Přestřižení šesti symbolických pásek a údajně největší ohňostroj v historii
západočeské metropole ukončí dnes po 17. hodině desetiletí sporů o trasu
dálničního obchvatu Plzně. Stavba je hotova. Ve chvíli, kdy z nebe zmizí
poslední petarda, uvolní policisté na dálnici před a za Plzní zátarasy a po
obchvatu dlouhém 26 kilometrů vyjedou první auta.
Obchvat u Ejpovic a na druhé straně u Sulkova propojí dálnici D5 mezi Prahou a
Rozvadovem a odvede z města kolony automobilů. Podle průzkumu, který si nechal
vypracovat magistrát, projíždělo dosud Plzní ve směru východ-západ denně 20
tisíc aut, z toho 2,5 tisíce nákladních. \"V noci dokonce až 120 nákladních
souprav za minutu,\" uvedl Martin Pytlík z organizace Plzeňský holding.
Nikdo z místních politiků ani dopravních odborníků ještě nedokáže odhadnout, o
kolik se situace zlepší. Obchvat bude ve své definitivní podobě zprovozněn až
koncem roku 2006. Do té doby bude jízdu zpomalovat šestikilometrová objížďka po
silnici druhé třídy kolem rozestavěného úseku u vrchu Val. A na části obchvatu
budou auta ještě několik měsíců jezdit jen v jednom dálničním pásu. \"Až v
příštím roce uvidíme, jak se to projeví. Je možné, že někteří motoristé budou
stále jezdit přes Plzeň,\" vyjádřil se primátor Jiří Šneberger.
Žádné pochyby si nepřipouští koordinátor stavby Petr Otásek. \"Jen šílenec by
jezdil dál přes město. Podle laických zkoušek trvá dnes jízda z jednoho konce na
druhý ve špičce 40 až 50 minut. Až zmizí šestikilometrová objížďka, dá se Plzeň
objet po obchvatu za deset minut,\" vypočítal.
Při průjezdu městem musejí motoristé překonat více než deset světelných
křižovatek, kruhový objezd a železniční přejezd. Mimo špičku však zatím může být
průjezd městem srovnatelný s jízdou po obchvatu. Ta podle zjištění HN zabere - s
objížďkou rozestavěného úseku - zhruba 20 minut. \"Celá pondělní oslava bude
bombastická. Ale jsem zvědav, jak budou reagovat pánové, co se dnes bijí v prsa,
pokud Plzeň úlevu nepocítí,\" varuje Jan Nový, starosta Štěnovic, kolem nichž
budou po objížďce tři roky jezdit proudy aut.
O tom, že v příštím roce neklesne v plzeňských ulicích počet aut, jsou
přesvědčeni ekologičtí aktivisté Dětí Země. Souvisí to se zdražením jízdného v
městské dopravě až o polovinu. \"Lidé budou víc než využívat auta. Už si
spočítali, že je to vyjde laciněji,\" uvedl zástupce aktivistů Jan Rovenský.
O výstavbě obchvatu se začalo uvažovat v 80. letech. Jižní variantu po okraji
Plzně prosadila na počátku 90. let Pithartova vláda. Nakonec dostala přednost
vzdálenější a ekology i některými obcemi napadaná varianta. Celkové náklady na
její stavbu dosáhnou 12 miliard korun, polovinou už přispěla Evropská investiční
banka.
Přestřižení šesti symbolických pásek a údajně největší ohňostroj v historii západočeské metropole ukončí dnes po 17. hodině desetiletí sporů o trasu dálničního obchvatu Plzně. Stavba je hotova. Ve chvíli, kdy z nebe zmizí poslední petarda, uvolní policisté na dálnici před a za Plzní zátarasy a po obchvatu dlouhém 26 kilometrů vyjedou první auta. Obchvat u Ejpovic a na druhé straně u Sulkova propojí dálnici D5 mezi Prahou a Rozvadovem a odvede z města kolony automobilů. Podle průzkumu, který si nechal vypracovat magistrát, projíždělo dosud Plzní ve směru východ-západ denně 20 tisíc aut, z toho 2,5 tisíce nákladních. \"V noci dokonce až 120 nákladních souprav za minutu,\" uvedl Martin Pytlík z organizace Plzeňský holding. Nikdo z místních politiků ani dopravních odborníků ještě nedokáže odhadnout, o kolik se situace zlepší. Obchvat bude ve své definitivní podobě zprovozněn až koncem roku 2006. Do té doby bude jízdu zpomalovat šestikilometrová objížďka po silnici druhé třídy kolem rozestavěného úseku u vrchu Val. A na části obchvatu budou auta ještě několik měsíců jezdit jen v jednom dálničním pásu. \"Až v příštím roce uvidíme, jak se to projeví. Je možné, že někteří motoristé budou stále jezdit přes Plzeň,\" vyjádřil se primátor Jiří Šneberger. Žádné pochyby si nepřipouští koordinátor stavby Petr Otásek. \"Jen šílenec by jezdil dál přes město. Podle laických zkoušek trvá dnes jízda z jednoho konce na druhý ve špičce 40 až 50 minut. Až zmizí šestikilometrová objížďka, dá se Plzeň objet po obchvatu za deset minut,\" vypočítal. Při průjezdu městem musejí motoristé překonat více než deset světelných křižovatek, kruhový objezd a železniční přejezd. Mimo špičku však zatím může být průjezd městem srovnatelný s jízdou po obchvatu. Ta podle zjištění HN zabere - s objížďkou rozestavěného úseku - zhruba 20 minut. \"Celá pondělní oslava bude bombastická. Ale jsem zvědav, jak budou reagovat pánové, co se dnes bijí v prsa, pokud Plzeň úlevu nepocítí,\" varuje Jan Nový, starosta Štěnovic, kolem nichž budou po objížďce tři roky jezdit proudy aut. O tom, že v příštím roce neklesne v plzeňských ulicích počet aut, jsou přesvědčeni ekologičtí aktivisté Dětí Země. Souvisí to se zdražením jízdného v městské dopravě až o polovinu. \"Lidé budou víc než využívat auta. Už si spočítali, že je to vyjde laciněji,\" uvedl zástupce aktivistů Jan Rovenský. O výstavbě obchvatu se začalo uvažovat v 80. letech. Jižní variantu po okraji Plzně prosadila na počátku 90. let Pithartova vláda. Nakonec dostala přednost vzdálenější a ekology i některými obcemi napadaná varianta. Celkové náklady na její stavbu dosáhnou 12 miliard korun, polovinou už přispěla Evropská investiční banka.