Sobota, 20. dubna 2024

Rakouské ekobody končí

Rakouské ekobody končí

Rakousko prohrálo boj o ekobody. Brusel v noci na včerejšek definitivně zamítl jeho požadavek, aby na rakouském území i nadále platila striktní omezení kamiónové dopravy. \"Porážka znamená volný průjezd Rakouskem pro většinu nákladních automobilů z EU,\" reagoval na verdikt Evropy rakouský týdeník News.
Kompromisní dohodu, kterou Vídni navrhli zástupci Evropského parlamentu a Rady ministrů, Rakušané odmítli. Po 31. prosinci 2003, kdy vyprší platnost současné tranzitní smlouvy mezi Rakouskem a EU, tak přestane fungovat dosavadní systém udílení ekobodů. Tedy způsob, jakým osmimiliónová alpská republika reguluje počet kamiónů z ciziny na svých silnicích.

Pobouření v Alpách

Kompromis předložený v Bruselu byl podle vídeňského ministra dopravy Huberta Gorbacha \"  ekologickým  vyhlášením bankrotu\". Proto ho Rakušané nepřijali. \"Umožňoval by, aby Rakouskem projíždělo mnohem více kamiónů, než kolik snesou jeho silnice. Zvažujeme proto jiná opatření,\" řekl agentuře APA. \"Dokážeme si poradit i bez tranzitní smlouvy.\"
Jedním z opatření, které chce Rakousko od příštího roku zavést, jsou přísné kontroly technického stavu zahraničních nákladních vozidel nad 7,5 tuny. \"Požadujeme zesílení kontrol i zvýšení počtu kontrolních míst,\" uvedl zemský hejtman Horního Rakouska Josef Pühringer, citovaný listem Die Presse. Kromě kontrol Rakušané zvažují zákazy vjezdu na vybrané úseky silnic či jízdy v noci. Omezení by se měla týkat hlavně provozu v Alpách, tedy na území Tyrolska a Salcburska. Některé obce chystají i blokády dálnic.
\"Potřebujeme jiné zacházení než zbytek země,\" vysvětlil tyrolský expert na dopravu Hannes Gschwentner. \"Brusel smetl ze stolu fakt, že je nezbytně nutné chránit zdejší obyvatelstvo, žijící podél tranzitních cest, před nepřípustným hlukem a škodlivinami.\"

Překážka rozšíření EU?

Unie rozhořčení Rakušanů nechápe. Její zástupci totiž tvrdí, že Vídni naopak v mnohém vyšli vstříc. \"Během jednání vůbec neřekli, co je pro ně přijatelné. Stále jen destruktivně prohlašovali, co nechtějí,\" postěžoval si člen Evropského parlamentu Markus Ferber, který se vyjednávání účastnil.
Podle Loyoly de Palaciové, evropské komisařky pro dopravu, znamenalo navrhované prodloužení pozměněné tranzitní dohody \"pro Rakousko obrovské privilegium\". Rakušané jsou jiného názoru. Někteří, například šéf nevládního Tranzitního fóra Fritz Gurgiser, včera dokonce vyzvali, aby Vídeň na oplátku vetovala rozšíření EU.

Spor mezi Rakouskem a Bruselem o ekobody

[*] Co to jsou ekobody?
Každá členská země EU má k dispozici body, kterými její kamióny \"platí\" za tranzit přes rakouské území. Přidělené body se odpočítávají podle toho, kolikrát nákladní automobily přes Rakousko přejedou a kolik škodlivin přitom vypustí do ovzduší. Za přejezd jednoho kamiónu se odečítá až 16 ekobodů. (Česko by jich po vstupu do EU potřebovalo aspoň půl miliónu.)

[*] Čím chtějí Rakušané ekobody nahradit?
Vídeň chce výrazně zpřísnit kontroly technického stavu vozidel, zakázat vjezd na některé silniční úseky a jízdu v noci. Zvažuje i blokádu dálnic.

ZDROJ: HN

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů