Sobota, 20. dubna 2024

Kolo není respektovanou dopravou

Kolo není respektovanou dopravou
Miroslav Patrik, zástupce sdružení Český a slovenský dopravní klub a Děti Země, tvrdí, že hlavním důvodem pomalého rozvoje cyklistické dopravy v republice je současný životní styl politiků.
\"Lidé, kteří rozhodují o cyklistických stezkách, vůbec na kole nejezdí. Spíše jezdí autem nebo hromadnou dopravou. Cyklistika není jejich stylem,\" domnívá se Patrik.


hn: To ale přece ještě neznamená, že nemusí podporovat cyklistickou dopravu.
V Brně byl zastupitel, který jezdil na kole, a byl jediný z pětapadesátičlenného zastupitelstva, který se věnoval jenom cyklistickým stezkám. Stejně se mu to nepodařilo dotáhnout do konce. Není to životní styl jezdit po městě za jiným cílem než rekreačně.


hn: Česko je poměrně hornatá země. Není to pro rozvoj cyklistiky nevýhodou?
Mnohá města na západě leží také v kopcích a kola dneska už mají spoustu převodů, jsou tak dokonalá, že člověk nemusí vydávat velkou sílu, aby překonal překážky.


hn: Ve státním rozpočtu i obecních pokladnách není mnoho peněz. Nedávají tedy úředníci peníze místo na cyklostezky na jiné akce, které jsou podle nich potřebnější?
Peníze se dají vždycky najít. A když vidím, za co všechno se ze státního rozpočtu utrácejí... Jeden kilometr cyklostezky vyjde v průměru na milión korun, to nejsou žádné velké peníze.


hn: Je vůbec kolo mezi veřejností dostatečně oblíbeným dopravním prostředkem?
Zatím u mnohých lidí přetrvává představa, že jezdit na kole do práce je něco podřadného, nedůstojného. Že by někdo přijel do práce na kole, převlékl se a ještě se tím chlubil, to se moc neděje. Lidé se spíše baví o tom, jak jeli autem, jaký má jejich vozidlo výkon. Kolo ještě není respektovaný dopravní prostředek jako auto, vlak či letadlo. Jenže jezdit na kole není žádná ostuda


hn: A vy na kole jezdíte často?
Deset let jsem jezdil po Brně veřejnou dopravou, teď už dvanáct let jezdím na kole. Také to byl u mě takový malý přerod. Zjistil jsem, že na kole se všude dostanu rychleji a cítím se i svobodnější. Dnes se bez kola takřka nikam ani nehnu, městskou hromadnou dopravu využívám skutečně jenom málokdy.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů