Máme jeden z nejstarších vozových parků v Evropě
Podle aktuálních statistik SAP vyplývá, že v České republice bylo k 30. září
celkem 3 800 000 kusů osobních vozů průměrného stáří 13,53 roku a průměrný věk
automobilů se stále zvyšuje.
Podle aktuálních statistik SAP vyplývá, že v České republice bylo k 30. září celkem 3 800 000 kusů osobních vozů průměrného stáří 13,53 roku a průměrný věk automobilů se stále zvyšuje.
Průměrné stáří všech druhů registrovaných vozidel je dokonce 16 a půl roku. Je to dáno především počtem vyřazovaných vozidel, jejich stářím, průměrným věkem dovážených ojetin a registracemi. V Evropě je obvyklé, že roční registrace nových osobních automobilů činí cca 6 až 8 % vozového parku, v České republice se za rok obmění jen 4 %. To by v ČR znamenalo roční prodeje ve výši přes 200 000 ks nových osobních automobilů, tedy o 30 % více než nyní.
"Česká republika patří k zemím s nejstarším vozovým parkem v zemích Evropské unie," konstatuje ing. Antonín Šípek, tajemník Sdružení automobilového průmyslu. "Stáří vozového parku neovlivňují jen staré modely vozidel Škoda, ale zejména bývalé značky z tzv. "východního bloku". Roste však také podíl zahraničních vozů starších 15 let, což je dáno dovozem ojetých osobních automobilů do ČR v uplynulých letech."
Na jedno nové jedno ojeté
V roce 2003 bylo takových aut dovezeno 145 233. Domácí výrobci a oficiální dovozci prodali 149 535 nových automobilů. Od ledna do září 2004 bylo poprvé zaregistrováno 92 948 ks nových v průměrném věku 0,50 roku a 89 676 ks ojetých v průměrném věku 6,68 roku. Vyřazeno bylo 88 000 ks vozidel průměrného stáří 22,50 roku. Zhruba na každý nový prodaný vůz tedy přibližně připadá jeden ojetý. To je poměr ve vyspělé Evropě ojedinělý.
Vozidla starší 15 let nyní tvoří více než třetinu (1 299 508 ks = 35,06 %) celkového počtu vozového parku České republiky. Průměrný věk těchto vozidel je přes 23 let.
V ČR je mimo jiné zaregistrováno:
1001 vozidel TATRA 603 v průměrném věku 38,62 roku
1303 vozidel VOLHA GAZ 21 v průměrném věku 38,45 roku
10 086 vozidel ŠKODA OCTAVIA v průměrném věku 43,38 roku
4216 vozidel FIAT 600 v průměrném věku 40,13 roku
2117 vozidel ŠKODA Spartak v průměrném věku 47,13 roku
1104 ks vozidel WARTBURG 311 v průměrném věku 43,56 roku
353 vozidel VELOREX v průměrném věku 32,95 roku
2103 vozidel ŠKODA Felicia v průměrném věku 43,40 roku
951 vozidel FORD Cortina v průměrném věku 33,85 roku
246 vozidel HILLMAN v průměrném věku 43,75 roku
817 vozidel GAZ 69 v průměrném věku 40,69 roku
Brno pro obnovu
Autosalon Brno se rozhodl reagovat na tato nepříznivá fakta a přichází s kampaní na podporu prodeje nových vozů. Kampaň začíná nyní a vyvrcholí 4.-9. června 2005 na mezinárodním veletrhu Autosalon Brno - největší přehlídce osobních automobilů ve střední a východní Evropě.
Osvětová kampaň bude motoristy informovat o výhodách koupě nového osobního automobilu a upozorňovat spotřebitele na rizika spojená s nákupem ojetých vozů. Cílem je podpořit prodej nových automobilů a přispět tím ke změně nevyhovujícího stáří vozového parku v ČR. Tu však nelze uskutečnit bez souběžného vyřazování starých aut z provozu. Proto je část kampaně zaměřena i na ekologickou likvidaci starých vozů a vraků.
Do projektu se zapojí zejména Svaz dovozců automobilů (SDA), Sdružení automobilového průmyslu (AIA), Sdružení importérů součástí automobilů, servisní a garážové techniky (SISA), Svaz prodejců a opravářů motorových vozidel České republiky (SAČR), osloveny budou i další sdružení a organizace (Policie ČR, Ministerstvo dopravy, Ministerstvo životního prostředí, ÚAMK, BESIP). Kampaň se bude věnovat zejména tématům bezpečnosti, ekologie a finanční dostupnosti nových a starších vozů.
Průměrné stáří všech druhů registrovaných vozidel je dokonce 16 a půl roku. Je to dáno především počtem vyřazovaných vozidel, jejich stářím, průměrným věkem dovážených ojetin a registracemi. V Evropě je obvyklé, že roční registrace nových osobních automobilů činí cca 6 až 8 % vozového parku, v České republice se za rok obmění jen 4 %. To by v ČR znamenalo roční prodeje ve výši přes 200 000 ks nových osobních automobilů, tedy o 30 % více než nyní.
"Česká republika patří k zemím s nejstarším vozovým parkem v zemích Evropské unie," konstatuje ing. Antonín Šípek, tajemník Sdružení automobilového průmyslu. "Stáří vozového parku neovlivňují jen staré modely vozidel Škoda, ale zejména bývalé značky z tzv. "východního bloku". Roste však také podíl zahraničních vozů starších 15 let, což je dáno dovozem ojetých osobních automobilů do ČR v uplynulých letech."
Na jedno nové jedno ojeté
V roce 2003 bylo takových aut dovezeno 145 233. Domácí výrobci a oficiální dovozci prodali 149 535 nových automobilů. Od ledna do září 2004 bylo poprvé zaregistrováno 92 948 ks nových v průměrném věku 0,50 roku a 89 676 ks ojetých v průměrném věku 6,68 roku. Vyřazeno bylo 88 000 ks vozidel průměrného stáří 22,50 roku. Zhruba na každý nový prodaný vůz tedy přibližně připadá jeden ojetý. To je poměr ve vyspělé Evropě ojedinělý.
Vozidla starší 15 let nyní tvoří více než třetinu (1 299 508 ks = 35,06 %) celkového počtu vozového parku České republiky. Průměrný věk těchto vozidel je přes 23 let.
V ČR je mimo jiné zaregistrováno:
1001 vozidel TATRA 603 v průměrném věku 38,62 roku
1303 vozidel VOLHA GAZ 21 v průměrném věku 38,45 roku
10 086 vozidel ŠKODA OCTAVIA v průměrném věku 43,38 roku
4216 vozidel FIAT 600 v průměrném věku 40,13 roku
2117 vozidel ŠKODA Spartak v průměrném věku 47,13 roku
1104 ks vozidel WARTBURG 311 v průměrném věku 43,56 roku
353 vozidel VELOREX v průměrném věku 32,95 roku
2103 vozidel ŠKODA Felicia v průměrném věku 43,40 roku
951 vozidel FORD Cortina v průměrném věku 33,85 roku
246 vozidel HILLMAN v průměrném věku 43,75 roku
817 vozidel GAZ 69 v průměrném věku 40,69 roku
Brno pro obnovu
Autosalon Brno se rozhodl reagovat na tato nepříznivá fakta a přichází s kampaní na podporu prodeje nových vozů. Kampaň začíná nyní a vyvrcholí 4.-9. června 2005 na mezinárodním veletrhu Autosalon Brno - největší přehlídce osobních automobilů ve střední a východní Evropě.
Osvětová kampaň bude motoristy informovat o výhodách koupě nového osobního automobilu a upozorňovat spotřebitele na rizika spojená s nákupem ojetých vozů. Cílem je podpořit prodej nových automobilů a přispět tím ke změně nevyhovujícího stáří vozového parku v ČR. Tu však nelze uskutečnit bez souběžného vyřazování starých aut z provozu. Proto je část kampaně zaměřena i na ekologickou likvidaci starých vozů a vraků.
Do projektu se zapojí zejména Svaz dovozců automobilů (SDA), Sdružení automobilového průmyslu (AIA), Sdružení importérů součástí automobilů, servisní a garážové techniky (SISA), Svaz prodejců a opravářů motorových vozidel České republiky (SAČR), osloveny budou i další sdružení a organizace (Policie ČR, Ministerstvo dopravy, Ministerstvo životního prostředí, ÚAMK, BESIP). Kampaň se bude věnovat zejména tématům bezpečnosti, ekologie a finanční dostupnosti nových a starších vozů.
Sdílet článek na sociálních sítích