Nejpomalejší prostředek ve městě? Automobil
Ochránci životního prostředí získali v boji proti automobilové dopravě silný
argument. Z pražského třídenního \"závodu\" mezi autem, kolem, mopedem a
městskou hromadnou dopravou vyšel v hustém městském provozu jako nejpomalejší a
nejdražší právě automobil. \"Automobily utrpěly drtivou porážku,\" řekl Petr
Štěpánek z občanského sdružení Oživení, které už roky požaduje, aby v Praze
získala větší podporu ekologicky šetrnější doprava. Ovzduší v hlavním městě je
přitom kvůli automobilové dopravě nejhorší v republice. Například koncentrace
oxidu dusičitého jsou nejvyšší právě v centru Prahy. Netradiční zkoušku
individuální a hromadné dopravy zorganizoval pražský magistrát spolu s dopravním
podnikem a Českým rozhlasem. Po tři dny vyrážely v ranní špičce na dvou trasách
dva týmy - jeden autem, druhý autobusem a metrem. Další \"závodníci\" jeli na
kole a na mopedu. V souboji mezi autem a MHD vyšla vítězně hromadná doprava,
auto bylo v cíli dříve jen jednou. \"Předpokládal jsem, že městská hromadná
doprava zvítězí,\" řekl primátor Pavel Bém, který byl paradoxně tím, koho při
cestě autobusem a metrem předjelo auto. \"Severo-jižní magistrála byla dokonale
průjezdná, zítra ve stejnou dobu to tak být nemusí,\" vysvětlil příčinu porážky.
Podle ochránců přírody i tak MHD obstála, protože nabízí výhodnou kombinaci mezi
pohodlím, cenou a rychlostí. Benzín vyšel zhruba na sto padesát korun, tři
přestupní jízdenky na MHD stály třicet šest korun. Akce \"Ranní závod s časem\"
se uskutečnila v rámci Evropského dne mobility, který vyvrcholí pondělním
Evropským dnem bez aut. Odpůrci automobilové dopravy vyčítají pražskému
magistrátu, že se hlavní město k této akci přímo nepřipojí, protože nesplní
podmínky Evropské komise. \"Znamenalo by to, že bychom museli uzavřít pro auta
celé historické jádro,\" poznamenal Bém, podle něhož by to podpoře městské
dopravy nepomohlo. \"Do budoucna se ale omezení dopravy v centru nevyhneme,\"
poznamenal Bém. Dodal, že v roce 2007 až 2008 by se mohlo začít za vjezd do
centra platit. Praha si nedávno nechala vypracovat více než tisícistránkovou
Dlouhodobou koncepci ochrany ovzduší, která navrhuje šedesát čtyři opatření, jak
vzduch v hlavním městě zlepšit. Mezi návrhy se objevuje i zavedení mýtného,
které se už osvědčuje v Londýně. Odborníci ve studii doporučili rovněž urychleně
dokončit vnější i vnitřní silniční okruh, anebo zvýšit komfort hromadné dopravy
- snížit intervaly, rozšířit počet křižovatek s předností v jízdě pro tramvaje,
vymezit speciální pruhy pro autobusy, omezit počet přestupů, dokončit trasy
metra a postavit další tramvajové linky. \"Neexistuje kouzelný proutek, kterým
bychom mávli, a doprava v Praze by byla vyřešena,\" řekl Radovan Šteiner, radní
pro dopravu. Dodal, že řešení bude trvat dlouho a vyžádá si desítky miliard
korun. ZDROJ: HN
Ochránci životního prostředí získali v boji proti automobilové dopravě silný argument. Z pražského třídenního \"závodu\" mezi autem, kolem, mopedem a městskou hromadnou dopravou vyšel v hustém městském provozu jako nejpomalejší a nejdražší právě automobil.
\"Automobily utrpěly drtivou porážku,\" řekl Petr Štěpánek z občanského sdružení Oživení, které už roky požaduje, aby v Praze získala větší podporu ekologicky šetrnější doprava.
Ovzduší v hlavním městě je přitom kvůli automobilové dopravě nejhorší v republice. Například koncentrace oxidu dusičitého jsou nejvyšší právě v centru Prahy.
Netradiční zkoušku individuální a hromadné dopravy zorganizoval pražský magistrát spolu s dopravním podnikem a Českým rozhlasem. Po tři dny vyrážely v ranní špičce na dvou trasách dva týmy - jeden autem, druhý autobusem a metrem. Další \"závodníci\" jeli na kole a na mopedu.
V souboji mezi autem a MHD vyšla vítězně hromadná doprava, auto bylo v cíli dříve jen jednou.
\"Předpokládal jsem, že městská hromadná doprava zvítězí,\" řekl primátor Pavel Bém, který byl paradoxně tím, koho při cestě autobusem a metrem předjelo auto.
\"Severo-jižní magistrála byla dokonale průjezdná, zítra ve stejnou dobu to tak být nemusí,\" vysvětlil příčinu porážky. Podle ochránců přírody i tak MHD obstála, protože nabízí výhodnou kombinaci mezi pohodlím, cenou a rychlostí.
Benzín vyšel zhruba na sto padesát korun, tři přestupní jízdenky na MHD stály třicet šest korun.
Akce \"Ranní závod s časem\" se uskutečnila v rámci Evropského dne mobility, který vyvrcholí pondělním Evropským dnem bez aut. Odpůrci automobilové dopravy vyčítají pražskému magistrátu, že se hlavní město k této akci přímo nepřipojí, protože nesplní podmínky Evropské komise.
\"Znamenalo by to, že bychom museli uzavřít pro auta celé historické jádro,\" poznamenal Bém, podle něhož by to podpoře městské dopravy nepomohlo.
\"Do budoucna se ale omezení dopravy v centru nevyhneme,\" poznamenal Bém. Dodal, že v roce 2007 až 2008 by se mohlo začít za vjezd do centra platit.
Praha si nedávno nechala vypracovat více než tisícistránkovou Dlouhodobou koncepci ochrany ovzduší, která navrhuje šedesát čtyři opatření, jak vzduch v hlavním městě zlepšit. Mezi návrhy se objevuje i zavedení mýtného, které se už osvědčuje v Londýně.
Odborníci ve studii doporučili rovněž urychleně dokončit vnější i vnitřní silniční okruh, anebo zvýšit komfort hromadné dopravy - snížit intervaly, rozšířit počet křižovatek s předností v jízdě pro tramvaje, vymezit speciální pruhy pro autobusy, omezit počet přestupů, dokončit trasy metra a postavit další tramvajové linky.
\"Neexistuje kouzelný proutek, kterým bychom mávli, a doprava v Praze by byla vyřešena,\" řekl Radovan Šteiner, radní pro dopravu. Dodal, že řešení bude trvat dlouho a vyžádá si desítky miliard korun.
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích