Spory o dálnici trvají dál
Po čtyřproudé dálnici z Prahy do Drážďan asi budeme jezdit později, než sliboval
harmonogram výstavby. Termín dokončení je sice až v roce 2005, Ředitelství
silnic a dálnic (ŘSD) se však celou dálnici nejspíše nepodaří včas vybudovat.
Proti územním a stavebním rozhodnutím se opakovaně odvolávají ekologové. S
výstavbou úseku přes České středohoří se ještě ani nezačalo. Mezi Ústím nad
Labem a hranicí s Německem se práce teprve rozbíhají. Celkem zbývá na české
straně dostavět téměř 40 kilometrů, většinou v těžkém kopcovitém terénu. \"Úsek
Českým středohořím nebude dříve než v roce 2007,\" připouští ředitel podniku ŘSD
Petr Laušman. Ekologové v červenci například uspěli s odvoláním proti stavebnímu
povolení na přeložku čtyř komunikací, kterou vydal stavební úřad v Libouchci.
Krajský úřad toto rozhodnutí zrušil. Ekologové nejprve bojovali proti tomu, aby
dálnice do Drážďan vedla trasou přes České středohoří a kolem Ústí. \"Už
neříkáme dálnici ne, ale hledáme nejšetrnější řešení,\" tvrdí Miroslav Patrik ze
sdružení Děti Země. Ekologové požadují výstavbu dlouhých tunelů a různých
technických opatření údajně chránících rostliny a zvířata. Takové návrhy se však
příliš nezamlouvají komunálním politikům. \"Stavbu blokuje několik ekologických
aktivistů, kteří ani nebydlí v našem kraji,\" tvrdí hejtman Jiří Šulc. Již sama
stavba dálnice vytvoří až několik set pracovních míst. Kraj proto spolu s
některými poslanci hledá možnosti jak v zájmu zrychlení výstavby rychlostní
komunikace omezit aktivity ekologů. Společný návrh je nyní ve sněmovně, ale
vláda s ním nesouhlasí, ačkoliv chce dálnice postavit také co nejrychleji.
\"Nepřímo novelizuje stavební zákon,\" komentoval v červenci poslaneckou
iniciativu bývalý místopředseda vlády Pavel Rychetský. Řada obyvatel v severních
Čechách je z průtahů roztrpčena. Městem Dubí, na jehož katastru leží hraniční
přechod, se valí nekonečné kolony osobních aut a nákladních kamiónů. Začátkem
září se někteří lidé dokonce pokusili zdejší hraniční přechod zablokovat. Denně
Dubím projedou téměř tři tisícovky nákladních vozidel. Jediným východiskem, jak
obcím ulevit z této vysoké dopravní zátěže, je, jak soudí místní obyvatelé,
dokončit dálnici D8. ZDROJ: HN Region
Po čtyřproudé dálnici z Prahy do Drážďan asi budeme jezdit později, než sliboval harmonogram výstavby. Termín dokončení je sice až v roce 2005, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se však celou dálnici nejspíše nepodaří včas vybudovat. Proti územním a stavebním rozhodnutím se opakovaně odvolávají ekologové. S výstavbou úseku přes České středohoří se ještě ani nezačalo. Mezi Ústím nad Labem a hranicí s Německem se práce teprve rozbíhají. Celkem zbývá na české straně dostavět téměř 40 kilometrů, většinou v těžkém kopcovitém terénu. \"Úsek Českým středohořím nebude dříve než v roce 2007,\" připouští ředitel podniku ŘSD Petr Laušman. Ekologové v červenci například uspěli s odvoláním proti stavebnímu povolení na přeložku čtyř komunikací, kterou vydal stavební úřad v Libouchci. Krajský úřad toto rozhodnutí zrušil.
Ekologové nejprve bojovali proti tomu, aby dálnice do Drážďan vedla trasou přes České středohoří a kolem Ústí. \"Už neříkáme dálnici ne, ale hledáme nejšetrnější řešení,\" tvrdí Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země. Ekologové požadují výstavbu dlouhých tunelů a různých technických opatření údajně chránících rostliny a zvířata. Takové návrhy se však příliš nezamlouvají komunálním politikům.
\"Stavbu blokuje několik ekologických aktivistů, kteří ani nebydlí v našem kraji,\" tvrdí hejtman Jiří Šulc. Již sama stavba dálnice vytvoří až několik set pracovních míst. Kraj proto spolu s některými poslanci hledá možnosti jak v zájmu zrychlení výstavby rychlostní komunikace omezit aktivity ekologů. Společný návrh je nyní ve sněmovně, ale vláda s ním nesouhlasí, ačkoliv chce dálnice postavit také co nejrychleji. \"Nepřímo novelizuje stavební zákon,\" komentoval v červenci poslaneckou iniciativu bývalý místopředseda vlády Pavel Rychetský.
Řada obyvatel v severních Čechách je z průtahů roztrpčena. Městem Dubí, na jehož katastru leží hraniční přechod, se valí nekonečné kolony osobních aut a nákladních kamiónů. Začátkem září se někteří lidé dokonce pokusili zdejší hraniční přechod zablokovat. Denně Dubím projedou téměř tři tisícovky nákladních vozidel. Jediným východiskem, jak obcím ulevit z této vysoké dopravní zátěže, je, jak soudí místní obyvatelé, dokončit dálnici D8.
ZDROJ: HN Region
Sdílet článek na sociálních sítích