Lednička s ekologickým batohem
Dvakrát se naše rodinná tradice zásadně střetla se spotřební kulturou krátké
životnosti. Poprvé jsme prohráli, podruhé zvítězili. Ale bylo to hořké
vítězství. \"Nejsme tak bohatí, abychom si mohli dovolit kupovat laciné věci,\"
bylo heslo mých prarodičů. Díky tomu dneska bydlíme v rodinném domě, který
dědeček postavil vlastníma rukama za velké hospodářské krize, a spíme v
prvotřídním damaškovém povlečení ze stejné doby. Tehdy ovšem babičku stálo
majlant. Dneska je všechno jinak. Pořídíte si věc, která vám dobře slouží, máte
v úmyslu se o ni pečlivě starat, ale ouha. Ekonomická úspěšnost většiny firem
stojí na tom, že produkt se přesně vyprojektuje, aby zkolaboval po deseti letech
a cena opravy se vyladí tak, aby se to nevyplatilo. Naše prohra s tímto systémem
spočívala v tom, že jsme nechali místo rozpadlého výfuku do auta namontovat
nový. Stálo to osm tisíc. O půl roku později začal z úplně netknuté karoserie
vypadávat úplně shnilý podvozek. Jediná ekonomicky přijatelná možnost, jak s tou
kupou starého železa naložit bylo prodat ji za cenu výfuku. Poučili jsme se.
Když nám po deseti letech a jednom týdnu dobré služby vypověděla jinak očividně
zachovalá lednička, řekli jsme si: \"Už žádný nový výfuk do starého auta.\" V
motorku se pokazila jakási maličkost, jenže ta se při opravě nevyměňuje, dává se
jedině celý motor, chtěj nechtěj. Problém, co se starou ledničkou plnou freonů,
jsme se rozhodli svěřit obchodníkovi, u kterého koupíme novou. Obchodníci jsou
různí. Jeden vám poradí: \"Nějak se toho šikovně zbavte, protože za nesprávnou
likvidaci se platí hrozná pokuta?\" Jiný nabídne odvoz, ale nechá si za to
zaplatit navrch. Až se našla firma, která nechtěla ani korunu navíc za to, že
splní svou povinnost odebrat starý spotřebič. Svěřili jsme se jí s důvěrou, že
se o vysloužilou lednici postará ekologicky správně. Transakci jsme zrealizovali
s dobrým pocitem, že už se vyznáme. Jestli se na to ale shůry dívají moji
prarodiče, určitě kroutí hlavou. Proč se nevyplatí opravit věc, kde se pokazila
jen nějaká maličkost za pár haléřů? Vlastně nad tím taky kroutím hlavou. Každá
nová věc si s sebou nese neviditelný ekologický batoh. Říká se tak všemu tomu
materiálu a energii, která se uvádí do pohybu při těžbě zdrojů, výrobě,
přepravě, koupi, používání výrobku, jeho údržbě a likvidaci. Například je
spočítáno, že pouhý katalyzátor výfukových plynů do auta, který sám o sobě váží
v řádu kilogramů, si s sebou nese ekologický batoh 2,5 tuny. Mobil váží na
ekologické váze asi 70 kilo. Jaký ekologický batoh si s sebou nese nová
lednička, nevím, ale jistě nesrovnatelně větší, než kdyby se opravila ta malá
pokažená součástka v motoru. Bohužel jsme v moci ekonomiky rychlé spotřeby.
Nevyplatí se opravovat malé věci. Je nutné kupovat velké věci a likvidovat velké
věci. Ukusuje nám to živou půdu pod nohama. Od dob průmyslové revoluce jsme
dokázali neuvěřitelně zvýšit produktivitu lidské práce, dvěstěnásobně. Přichází
čas, abychom stejně začali zvyšovat produktivitou zdrojů. Hana Kolářová Zdroj:
Regina rádio - www.rozhlas.cz [http://www.rozhlas.cz/regina/portal/]
Dvakrát se naše rodinná tradice zásadně střetla se spotřební kulturou krátké životnosti. Poprvé jsme prohráli, podruhé zvítězili. Ale bylo to hořké vítězství. \"Nejsme tak bohatí, abychom si mohli dovolit kupovat laciné věci,\" bylo heslo mých prarodičů. Díky tomu dneska bydlíme v rodinném domě, který dědeček postavil vlastníma rukama za velké hospodářské krize, a spíme v prvotřídním damaškovém povlečení ze stejné doby. Tehdy ovšem babičku stálo majlant.
Dneska je všechno jinak. Pořídíte si věc, která vám dobře slouží, máte v úmyslu se o ni pečlivě starat, ale ouha. Ekonomická úspěšnost většiny firem stojí na tom, že produkt se přesně vyprojektuje, aby zkolaboval po deseti letech a cena opravy se vyladí tak, aby se to nevyplatilo. Naše prohra s tímto systémem spočívala v tom, že jsme nechali místo rozpadlého výfuku do auta namontovat nový. Stálo to osm tisíc. O půl roku později začal z úplně netknuté karoserie vypadávat úplně shnilý podvozek. Jediná ekonomicky přijatelná možnost, jak s tou kupou starého železa naložit bylo prodat ji za cenu výfuku. Poučili jsme se. Když nám po deseti letech a jednom týdnu dobré služby vypověděla jinak očividně zachovalá lednička, řekli jsme si: \"Už žádný nový výfuk do starého auta.\" V motorku se pokazila jakási maličkost, jenže ta se při opravě nevyměňuje, dává se jedině celý motor, chtěj nechtěj. Problém, co se starou ledničkou plnou freonů, jsme se rozhodli svěřit obchodníkovi, u kterého koupíme novou. Obchodníci jsou různí. Jeden vám poradí: \"Nějak se toho šikovně zbavte, protože za nesprávnou likvidaci se platí hrozná pokuta?\" Jiný nabídne odvoz, ale nechá si za to zaplatit navrch. Až se našla firma, která nechtěla ani korunu navíc za to, že splní svou povinnost odebrat starý spotřebič. Svěřili jsme se jí s důvěrou, že se o vysloužilou lednici postará ekologicky správně. Transakci jsme zrealizovali s dobrým pocitem, že už se vyznáme. Jestli se na to ale shůry dívají moji prarodiče, určitě kroutí hlavou. Proč se nevyplatí opravit věc, kde se pokazila jen nějaká maličkost za pár haléřů? Vlastně nad tím taky kroutím hlavou. Každá nová věc si s sebou nese neviditelný ekologický batoh. Říká se tak všemu tomu materiálu a energii, která se uvádí do pohybu při těžbě zdrojů, výrobě, přepravě, koupi, používání výrobku, jeho údržbě a likvidaci. Například je spočítáno, že pouhý katalyzátor výfukových plynů do auta, který sám o sobě váží v řádu kilogramů, si s sebou nese ekologický batoh 2,5 tuny. Mobil váží na ekologické váze asi 70 kilo. Jaký ekologický batoh si s sebou nese nová lednička, nevím, ale jistě nesrovnatelně větší, než kdyby se opravila ta malá pokažená součástka v motoru. Bohužel jsme v moci ekonomiky rychlé spotřeby. Nevyplatí se opravovat malé věci. Je nutné kupovat velké věci a likvidovat velké věci. Ukusuje nám to živou půdu pod nohama. Od dob průmyslové revoluce jsme dokázali neuvěřitelně zvýšit produktivitu lidské práce, dvěstěnásobně. Přichází čas, abychom stejně začali zvyšovat produktivitou zdrojů.
Hana Kolářová
Zdroj: Regina rádio - www.rozhlas.cz
Sdílet článek na sociálních sítích