Pátek, 19. dubna 2024

Kam se vydá automobil? K méně nehodám a usmíření s přírodou

Pokud chce automobil v budoucnu obstát v konkurenci ostatních dopravních prostředků, musí se změnit. V automobilkách se mluví o autu jezdícím bez nehod, které neohrožuje své okolí výfukovými plyny.
Kam se vydá automobil? K méně nehodám a usmíření s přírodou

\"Trvale udržitelná mobilita spojuje ekonomiku, ekologii a bezpečnost,\" píše v poslední zprávě s hlavičkou HiTech koncernu DaimlerChrysler Thomas Weber, šéf vývoje tohoto automobilového koncernu. \"Naše vozy by měly v budoucnu nabízet nejen radost z jízdy a pohodlí, ale splní i všechny nároky na bezpečnost a spotřebu,\" dodává. Právě snížení počtu obětí dopravy a větší ohleduplnost k okolí hraje důležitou roli a automobilky to nutí k tomu, aby přicházely s novými nápady.
V koncernu DaimlerChrysler proto pracují na projektu Tiretronic. Technici chtějí naučit pneumatiky \"číst\" vozovku, protože kola tvoří jediný styčný bod mezi silnicí a autem. Pneumatiky budoucnosti budou schopny rychle reagovat na aktuální situaci. Poznají, že prší, sněží nebo auto právě jede přes bláto. Informaci pošlou řídicí jednotce, která auto zpomalí nebo připraví na možný problém v podobě smyku.
Pneumatiky čekají i další změny. V roce 2007 budou všechna nová auta prodávaná ve Spojených státech vybavena kontrolou tlaku v pneumatikách. Předejde se tak nehodám vzniklým prasklým pláštěm, protože počítač v autě bude vědět o úniku vzduchu během chvilky a dá o tom řidiči vědět.
Větší bezpečnost aut míří i k chodcům. Od roku 2005 budou muset podle internetového serveru Automotive News dělat automobilky vozy ohleduplnější k pěším. Třetina usmrcených lidí při nehodách v Evropě se totiž týká právě jich. Hlavním cílem je tvarovat auta tak, aby při nárazu netrpěla chodcova hlava - ta nejčastěji narazí do přední kapoty nebo čelního skla. Možná pomohou venkovní airbagy ukryté v přídi auta.
V bezpečí ale není ani posádka auta. Do vozů nedávno \"vtrhla\" řada airbagů, ale ty nefungují za každé situace. Třeba když se řidič nebo spolujezdec nepřipoutá, když je na sedadle dítě nebo když spolujezdec natáhne nohy na palubní desku, airbagy při nárazu více škodí než pomáhají. Proto se v autech začnou objevovat kamery nebo čidla sledující, co se v autě děje. Když bude někdo sedět nesprávně, airbag se při nárazu nafoukne méně nebo vůbec.
Druhou velkou skupinu vytvoří novinky vedoucí k očištění auta od škodlivin. Nejvíce se dávají šance vodíku, ale doba, než se prosadí naplno, je stále daleko. Proto přichází z Japonska stále více hybridních aut. Evropští výrobci okolo roku 2006 až 2007 uvedou třetí generaci turbodieselových motorů s nižšími emisemi. Od sazí naftovým motorům pomohou i filtry, které se do aut dostávají už nyní. Za dva roky se v autech objeví i nová turbodmychadla pro benzínové motory, která sníží asi o pětinu spotřebu paliva, a tím i emise.
Přehled očekávaných novinek vychází ze speciálního vydání Automotive News a z HiTech Reportu koncernu Daimler-Chrysler.


Ukazatele se stěhují na okno
Pojem Head-Up displej není nový, ale s výjimkou vojenských letadel se zatím neprosadil. Nyní s ním přicházejí BMW řady 5 a 6, systém projekce údajů před oči řidiče se dostal i do formule 1. Tam ale namísto čelního skla informace přicházejí na štítek pilotovy helmy. Head-Up displej umožní řidiči, aby neztrácel pozornost k řízení. Podívat se na údaj o rychlosti nebo navigaci na čelní sklo zabere méně času, než když oči sklouznou dolů na \"budíky\" nebo do strany k obrazovce navigačního systému. Tímto způsobem ušetřená půlvteřina znamená, že řidič neztratí na desítky metrů, které auto mezitím ujede, kontakt s vozovkou.

Brzdy se zbaví mechanického vedení
O tom, že elektronika převezme úlohu v tak citlivých místech, jakými jsou brzdy a jejich hydraulický systém, se hovoří dlouho. A nějakou dobu se o elektronických brzdách, kde vše obstarají dráty namísto trubic, ještě pouze mluvit bude. První vlaštovkou brzd nové generace jsou hybridní neboli elektromechanické brzdy. Fungují tak, že přední kola obstarává klasický hydraulický systém, ale k zadním brzdám se pokyny z pedálu přenášejí pomocí elektroniky. K plnému rozvoji elektrických brzd dojde až s nástupem systému se 42 volty, nutné bude domyslet záložní brzdový aparát pro případ selhání elektroniky. Elektrické brzdy sériová auta nemají, občas je automobilky prezentují na studiích aut budoucnosti.

O vodíku se nepochybuje
V roce 2020 se s největší pravděpodobností budou běžně kupovat auta jezdící na vodík. Na toto palivo se zaměřily všechny automobilky, i když jejich vývoj se občas ubírá různými směry. BMW chce vodík tankovat do stejných motorů, jaké dnes jezdí na benzín, ostatní oprašují vizi elektromotorů pro auta. Volkswagen a Mercedes stále věří v budoucnost turbodieselových motorů a vyvíjejí pro ně ekologické palivo z biomasy. Ale vodík má velkou šanci stát se tím, čím je dnes benzín nebo nafta. Zvažuje se však i možná přeměna jiných látek na vodík až v útrobách automobilu. Za výchozí látku může v takovém případě posloužit metanol. V každém případě pak vodík reaguje v palivových článcích s kyslíkem, vzniká elektřina a ta roztáčí motor. Z výfuku vodíkového auta vychází neškodná vodní pára podobná té z myčky na nádobí. Honda, Toyota, BMW i Mercedes-Benz mají auta nebo autobusy na vodík v testovacím provozu na veřejných silnicích.

Hybridní pohon je na vzestupu
Toyota, Ford, Nissan a General Motors se pouštějí do sériové výroby aut se dvěma motory - jedním na elektřinu, druhým na benzín. První byla na trhu Toyota, která model Prius nabitý nejmodernější technikou nabízí nejen v Japonsku a v Americe, ale už i v Evropě (na českém trhu zatím není). Hybridní pohony jsou odpovědí na poptávku po vozech s nižšími emisemi kysličníku uhličitého.

Navigace spoléhají na DVD
Navigační systémy zažívají v Evropě obrovský rozmach, ale v Americe to mají složité. Problémem je velká rozloha Spojených států a Kanady a množství dat, které s velkým územím souvisejí. A dostat na jeden CD disk podrobné údaje o celých USA nejde. Řešení má přinést nasazení DVD disků do navigačních systémů. Ty zvládnou větší porci dat než CD disky. Problém je, že DVD systémy jsou dražší než přístroje na CD. Nástup DVD zpříjemní i jízdu po Evropě. Nebude nutné kupovat téměř pro každou zemi jiný disk jako nyní.

Aby auto nevyjelo z pruhu
Systém, který umí řidiče upozornit na to, že na dálnici opouští svůj jízdní pruh, je žádaný především ve Spojených státech. Využívá kamery a radary, které hlídají, zda auto jede stále ve svém pruhu. Pokud ne, řidiče na opuštění jízdní dráhy upozorní buď zvukový signál, nebo začne vibrovat volant. Vylepšená verze zvládne auto zařadit zpátky do pruhu nebo za řidiče převezme přejetí z jednoho do druhého pruhu. Systém už je vyvinutý a zkouší se u značek, které prodávají hodně vozů na americkém trhu. Má jej i studie Audi Pikes Peak (foto).

Motor se při brždění vypne
O pět procent má snížit spotřebu systém, který vypne motor, když řidič začne brzdit a hodlá auto zastavit. Motor naskočí, jakmile se pedál brzdy povolí. I při vypnutém motoru dále běží ventilace a elektrický rozvod vozu. Proud dodává akumulátor. Tento stop-start systém měl být jednou z výhod při přechodu aut na napájení 42 volty, od kterého však automobilky zatím ustoupily. Stop-start ale nakonec funguje i se stávajícím nižším napětím. Tuto technologii využívají hybridní vozy Toy-ota (na snímku Prius) a Honda, v roce 2006 se mají přidat i značky Peugeot a Citro¨en.

I řízení posiluje elektronika
Příval elektroniky do aut nekončí. Zatímco například v minulosti hydraulický posilovač řízení hodně zjednodušil ovládání auta, nyní jej stále častěji nahrazuje elektrický posilovač. Je kompaktnější a lehčí, navíc může mít více funkcí. Třeba ve Fiatu Punto lze přepnout mezi jeho velmi jemným chodem, který se hodí při parkování a běžnou funkcí pro jízdu.

Klimatizaci i navigaci bude ovládat hlas
Bezpečnost jízdy narušuje přibývající počet funkcí automobilu. Vedle ventilátoru a rádia musí řidič komunikovat například s navigací. Vše však bude možné časem ovládat hlasem. Řidič jednoduše vydá povel ke změně teploty v autě, k vyhřátí zadního skla nebo navigaci zadá změnu trasy. Systém hlasového navádění bude zvládat okolo 150 povelů. Jednodušší formy hlasového ovládání už se začínají objevovat v luxusních vozech nyní. Jedná se o značky jako BMW, Lexus, Infiniti nebo Jaguar.

Lepší práce ventilů zlepšuje motor
Před časem měly všechny motory dva ventily ve válci, v poslední době se jejich počet zdvojnásobil a dnes se stále častěji hovoří o jejich variabilním časování. Tato technologie přispívá ke kultivovanému chodu motoru, zlepšuje jeho záběr a zároveň snižuje spotřebu i emise. S nástupem elektroniky se uvažuje o takzvaném inteligentním proměnlivém časování. Variabilní ventily nabízejí Honda v případě motorů i-VTEC, Toyota je skrývá pod zkratku VVTi, Mazda vymyslela název S-VT a například BMW používá pojmenování Valvetronic.

ZDROJ: Auto & moto

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů