Městské auto bez emisí může mít různou podobu
Evropské automobilky zatím nesázejí na hybridní vozy, které mají současně na
palubě elektromotory i benzínové agregáty. Spíše věří, že budoucnost patří autům
vy-užívajícím palivové články. Ale než nahradí dnešní benzínové a naftové
motory, uplyne dlouhá doba. Experti počítají s tím, že technika palivových
článků dozraje k sériové výrobě nejdříve za deset let. \"Dvoutaktní motor by
mohl v tomto mezidobí převzít jejich roli. Dodával by elektromotoru potřebnou
energii,\" navrhuje Cornel Stan, profesor na Vysoké škole technické v německém
Cvikově. Spalovací motor s přímým vstřikováním paliva je schopen pracovat velmi
efektivně a šetrně. Podle Cornela Stana tento nápad s dvoutaktním motorem
cvikovská škola posunula spolu s francouzským koncernem PSA, vyrábějícím vozy
Peugeot a Citroe¨n, do fáze pilotního projektu. Ten se má tento týden představit
na frankfurtském autosalónu. Náhradu za palivové články vytvořil jednoduchý
dvouválcový motor typu Boxer. Váží jen osm kilogramů a spolu s nádrží na 15
litrů benzínu najde své místo pod zadním sedadlem. Naskočí automaticky, když
klesne napětí baterie [https://www.kamsnim.cz/browse/baterie] pod určitou
hranici, nebo pokud je elektromotor hodně namáhán. Například při jízdě do
prudkého kopce. Prototyp váží 900 kilogramů a v městském provozu vystačí s 2,4
litry benzínu na 100 km. \"Emise CO2 jsou třetinové ve srovnání s podobným autem
vybaveným benzínovým motorem,\" oznamuje Cornel Stan. Také jízdní dosah není
špatný. Auto urazí na jedno nabití a naplnění nádrže asi 400 kilometrů.
Maximální rychlost elektromobilu dosahuje 120 km/h. Podobnou myšlenku hybridního
pohonu hodlají ve Frankfurtu ukázat zástupci Vysoké školy technické z dalšího
německého města Trevíru. Spalovací motor neumístili do auta, ale do přívěsu.
\"Výhoda spočívá v tom, že naše městské auto je lehčí než běžný hybridní vůz, a
tím spotřebuje méně energie,\" vysvětluje Sebastian Buss, který se o celý
projekt stará. Podporuje ho i švýcarský výrobce baterií MES-DEA. Firma
přestavěla minivozítko Smart, které vybavila elektromotorem a speciálními
bateriemi. \"Jde o klasické elektroauto a ve městě najede na jedno nabití okolo
sta kilometrů,\" říká Sebastian Buss. Kdo chce vyjet ven z města, za auto
zapřáhne přívěs a jízdní dosah je tak neohraničený. Přívěs, který dodala
švýcarská společnost Clevertrailer, vozí malý spalovací motor. Ten dodává proud
motoru i bateriím. A navíc je v přívěsu prostor pro zavazadla, který jinak
smartům chybí. [*] Hybridní vozidla jsou těžká a mají velkou energetickou
spotřebu. To je dáno především tím, že se do auta musí vměstnat elektromotor i
benzínový agregát. Vývojáři z vysoké školy v německém Trevíru proto vyvinuli
vůz, který oba motory vozí jen tehdy, když je to zapotřebí. Jejich auto do města
má elektromotor, jemuž dodává energii baterie
[https://www.kamsnim.cz/browse/baterie]. To stačí pro krátké pojížďky. Při cestě
za město dostane auto přívěs, v němž je motor na benzín, který dodává přes
generátor elektrický proud baterii i elektromotoru. Ježdění autem bude šetrnější
Hybridní pohon: Toyota byla s Priusem první na trhu s hybridními pohony.
Elektromotor je doplněn motorem na benzín, jejich souhru řídí rafinovaná
elektronika. Poptávka po těchto vozech je zatím malá. V Německu se dosud prodalo
880 takových automobilů. Palivové články: Němečtí výrobci sázejí při vývoji
ekologických pohonů na palivové články. Pohon obstarává elektromotor,
elektrickou energii vyrábějí palivové články. Při chemickém procesu, kdy vodík
reaguje s kyslíkem a výsledkem je vodní pára. Existují už zkušební auta, ale
sériová výroba je v nedohlednu. ZDROJ: digital
Evropské automobilky zatím nesázejí na hybridní vozy, které mají současně na palubě elektromotory i benzínové agregáty. Spíše věří, že budoucnost patří autům vy-užívajícím palivové články. Ale než nahradí dnešní benzínové a naftové motory, uplyne dlouhá doba.
Experti počítají s tím, že technika palivových článků dozraje k sériové výrobě nejdříve za deset let. \"Dvoutaktní motor by mohl v tomto mezidobí převzít jejich roli. Dodával by elektromotoru potřebnou energii,\" navrhuje Cornel Stan, profesor na Vysoké škole technické v německém Cvikově.
Spalovací motor s přímým vstřikováním paliva je schopen pracovat velmi efektivně a šetrně. Podle Cornela Stana tento nápad s dvoutaktním motorem cvikovská škola posunula spolu s francouzským koncernem PSA, vyrábějícím vozy Peugeot a Citroe¨n, do fáze pilotního projektu. Ten se má tento týden představit na frankfurtském autosalónu.
Náhradu za palivové články vytvořil jednoduchý dvouválcový motor typu Boxer. Váží jen osm kilogramů a spolu s nádrží na 15 litrů benzínu najde své místo pod zadním sedadlem. Naskočí automaticky, když klesne napětí baterie pod určitou hranici, nebo pokud je elektromotor hodně namáhán. Například při jízdě do prudkého kopce.
Prototyp váží 900 kilogramů a v městském provozu vystačí s 2,4 litry benzínu na 100 km. \"Emise CO2 jsou třetinové ve srovnání s podobným autem vybaveným benzínovým motorem,\" oznamuje Cornel Stan. Také jízdní dosah není špatný. Auto urazí na jedno nabití a naplnění nádrže asi 400 kilometrů. Maximální rychlost elektromobilu dosahuje 120 km/h.
Podobnou myšlenku hybridního pohonu hodlají ve Frankfurtu ukázat zástupci Vysoké školy technické z dalšího německého města Trevíru. Spalovací motor neumístili do auta, ale do přívěsu. \"Výhoda spočívá v tom, že naše městské auto je lehčí než běžný hybridní vůz, a tím spotřebuje méně energie,\" vysvětluje Sebastian Buss, který se o celý projekt stará. Podporuje ho i švýcarský výrobce baterií MES-DEA. Firma přestavěla minivozítko Smart, které vybavila elektromotorem a speciálními bateriemi. \"Jde o klasické elektroauto a ve městě najede na jedno nabití okolo sta kilometrů,\" říká Sebastian Buss.
Kdo chce vyjet ven z města, za auto zapřáhne přívěs a jízdní dosah je tak neohraničený. Přívěs, který dodala švýcarská společnost Clevertrailer, vozí malý spalovací motor. Ten dodává proud motoru i bateriím. A navíc je v přívěsu prostor pro zavazadla, který jinak smartům chybí.
[*]
Hybridní vozidla jsou těžká a mají velkou energetickou spotřebu. To je dáno především tím, že se do auta musí vměstnat elektromotor i benzínový agregát. Vývojáři z vysoké školy v německém Trevíru proto vyvinuli vůz, který oba motory vozí jen tehdy, když je to zapotřebí. Jejich auto do města má elektromotor, jemuž dodává energii baterie. To stačí pro krátké pojížďky. Při cestě za město dostane auto přívěs, v němž je motor na benzín, který dodává přes generátor elektrický proud baterii i elektromotoru.
Ježdění autem bude šetrnější
Hybridní pohon: Toyota byla s Priusem první na trhu s hybridními pohony. Elektromotor je doplněn motorem na benzín, jejich souhru řídí rafinovaná elektronika. Poptávka po těchto vozech je zatím malá. V Německu se dosud prodalo 880 takových automobilů.
Palivové články: Němečtí výrobci sázejí při vývoji ekologických pohonů na palivové články. Pohon obstarává elektromotor, elektrickou energii vyrábějí palivové články. Při chemickém procesu, kdy vodík reaguje s kyslíkem a výsledkem je vodní pára. Existují už zkušební auta, ale sériová výroba je v nedohlednu.
ZDROJ: digital
Sdílet článek na sociálních sítích