Pátek, 29. března 2024

Vyšší teploty vedou k šíření nemocí

Vedro ohrožuje lidské zdraví přímo - organismu vadí vystavení nezvykle vysokým teplotám. Ale to není všechno. Vyšší teploty umožní i snazší šíření infekčních nemocí, varují zdravotníci. A už se tak i děje.
AUTOR: Josef Tuček
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Vědci už několik let sestavují hypotézy o tom, že globální oteplování rozšíří tropické a subtropické choroby do dnešního mírného podnebného pásma. Vyšší teplota totiž vytváří lepší podmínky pro tropické komáry a další přenašeče chorob. Příkladem, který uvádějí, jsou komáři přenášející malárii, kterým by se mohlo začít dobře dařit i v českých luzích a hájích.

Vliv podnebí je nejpodstatnější
Loni v červnu zveřejnil špičkový americký vědecký časopis Science studii, která upozornila, že také mikroskopickým původcům nemocí se v teple dobře daří, takže se snáze uchycují ve svých nedobrovolných hostitelích, ať už jsou to komáři, klíšťata nebo hlodavci.
Nyní vědecký tým, který vedl Jean-Francois Guégan z výzkumného ústavu ve francouzském Montpellier, zveřejnil další nepříjemně vyznívající studii. Vědci analyzovali, co ovlivňuje šíření mikroskopických přenašečů nemocí - virů, baktérií, prvoků, plísní a cizopasných červů. Po prozkoumání 332 těchto patogenů z celého světa, které mohou napadnou i lidi, konstatovali - nejpodstatnější pro ně je podnebí, zejména teplota a vlhkost (či nedostatek vlhkosti). Až na dalších místech se projevily takové faktory, jako je například velikost a hustota lidského osídlení, charakter zemědělství (v primitivních chovech hospodářských zvířat se nemoc snáze šíří) a vyspělost země měřená velikostí hrubého domácího produktu, která odráží i úroveň zdravotnictví. Informovali o tom v periodiku Public Library of Science Biology.

Komáři, ptáci a lidé
Nezůstává však jen u varování teoreticky vypočítaného. Vědci z Lékařské fakulty Harvardovy univerzity v Bostonu a z Rozvojového programu Organizace spojených národů zveřejnili zprávu, podle níž klimatické podmínky již přispívají k šíření tropických nemocí v oblastech, kde by je lékaři nečekali.
Příkladem je západonilský virus, přenášený komárem pisklavým (Culex pipiens), který ostatně žije i v Česku. Od komárů se nakazí ptáci, kteří virus přenesou při svém putování dál, a od nich se jím nakazí tamní komáři. A ti nakazí člověka, který onemocní zánětem mozku a může zemřít.
Západonilský virus se objevil v roce 1999 v americkém státě New York a pronikl i do jeho metropole. Od té doby se rozšířil do zatím celkem 44 amerických států a pěti kanadských provincií. Vědci zdůraznili, že prvotnímu rozšíření v roce 1999 předcházelo třítýdenní sucho, které vytvořilo ideální podmínky pro komáry, aby se rozmnožili v bahně ve vyschlých potocích a kanálech. Další velký rozmach na severoamerickém kontinentu zaznamenal západonilský virus při suchu v roce 2002.

Extrémy prospívají chorobám
Rovněž šíření hantavirů, které poškozují lidské vnitřní orgány, je spojováno s počasím. Tyto viry přenášejí drobní hlodavci. Ve Spojených státech a Jižní Americe se hantavirové choroby nejvíce objevují v období, kdy po dlouhém suchu začnou silné deště. Za sucha se sníží stavy sov, hadů a dalších dravých zvířat. Když pak přijdou deště, hlodavci se bez přítomnosti svých přirozených nepřátel rychle rozmnoží a virus rozšíří.
Právě dlouhá období sucha střídaná prudkými dešti jsou předpokládanými důsledky globálního oteplování.
Jiný vliv má zase počasí na lymeskou borreliózu, kterou přenášejí klíšťata a jež napadá nervovou soustavu, klouby i srdce. Klíšťata snáze přežijí teplé zimy, jichž má podle předpokladů při globální změně klimatu přibývat.
\"Rozvoj všech těchto epidemií podporují právě extrémní klimatické jevy,\" shrnul Paul Epstein z Harvardovy univerzity pro časopis New Scientist.
Zdroj:Věda a zdraví