Pátek, 29. března 2024

Prius, přítel přírody

Prius, přítel přírody
Nejbližší budoucnost patří hybridním motorům, říkají v Toyotě.

Trochu futuristický vzhled, komfortní posezení, pohodlná jízda a pocit, že děláte něco pozitivního - když už se nedokážete vzdát auta vůbec. To je Toyota Prius, hybridní automobil, který se právě začíná ucházet o přízeň českých řidičů. Amerika a západní Evropa už ho zná, v USA se dokonce stal letos Automobilem roku.

Myšlenka, která nemohla počkat - takový slogan doprovází novou Toyotu Prius s hybridním pohonem. Prezident Toyota Motor Czech Hitoshi Ikoma vysvětluje, proč: "Energetické zdroje se postupně vyčerpávají a požadavky na množství emisí jsou stále přísnější." Přestože řada výrobců sází na "čisté" dieslové motory (i sama Toyota má koncept "clean power", naftový motor, který vysoce předstihuje požadavky na emise Euro 4) a jiní sázejí na brzké vyřešení potíží, které zatím představují palivové články, zástupci japonské společnosti považují pro nejbližší budoucnost automobily s hybridními motory za nejvhodnější alternativu.

Kombinace klasického benzinového motoru a elektromotoru - Hybrid Synergy Drive (HSD) - znamená méně škodlivých oxidů, než když auto jezdí jen se zážehových nebo vznětovým motorem, a větší výkon, než kdyby bylo poháněno jen elektromotorem napájeným akumulátory. Motor HSD vyhrál v mezinárodní anketě Motor roku 2004.

Využívání obou pohonných jednotek se řídí elektronikou, která určuje, kdy je co efektivnější. Řidič volí jen směr jízdy a rychlost a změny režimu vozu kontroluje na displeji; do pohonu může zasáhnout jen jedním způsobem: má-li potřebu být na chvíli pouze elektromobilem, může spalovací motor vypnout. Nedoporučuje se to však na trasu delší než dva kilometry.

Parametry vozu Toyota Prius, který se velikostí řadí do kategorie středních vozů, se vyznačují jízdními ukazateli srovnatelnými s "klasickými" vozy - zrychlení z 0 na 100 km/hod za 10,9 s, maximální rychlost 170 km/hod. - a zároveň má nižší spotřebu paliva. V kombinovaném provozu je to podle výrobců asi 4,3 l benzinu na 100 km, což odpovídá spotřebě malého vozu.

Japonci vypočítali, že když najedete s Priusem 20 tisíc km ročně, "ušetříte" v porovnání se stejně velkým automobilem se vznětovým motorem víc než tunu CO2. Jestliže jeden strom (řekněme cedr) absorbuje přibližně 14 kg CO2 ročně, můžete si tedy myslet, že jste zasadili 71 stromů. Přirovnání možná trochu pokulhává, ale nic to nemění na faktu, že Toyota se v ochraně životního prostředí zhlédla. Svědčí o tom nejen prospekty hybridního vozu na ekologicky vyrobeném papíře, ale třeba i koberečky v Priusu: jsou "samolikvidační", neboť jsou vyrobeny z kukuřičných vláken. Celý vůz je z 90 % recyklovatelný.

Ne náhodou byla česká premiéra nového vozu v pražské zoologické zahradě - Toyota je totiž jedním z jejích největších sponzorů. Slavnostního představení vozu se původně měli účastnit i zástupci Ministerstva životního prostředí (MŽP), ale ti nakonec nepřišli.

Cena vozu Prius byla v ČR stanovena na 809 900 Kč (základní výbava včetně klimatizace, tempomatu, 8 airbagů atd.). Vedení české Toyoty doufá, že se mu podaří najít podporu na MŽP a získat pro své vozy na českém trhu určité výhody v podobě dotací jako v některých jiných evropských zemích, či daňových úlev jako v USA. "Jsme teprve na začátku," odpovídá na otázku, jak nadějně tuto podporu vidí, Pavel Zákora, produktový specialista pro Prius společnosti Toyota Motor Czech.

Podobně se vyjadřuje i k očekávanému prodeji v ČR. Letos to bude maximálně deset kusů, příští rok by to prý mohlo být kolem dvou stovek. Na vozy se bude čekat, protože do zásoby se Priusy nevyrábějí. Kolik ekologicky smýšlejících lidí v Česku vůbec je, si zástupci Toyoty netroufají odhadnout. Ani zbytek Evropy na tom není v tomto směru nijak oslnivě: z celkového počtu 180 tisíc vozů vyrobených od roku 1997 se jich tady prodalo jen několik desítek tisíc. Jednoznačně vede Amerika následovaná Japonskem.

Do hybridních motorů už se pustili i některé další, hlavně japonské automobilky, ale Toyota je v tomto směru na špičce. Vbrzku chce nasadit do boje o ekologické zákazníky také hybridní Lexus RX 400 H.

LIBUŠE BAUTZOVÁ
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů