Obyvatelé chystají blokádu mezinárodního tahu
Schůzku se starostou Chlumce nad Cidlinou Miroslavem Uchytilem bych v deset
hodin v pohodě stihl. Je tři čtvrtě a do města zbývá pár kilometrů. Jenže
náklaďáku přede mnou se rozsvěcejí červená zadní světla
[https://www.kamsnim.cz/categories/svetla] a je konec. Po pěti minutách se ozvou
sirény, po nich hasiči a nakonec vrtulník. Je půl jedenácté a kolona stojí.
Nakonec nezbývá nic jiného než auto otočit a do města se prokličkovat přes
sousední vesnici. \"To je tady na denním pořádku,\" říká evidentně bojovně
naladěný starosta. Chlumec se šesti tisíci obyvateli je nejpostiženější město na
trase mezinárodní silnice E67 z Prahy do Hradce Králové. Poslední sčítání
ukázala, že městem projíždí denně kolem třiadvaceti tisíc aut, z toho je šest
tisíc těžkých náklaďáků. Podle posledních šetření počet aut každý rok roste o
osm procent. Za tři roky tak bude městem každý den projíždět už téměř třicet
tisíc aut. \"Nechali jsme udělat měření Zdravotním ústavem v Ostravě. Všechny
škodliviny ve vzduchu několikanásobně překračují normy,\" dodává starosta.
Dostavbě dálnice brání především některé ekologické iniciativy, které se
neustále v procesu stavebního řízení odvolávají proti dílčím stavbám a nakoupily
také některé pozemky na trase plánované dálnice. \"Dálnici nechceme. Podle
našeho názoru by se měla rozšířit současná silnice a postavit obchvaty kolem
měst a obcí. Bylo by to mnohem levnější,\" říká ekolog Jan Piňos. \"To je
absurdní argument, taková silnice by svými parametry neodpovídala evropským
normám. Byla by samá zatáčka a stavba by se naopak prodražila,\" oponuje
Uchytil. \"Už v roce 1992 jsme měli připravený projekt na obchvat města, tenkrát
nám řekli, že je zbytečné se do stavby pouštět, protože se postaví dálnice.
Jenže její stavba je na papíře už více než patnáct let a letos se možná postaví
na její trase jeden most,\" říká Uchytil. Na podporu dostavby dálnice D11 z
Poděbrad, kde nyní končí, dál na Hradec Králové a k polským hranicím vzniklo na
podzim roku 1999 občanské sdružení D11 ANO. Z této iniciativy vzešel poslanecký
návrh na vydání zákona o výstavbě dálnic a rychlostních silnic, který by měl
napomoci jejich budování. \"Zákon by umožnil zkrácení lhůt při získávání
územních rozhodnutí a stavebních povolení a navíc až dodatečné výkupy pozemků.
Při současném stavu musí stát vlastnit každý metr půdy, aby stavba mohla
začít,\" vysvětluje Uchytil. Podobné zákony mají podle starosty v mnoha zemích
Evropské unie a například v Německu jejich platnost nedávno prodloužili. Přes
všechny nesnáze by v listopadu měli stavbaři zahájit některé dílčí stavby. Podle
Petra Laušmana, ředitele Ředitelství silnic a dálnic, dokončení dálnice z
Poděbrad do Hradce Králové, což je úsek dlouhý 49,5 kilometru, připadá při
optimálním průběhu v úvahu nejdříve v roce 2006. \"Pokud bude chystaný zákon
opět smeten ze stolu, budeme silnici blokovat. Je mi jedno, že náklaďáky budou
ničit okresky okolo Chlumce. Blokády budeme opakovat a poperu se třeba i s
policií,\" dodává starosta. ZDROJ: HN Region
Schůzku se starostou Chlumce nad Cidlinou Miroslavem Uchytilem bych v deset hodin v pohodě stihl. Je tři čtvrtě a do města zbývá pár kilometrů. Jenže náklaďáku přede mnou se rozsvěcejí červená zadní světla a je konec.
Po pěti minutách se ozvou sirény, po nich hasiči a nakonec vrtulník. Je půl jedenácté a kolona stojí. Nakonec nezbývá nic jiného než auto otočit a do města se prokličkovat přes sousední vesnici.
\"To je tady na denním pořádku,\" říká evidentně bojovně naladěný starosta.
Chlumec se šesti tisíci obyvateli je nejpostiženější město na trase mezinárodní silnice E67 z Prahy do Hradce Králové. Poslední sčítání ukázala, že městem projíždí denně kolem třiadvaceti tisíc aut, z toho je šest tisíc těžkých náklaďáků. Podle posledních šetření počet aut každý rok roste o osm procent. Za tři roky tak bude městem každý den projíždět už téměř třicet tisíc aut.
\"Nechali jsme udělat měření Zdravotním ústavem v Ostravě. Všechny škodliviny ve vzduchu několikanásobně překračují normy,\" dodává starosta.
Dostavbě dálnice brání především některé ekologické iniciativy, které se neustále v procesu stavebního řízení odvolávají proti dílčím stavbám a nakoupily také některé pozemky na trase plánované dálnice.
\"Dálnici nechceme. Podle našeho názoru by se měla rozšířit současná silnice a postavit obchvaty kolem měst a obcí. Bylo by to mnohem levnější,\" říká ekolog Jan Piňos.
\"To je absurdní argument, taková silnice by svými parametry neodpovídala evropským normám. Byla by samá zatáčka a stavba by se naopak prodražila,\" oponuje Uchytil. \"Už v roce 1992 jsme měli připravený projekt na obchvat města, tenkrát nám řekli, že je zbytečné se do stavby pouštět, protože se postaví dálnice. Jenže její stavba je na papíře už více než patnáct let a letos se možná postaví na její trase jeden most,\" říká Uchytil.
Na podporu dostavby dálnice D11 z Poděbrad, kde nyní končí, dál na Hradec Králové a k polským hranicím vzniklo na podzim roku 1999 občanské sdružení D11 ANO. Z této iniciativy vzešel poslanecký návrh na vydání zákona o výstavbě dálnic a rychlostních silnic, který by měl napomoci jejich budování.
\"Zákon by umožnil zkrácení lhůt při získávání územních rozhodnutí a stavebních povolení a navíc až dodatečné výkupy pozemků. Při současném stavu musí stát vlastnit každý metr půdy, aby stavba mohla začít,\" vysvětluje Uchytil. Podobné zákony mají podle starosty v mnoha zemích Evropské unie a například v Německu jejich platnost nedávno prodloužili.
Přes všechny nesnáze by v listopadu měli stavbaři zahájit některé dílčí stavby. Podle Petra Laušmana, ředitele Ředitelství silnic a dálnic, dokončení dálnice z Poděbrad do Hradce Králové, což je úsek dlouhý 49,5 kilometru, připadá při optimálním průběhu v úvahu nejdříve v roce 2006.
\"Pokud bude chystaný zákon opět smeten ze stolu, budeme silnici blokovat. Je mi jedno, že náklaďáky budou ničit okresky okolo Chlumce. Blokády budeme opakovat a poperu se třeba i s policií,\" dodává starosta.
ZDROJ: HN Region
Sdílet článek na sociálních sítích