Pátek, 29. března 2024

Británie otevřela první soukromou dálnici

Británie otevřela první soukromou dálnici

Britové nyní mohou mnohem snadněji objet průmyslové město Birmingham. Nová dálnice M6 Toll zkrátila trasu okolo města o celých 45 minut.
Kolik jsou ochotni za tuto časovou úsporu platit? Jízda na čtyřicet kilometrů dlouhé trase přijde prozatím řidiče na dvě libry (přes devadesát korun) za osobní vůz. To je například polovina toho, co stojí v Británii sendvič. Pět liber zaplatí řidiči za van a deset liber za nákladní vůz.
Je to první britská dálnice, kterou provozuje soukromá firma.
Společnost Midland Expressway, která otevřela celý úsek dálnice v sobotu, se snaží přilákat co nejvíce řidičů.
Pro prvních deset miliónů proto platí zmíněné ceny, později se poplatek zvýší o další libru. Soukromá firma, kterou vlastní australská Macquarie Infrastructure Grup a italská Autostrade SpA, získala smlouvu na provoz dálnice až do roku 2054.
Výstavba trasy přišla společnost na 900 miliónů liber.
Ve Velké Británii si řidiči zvykají na placení od loňského října. Tehdy začalo město Durham vybírat poplatky za vjezd do centra, později přijal stejné opatření Londýn.
Již několik dnů od sobotního otevření se ukázalo, kolik Britů je ochotno kvůli snadnému spojení sáhnout do kapsy.
\"Velmi nás povzbudily desetitisíce lidí, kteří projeli dálnicí v uplynulých dnech,\" řekl stanici BBC Tom Fanning, ředitel Midland Expressway.
Úspěšný start projektu ocenila i britská vláda. List Sunday Mirror současně vládního poradce Davida Begga, podle kterého kabinet zvažuje různé formy poplatků pro všechny silnice v zemi. Podle Begga by měl v budoucnosti monitorovat pohyb řidičů poměrně nákladný satelitní systém, poplatky by se lišily podle místa a průjezdnosti silnice.
\"Dnes již řešíme pouze otázku kdy tento systém zahájíme, nikoli, zda ho vůbec chceme,\" prohlásil David Begg. Systém by podle ministra dopravy Alistaira Darlinga omezoval dopravní zácpy a snižoval znečištění.
Dosavadní studie zadané britskou vládou totiž naznačovaly, že provoz na britských silnicích se na konci tohoto desetiletí zvýší přibližně o jednu pětinu. Již dnes jsou dálniční spoje přehlcené.
Původní široká dálnice M6 byla projektována podle listu Guardian pro denní průjezd 72 tisíc aut, současný provoz tento předpoklad překračuje dvojnásobně. \"Nejlepší reklamou pro nás zůstává neúnosný provoz na stávající dálnici,\" míní Tom Fanning.
Představitelé motoristického sdružení AA Motoring Trust se odmítají s představou satelitního sledování smířit.
\"Lidé porozumí tomu, že zaplatí za vjezd do Londýna. Zvykli si platit u vjezdu na francouzské dálnice a nakonec se smíří i s place-nou M6 Toll, \"prohlásil Paul Watters, mluvčí sdružení. \"Satelitní systém ale tak trochu připomíná Velkého bratra..\"
Velká Británie přitom dosud neměla se soukromým kapitálem v dopravě nejlepší zkušenosti.
Soukromá společnost Railtrack nijak neuspěla ve snaze zlepšit stav britských železnic. Náklady se spirálovitě šplhaly nahoru, infrastruktura jen čekala na slibované investice. Rozhodnutím britské vlády proto nakonec přešly britské dráhy zpět pod státní společnost Network Rail.

ZDROJ: HN

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů