na takovou pomoc ale mohou další zájemci zapomenout. Autoři zákona
o podpoře obnovitelných zdrojů energie, jehož návrh právě dokončila ministerstva
životního prostředí a průmyslu, chtějí státní dotace postupně utlumit. Výrobu
elektřiny z vody, větru nebo biomasy chtějí podporovat jinými způsoby. První
metoda je jednoduchá: Provozovatelé distribučních soustav budou tak jako dosud
povinni vykupovat elektřinu z těchto elektráren, a to za zvýhodněnou cenu. Třeba
za energii z větrných elektráren se dnes platí tři koruny, což je zhruba třikrát
více než cena \"běžné\" elektřiny. Tento systém se osvědčil v Německu, i když
spolkové ministerstvo hospodářství v současnosti navrhuje, aby se tyto subvence
utlumily. Přímá podpora v Česku od roku 2006 pro větší obnovitelné zdroje stejně
nebude možná. Zcela se totiž otevře trh s elektřinou, oddělí se provozovatel
distribučních soustav od obchodování s elektřinou, takže stát už nebude moci
nikomu nařídit, aby kupoval a prodával \"čistou\" energii za vyšší ceny. Proto
nastoupí systém s obchodovatelnými certifikáty. Cena elektřiny z obnovitelných
zdrojů bude po uvolnění trhu podle předpokladů o něco nižší než cena z uhelných
či jaderných elektráren, neboť není tak \"kvalitní\". Proto s vyrobením určitého
množství elektřiny třeba z biomasy vzniknou zároveň certifikáty v předem
stanovené hodnotě, které cenu \"čisté\" energie výrobci zvýší. Výrobce tedy
dostane peníze za elektřinu, kterou prodá za tržní cenu, a zároveň za
certifikáty. Těmi se Energetickému regulačnímu úřadu bude prokazovat dodavatel,
který prodává elektřinu konečným zákazníkům. Regulační úřad totiž předem
stanoví, jak vysoký musí být roční podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů na
celkové dodávce elektřiny zákazníkům. A tyto certifikáty prokáží , kolik
\"čisté\" energie se do domácností či podniků opravdu dostalo. Dodavatel nakoupí
certifikáty buď přímo od majitele obnovitelného zdroje, anebo na trhu - podobně
jako se třeba prodávají akcie podniků. Základní cenu certifikátů a kvóty
obnovitelné elektřiny bude podle návrhu zákona určovat s ročním předstihem
Energetický regulační úřad, který se bude řídit dvěma základními podmínkami:
První je závazek republiky Evropské unii, aby v Česku vzrostl podíl elektřiny z
obnovitelných zdrojů na hrubé domácí spotřebě ze současných 3,6 procenta na osm
procent v roce 2010. Druhým principem bude to, aby majitelé obnovitelných zdrojů
měli patnáct let zaručen příjem, který jim pokryje náklady a přinese přiměřený
zisk. Pokud dodavatel nesplní roční kvótu \"čisté\" elektřiny, bude mu podle
předlohy hrozit pokuta, která bude výrazně vyšší než cena certifikátu. Tím by
měl být dodavatel elektřiny motivován k tomu, aby roční limit splnil. Kolik
elektřiny z obnovitelných zdrojů zákazník dostane, si bude moci každá domácnost
sama zjistit na faktuře, kterou dnes dostává od rozvodné společnosti. \"Systém s
obchodovatelnými certifikáty počítá s tím, že obě strany - výrobce i dodavatel
elektřiny - něco chtějí. Budou si tedy muset při uzavírání smluv vyjít vstříc,\"
vysvětluje spoluautor návrhu Jan Motlík, předseda Asociace pro využívání
obnovitelných zdrojů. Do systému se podle návrhu nebudou muset zapojit malí
výrobci s výkonem do dvou set kilowatt. Jejich vliv na trh s elektřinou totiž
není nikterak výrazný, takže i v budoucnu budou moci využívat jednodušší způsob
s pevnou, zvýhodněnou cenou elektřiny. Kolik mají vyrábět obnovitelné zdroje (v
GWh) 2001 2010 větrné elektrárny 0,6 930 malé vodní elektrárny 826 1120
elektrárny na biomasu 5,9 2200 geotermální elektrárny 0 15 fotovoltaické
elektrárny 0 15 Zdroj: Návrh zákona o podpoře obnovitelných zdrojů ZDROJ: HN
Nebýt štědré dotace státu, v malé obci Jindřichovice pod Smrkem by se na jaře nejspíš nikdy neroztočily vrtule na obřích stožárech. Dvě větrné elektrárny vyšly na 62 miliónů korun, přičemž Státní fond životního prostředí zaplatil takřka půlku a další peníze ještě radnici výhodně půjčil. Malá obec ve Frýdlantském výběžku tak díky tomu bude časem vydělávat více než deset miliónů korun ročně.
Na takovou pomoc ale mohou další zájemci zapomenout. Autoři zákona o podpoře obnovitelných zdrojů energie, jehož návrh právě dokončila ministerstva životního prostředí a průmyslu, chtějí státní dotace postupně utlumit. Výrobu elektřiny z vody, větru nebo biomasy chtějí podporovat jinými způsoby.
První metoda je jednoduchá: Provozovatelé distribučních soustav budou tak jako dosud povinni vykupovat elektřinu z těchto elektráren, a to za zvýhodněnou cenu. Třeba za energii z větrných elektráren se dnes platí tři koruny, což je zhruba třikrát více než cena \"běžné\" elektřiny.
Tento systém se osvědčil v Německu, i když spolkové ministerstvo hospodářství v současnosti navrhuje, aby se tyto subvence utlumily.
Přímá podpora v Česku od roku 2006 pro větší obnovitelné zdroje stejně nebude možná. Zcela se totiž otevře trh s elektřinou, oddělí se provozovatel distribučních soustav od obchodování s elektřinou, takže stát už nebude moci nikomu nařídit, aby kupoval a prodával \"čistou\" energii za vyšší ceny. Proto nastoupí systém s obchodovatelnými certifikáty.
Cena elektřiny z obnovitelných zdrojů bude po uvolnění trhu podle předpokladů o něco nižší než cena z uhelných či jaderných elektráren, neboť není tak \"kvalitní\". Proto s vyrobením určitého množství elektřiny třeba z biomasy vzniknou zároveň certifikáty v předem stanovené hodnotě, které cenu \"čisté\" energie výrobci zvýší.
Výrobce tedy dostane peníze za elektřinu, kterou prodá za tržní cenu, a zároveň za certifikáty. Těmi se Energetickému regulačnímu úřadu bude prokazovat dodavatel, který prodává elektřinu konečným zákazníkům.
Regulační úřad totiž předem stanoví, jak vysoký musí být roční podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů na celkové dodávce elektřiny zákazníkům. A tyto certifikáty prokáží , kolik \"čisté\" energie se do domácností či podniků opravdu dostalo.
Dodavatel nakoupí certifikáty buď přímo od majitele obnovitelného zdroje, anebo na trhu - podobně jako se třeba prodávají akcie podniků.
Základní cenu certifikátů a kvóty obnovitelné elektřiny bude podle návrhu zákona určovat s ročním předstihem Energetický regulační úřad, který se bude řídit dvěma základními podmínkami:
První je závazek republiky Evropské unii, aby v Česku vzrostl podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů na hrubé domácí spotřebě ze současných 3,6 procenta na osm procent v roce 2010.
Druhým principem bude to, aby majitelé obnovitelných zdrojů měli patnáct let zaručen příjem, který jim pokryje náklady a přinese přiměřený zisk.
Pokud dodavatel nesplní roční kvótu \"čisté\" elektřiny, bude mu podle předlohy hrozit pokuta, která bude výrazně vyšší než cena certifikátu. Tím by měl být dodavatel elektřiny motivován k tomu, aby roční limit splnil.
Kolik elektřiny z obnovitelných zdrojů zákazník dostane, si bude moci každá domácnost sama zjistit na faktuře, kterou dnes dostává od rozvodné společnosti.
\"Systém s obchodovatelnými certifikáty počítá s tím, že obě strany - výrobce i dodavatel elektřiny - něco chtějí. Budou si tedy muset při uzavírání smluv vyjít vstříc,\" vysvětluje spoluautor návrhu Jan Motlík, předseda Asociace pro využívání obnovitelných zdrojů.
Do systému se podle návrhu nebudou muset zapojit malí výrobci s výkonem do dvou set kilowatt. Jejich vliv na trh s elektřinou totiž není nikterak výrazný, takže i v budoucnu budou moci využívat jednodušší způsob s pevnou, zvýhodněnou cenou elektřiny.
Kolik mají vyrábět obnovitelné zdroje (v GWh)
2001 2010
větrné elektrárny 0,6 930
malé vodní elektrárny 826 1120
elektrárny na biomasu 5,9 2200
geotermální elektrárny 0 15
fotovoltaické elektrárny 0 15
Zdroj: Návrh zákona o podpoře obnovitelných zdrojů
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích