Velká část Evropanů akci ignorovala
Vyměnit pohodlí automobilu za autobus nebo kolo, a připojit se tak k
mezinárodnímu Dni bez aut, se včera nechtělo nejen Čechům. S odměřenou reakcí se
akce setkala i ve zbytku Evropy.
Výjimkou bylo jen Rakousko a Španělsko. Automobilový provoz tam alespoň na pár
hodin omezilo přes dvě stě měst a obcí. Na některých místech, například v centru
Vídně, se kvůli uzavírkám dopoledne tvořily zácpy.
V celé Evropě bylo včera ochotno se bez aut obejít jen asi 1100 lokalit. Kvůli
obavám z dopravního kolapsu se po zkušenostech z minulých let k akci nepřipojily
třeba Berlín nebo Řím.
Vlažní tentokrát zůstali i Francouzi. A to přesto, že právě tam iniciativa v
roce 1998 - po zveřejnění studie, podle níž za 40 procent emisí ve městech mohou
výfukové plyny osobních automobilů - vznikla.
"Letos se účastní Dne bez aut ve Francii pouze 56 měst. V roce 2003 jich bylo
72," všiml si list Le Figaro. V Paříži bylo pro řidiče uzavřeno jen několik
oblastí, například Montmartre nebo okolí Lucemburské zahrady.
Za to, že zájem o Den bez aut klesá, může podle Michela Destota, zástupce
starosty v Grenoblu za Socialistickou stranu, současná francouzská pravicová
vláda. "Ministři se stále odmítají poučit ze svých chyb," řekl deníku Le Monde.
"Omezuje veřejnou dopravu, současně téměř zastavila výstavbu nových tramvajových
linek ve francouzských městech."
Stoprocentně spokojení ale včera nebyli ani ekologičtí aktivisté ze zemí, kde
Dny bez aut tradičně slaví úspěch. "Měli bychom si všichni uvědomit, že strávit
jeden den bez automobilu je prostě málo," upozornil včera Heinz Högelsberger z
rakouské ekologické organizace Global 2000. "Zbylých 364 dní v roce jsme
zavaleni dopravní lavinou. A nikdo s tím nic nedělá."
O tom, že jednorázová akce nestačí, ve středu svědčily ucpané silnice v hlavním
městě Evropské unie - v Bruselu. Den bez aut tu měli už o víkendu.
"V neděli nás šokovalo množství cyklistů a bruslařů v centru," vzpomíná Češka
Zuzana Balcerová, která tam studuje politologii. "Byla populární Neděle bez aut,
do města směly jen autobusy a sanitky." Ve středu, o tři dny později, už po dni
bez aut nebylo ani památky.
Vyměnit pohodlí automobilu za autobus nebo kolo, a připojit se tak k mezinárodnímu Dni bez aut, se včera nechtělo nejen Čechům. S odměřenou reakcí se akce setkala i ve zbytku Evropy.
Výjimkou bylo jen Rakousko a Španělsko. Automobilový provoz tam alespoň na pár hodin omezilo přes dvě stě měst a obcí. Na některých místech, například v centru Vídně, se kvůli uzavírkám dopoledne tvořily zácpy.
V celé Evropě bylo včera ochotno se bez aut obejít jen asi 1100 lokalit. Kvůli obavám z dopravního kolapsu se po zkušenostech z minulých let k akci nepřipojily třeba Berlín nebo Řím.
Vlažní tentokrát zůstali i Francouzi. A to přesto, že právě tam iniciativa v roce 1998 - po zveřejnění studie, podle níž za 40 procent emisí ve městech mohou výfukové plyny osobních automobilů - vznikla.
"Letos se účastní Dne bez aut ve Francii pouze 56 měst. V roce 2003 jich bylo 72," všiml si list Le Figaro. V Paříži bylo pro řidiče uzavřeno jen několik oblastí, například Montmartre nebo okolí Lucemburské zahrady.
Za to, že zájem o Den bez aut klesá, může podle Michela Destota, zástupce starosty v Grenoblu za Socialistickou stranu, současná francouzská pravicová vláda. "Ministři se stále odmítají poučit ze svých chyb," řekl deníku Le Monde. "Omezuje veřejnou dopravu, současně téměř zastavila výstavbu nových tramvajových linek ve francouzských městech."
Stoprocentně spokojení ale včera nebyli ani ekologičtí aktivisté ze zemí, kde Dny bez aut tradičně slaví úspěch. "Měli bychom si všichni uvědomit, že strávit jeden den bez automobilu je prostě málo," upozornil včera Heinz Högelsberger z rakouské ekologické organizace Global 2000. "Zbylých 364 dní v roce jsme zavaleni dopravní lavinou. A nikdo s tím nic nedělá."
O tom, že jednorázová akce nestačí, ve středu svědčily ucpané silnice v hlavním městě Evropské unie - v Bruselu. Den bez aut tu měli už o víkendu.
"V neděli nás šokovalo množství cyklistů a bruslařů v centru," vzpomíná Češka Zuzana Balcerová, která tam studuje politologii. "Byla populární Neděle bez aut, do města směly jen autobusy a sanitky." Ve středu, o tři dny později, už po dni bez aut nebylo ani památky.
Výjimkou bylo jen Rakousko a Španělsko. Automobilový provoz tam alespoň na pár hodin omezilo přes dvě stě měst a obcí. Na některých místech, například v centru Vídně, se kvůli uzavírkám dopoledne tvořily zácpy.
V celé Evropě bylo včera ochotno se bez aut obejít jen asi 1100 lokalit. Kvůli obavám z dopravního kolapsu se po zkušenostech z minulých let k akci nepřipojily třeba Berlín nebo Řím.
Vlažní tentokrát zůstali i Francouzi. A to přesto, že právě tam iniciativa v roce 1998 - po zveřejnění studie, podle níž za 40 procent emisí ve městech mohou výfukové plyny osobních automobilů - vznikla.
"Letos se účastní Dne bez aut ve Francii pouze 56 měst. V roce 2003 jich bylo 72," všiml si list Le Figaro. V Paříži bylo pro řidiče uzavřeno jen několik oblastí, například Montmartre nebo okolí Lucemburské zahrady.
Za to, že zájem o Den bez aut klesá, může podle Michela Destota, zástupce starosty v Grenoblu za Socialistickou stranu, současná francouzská pravicová vláda. "Ministři se stále odmítají poučit ze svých chyb," řekl deníku Le Monde. "Omezuje veřejnou dopravu, současně téměř zastavila výstavbu nových tramvajových linek ve francouzských městech."
Stoprocentně spokojení ale včera nebyli ani ekologičtí aktivisté ze zemí, kde Dny bez aut tradičně slaví úspěch. "Měli bychom si všichni uvědomit, že strávit jeden den bez automobilu je prostě málo," upozornil včera Heinz Högelsberger z rakouské ekologické organizace Global 2000. "Zbylých 364 dní v roce jsme zavaleni dopravní lavinou. A nikdo s tím nic nedělá."
O tom, že jednorázová akce nestačí, ve středu svědčily ucpané silnice v hlavním městě Evropské unie - v Bruselu. Den bez aut tu měli už o víkendu.
"V neděli nás šokovalo množství cyklistů a bruslařů v centru," vzpomíná Češka Zuzana Balcerová, která tam studuje politologii. "Byla populární Neděle bez aut, do města směly jen autobusy a sanitky." Ve středu, o tři dny později, už po dni bez aut nebylo ani památky.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích