Sobota, 20. dubna 2024

Spory o dálnici trvají dál

Spory o dálnici trvají dál
Po čtyřproudé dálnici z Prahy do Drážďan asi budeme jezdit později, než sliboval harmonogram výstavby. Termín dokončení je sice až v roce 2005, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se však celou dálnici nejspíše nepodaří včas vybudovat. Proti územním a stavebním rozhodnutím se opakovaně odvolávají ekologové. S výstavbou úseku přes České středohoří se ještě ani nezačalo. Mezi Ústím nad Labem a hranicí s Německem se práce teprve rozbíhají. Celkem zbývá na české straně dostavět téměř 40 kilometrů, většinou v těžkém kopcovitém terénu. \"Úsek Českým středohořím nebude dříve než v roce 2007,\" připouští ředitel podniku ŘSD Petr Laušman. Ekologové v červenci například uspěli s odvoláním proti stavebnímu povolení na přeložku čtyř komunikací, kterou vydal stavební úřad v Libouchci. Krajský úřad toto rozhodnutí zrušil. Ekologové nejprve bojovali proti tomu, aby dálnice do Drážďan vedla trasou přes České středohoří a kolem Ústí. \"Už neříkáme dálnici ne, ale hledáme nejšetrnější řešení,\" tvrdí Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země. Ekologové požadují výstavbu dlouhých tunelů a různých technických opatření údajně chránících rostliny a zvířata. Takové návrhy se však příliš nezamlouvají komunálním politikům. \"Stavbu blokuje několik ekologických aktivistů, kteří ani nebydlí v našem kraji,\" tvrdí hejtman Jiří Šulc. Již sama stavba dálnice vytvoří až několik set pracovních míst. Kraj proto spolu s některými poslanci hledá možnosti jak v zájmu zrychlení výstavby rychlostní komunikace omezit aktivity ekologů. Společný návrh je nyní ve sněmovně, ale vláda s ním nesouhlasí, ačkoliv chce dálnice postavit také co nejrychleji. \"Nepřímo novelizuje stavební zákon,\" komentoval v červenci poslaneckou iniciativu bývalý místopředseda vlády Pavel Rychetský. Řada obyvatel v severních Čechách je z průtahů roztrpčena. Městem Dubí, na jehož katastru leží hraniční přechod, se valí nekonečné kolony osobních aut a nákladních kamiónů. Začátkem září se někteří lidé dokonce pokusili zdejší hraniční přechod zablokovat. Denně Dubím projedou téměř tři tisícovky nákladních vozidel. Jediným východiskem, jak obcím ulevit z této vysoké dopravní zátěže, je, jak soudí místní obyvatelé, dokončit dálnici D8. ZDROJ: HN Region
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů