Pátek, 29. března 2024

Osobní automobily jsou u nás v průměru staré 13,5 roku

Auta starší deseti let u nás tvoří zhruba šedesát procent celkového vozového parku. V sousedním Rakousku je jejich podíl přibližně třetinový, v Německu čtvrtinový a v Irsku dokonce necelých dvacet procent.
Osobní automobily jsou u nás v průměru staré 13,5 roku
V průměru nejsou osobní auta jezdící po českých silnicích žádné výstřelky nejmodernější techniky. Podle statistik Sdružení automobilového průmyslu (SAP) byl k 31. prosinci 2003 průměrný věk osobních vozů v České republice 13,49 roku. To je zhruba stejně jako v roce 2000.
Alespoň částečně pozitivní zprávou je, že se loni podařilo zastavit stárnutí našeho vozového parku z předchozích dvou let. Na konci roku 2001 bylo totiž průměrné české osobní auto staré 13,61 roku a v roce 2002 dokonce 13,72 roku. Na druhou stranu se zvyšuje počet automobilů starších 15 let, tedy vyrobených nejpozději v roce 1988.
Z celkem 3 706 012 osobních automobilů registrovaných v Česku k poslednímu dni loňského roku tvořily vozy starší patnácti let více než 35 procent. Jde o 1,3 miliónu aut a jejich počet se oproti předchozímu roku zvýšil téměř o šest tisíc. Alarmující je, že průměrné stáří těchto vozů přesahuje podle SAP 23 let.
Více než polovinu těchto aut - přes sedm set tisíc vozů - tvoří staré škodovky. Druhé jsou ruské lady a žiguli (tovární značka VAZ), kterých se v této \"věkové kategorii\" pohybuje po českých silnicích přes sto tisíc. Na třetím místě mezi starými vozy je italský fiat.
Loni vzrostl i dovoz ojetých osobních vozidel na 144 233 kusů, což je o více než 11 procent oproti předchozímu roku. Jde o druhý nejvyšší počet v historii České republiky, v roce 1999 se k nám dovezlo o necelý tisíc \"ojetin\" více. Do těchto statistik SAP nezapočítává vozy dovezené individuálně na \"náhradní díly\", kterých bylo loni bezmála tři tisíce - téměř dvojnásobek oproti roku 2002.
\"Zhruba třicet procent dovezených automobilů nebylo uvedeno do provozu. Zřejmě nesplňovaly požadovaná kritéria. Předpokládáme, že většina těchto aut se dostala do provozu jinou cestou,\" upozornil ředitel SAP Antonín Šípek. Česká legislativa umožňuje to, že dovozce auto, které neprošlo při importu technickou prohlídkou, zaregistruje prostřednictvím technického průkazu jiného vozu stejného typu - byť nepojízdného. Stačí nahlásit výměnu karosérie a motoru u přihlášeného vozu, zadat čísla dovezeného a ta se zapíší do technického průkazu. Dovozce tak jen vymění značky a původně nezpůsobilý vůz může začít jezdit.
Průměrná deklarovaná celní hodnota dovezených ojetých vozů byla loni 57 584 korun, což je o zhruba dva tisíce více než o rok dříve. Nejnižší ceny dovezených ojetin byly deklarovány v letech 1998 a 1999 - kolem dvaceti tisíc korun.
Dovoz ojetých vozidel tradičně převýšil import nových automobilů, kterých se na český trh loni přivezlo 88 847 kusů. Podíl nových vozů se mezi dovezenými auty sice oproti předchozímu roku zvýšil z necelých 37,5 procenta na téměř 38 procent, stále ale ještě nedosáhl hodnot z roku 2001, kdy tvořil více než 41 procent.
\"Starý vozový park a s tím související i rozsáhlý dovoz ojetých vozů znamená silnou ekologickou zátěž. U starších vozů není možná recyklace, nebo jen s velkými obtížemi. Používaly se na nich pro recyklaci nevhodné materiály, plasty neměly registraci nutnou pro jejich další zpracování a podobně,\" vysvětlil Šípek.
Stáří vozu má vliv i na míru nebezpečných látek ve výfukových plynech. Čím novější auta, tím musí splňovat přísnější ekologické limity.
Vozy starší deseti let u nás tvoří šedesát procent vozového parku. Ze států EU jsou na tom nejhůře skandinávské země Finsko a Švédsko, kde desetileté a starší vozy představují zhruba polovinu všech aut. V Rakousku či Británii jejich podíl klesl zhruba na třetinu, v Německu, Belgii či Portugalsku na čtvrtinu a v Irsku dokonce pod dvacet procent.
Co se týče jiných kategorií vozidel, alarmující je hlavně průměrné stáří autobusů, které přesahuje 14 roků. Z běžných dopravních prostředků jsou nejstarší motocykly, kterých je registrováno tři čtvrtě miliónu - jejich průměrný věk přesahuje 31 let. Naopak příznivější situace je především mezi nákladními vozy a tahači jezdící na dálkových trasách. Ty totiž musí pro cesty do zahraničí - hlavně do zemí Evropské unie - splňovat přísná ekologická kritéria, a tak se jejich průměrný věk pohybuje kolem osmi let. Běžná nákladní auta ostatních kategorií jsou v průměru patnáctiletá.

Průměrný věk osobních automobilů:
1995 14,10
1996 14,18
1997 14,15
1998 14,29
1999 13,72
2000 13,51
2001 13,61
2002 13,72
2003 13,49
Počet registrovaných osobních
automobilů:
1989 2 330 755
1990 2 411 297
1995 3 113 476
1996 3 349 008
1997 3 547 745
1998 3 484 001
1999 3 431 481
2000 3 431 573
2001 3 523 277
2002 3 648 905
2003 3 706 012
Podíl automobilů starších 15 let podle značek:
Škoda 703 424
VAZ (lada, žiguli) 100 620
Fiat 80 225
Trabant 46 430
Ford 45 595
Volkswagen 39 758
Peugeot 33 686
Opel 32 359
Wartburg 30 352
Renault 30 105
Dovoz ojetých osobních automobilů:
1997 137 206
1998 119 225
1999 151 611
2000 96 530
2001 107 624
2002 132 241
2003 148 146
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů