Sobota, 20. dubna 2024

Opel a Mercedes chystají dieselové hybridní auto

Opel a Mercedes chystají dieselové hybridní auto
Přestože naftové motory mají na novou technologii nalákat více Evropanů, vybraly si automobilky Mercedes-Benz a Opel pro premiéru svých hybridních konceptů Detroitský autosalón. Astra GTC a Mercedes třídy S se tu představily se světovou novinkou, duálním hybridním systémem, na kterém obě značky pracovaly společně.

AUTOR: Jakub Stehlík

Oproti běžným hybridním systémům pracuje duální zařízení koncernů General Motors a Daimler Chrysler hned se dvěma do série zapojenými elektromotory. Až dosud se u hybridních aut nacházel pouze jeden. Elektromotory jsou podle údajů Opelu tak kompaktní, že zabírají místo asi jako konvenční převodovka. Duální hybridní systém už General Motors testuje v praxi, na 335 městských autobusech v Severní Americe.

Spotřeba klesá až o čtvrtinu
Zatímco japonské značky s úspěchem montují hybridní pohon do aut se zážehovými motory, obě evropské automobilky vsadily na naftu. "Vznětový motor jsme zvolili záměrně. Podle nás nebude v Evropě v blízké době po hybridech s benzínovými motory velká poptávka," řekl při premiéře astry ředitel Opelu Hans Demant.
Praxe je však zatím jiná. Na hybridní toyotu s pohonem benzín-elektřina musejí Evropané čekat až půl roku, automobilka nestačí pro velký zájem vyrábět. Vznětový motor, který je konstrukčně úspornější než zážehový, může však trh s hybridními vozy v Evropě překvapivě rozhýbat. Odhady počítají s půl miliónem hybridních aut do roku 2008, v USA má tou dobou jezdit 1,2 miliónu hybridů. Samotná toyota letos vyrobí 300 000 hybridních modelů.
Mercedes i Opel se shodují, že jejich technologie dokáže snížit spotřebu až o 25 procent. Hybridní astra se má spokojit se čtyřmi litry nafty na sto kilometrů, velký mercedes se sedmi.

Výkonem proti konkurenci
Elektromotory astry jsou napájeny NiMH akumulátory, které ochlazují ventilátory. Baterie jsou uloženy v prostoru pro rezervní kolo. Mercedes má baterie v zavazadlovém prostoru, jejich kapacita je bezmála dvě kilowatthodiny.
Obě evropské novinky sázejí na výkonné motory, které zatím autům z Japonska většinou chybějí. "Až dosud měla hybridní auta spalovací motor se středním nebo malým objemem," říká na adresu konkurence člen představenstva koncernu Daimler Chrysler Thomas Weber. "Naše řešení vynikne především se silnými agregáty."
V luxusní S třídě mercedesu pracuje čtyřlitrový naftový osmiválec s výkonem 260 koní a dvojice elektromotorů s celkovým výkonem 70 koní, které těžkou limuzínu rozhýbou na stokilometrovou rychlost za 7,6 vteřiny. Udávaná sedmilitrová spotřeba platí pro auto s bezestupňovou převodovkou 7G-Tronic. Mercedes slibuje, že připojení elektromotoru řidič ani nepostřehne.
Hybridní astru pohání turbodiesel o objemu 1,7 l s výkonem 125 koní a dva elektromotory s výkonem 40 a 54 koní. Hybridní systém funguje tak, že elektromotory připojují svůj výkon k výkonu spalovacího motoru nebo mohou na kratší vzdálenost pohánět auto samy. Způsob pohonu řídí elektronika, na stovku astra zrychlí za méně než osm vteřin.
Zdá se však, že se Japonsko svého náskoku ve vývoji hybridních aut lehce nevzdá. Na americký trh nedávno dorazila hybridní Honda Accord, která na sto kilometrů dokáže zrychlit už za 6,5 vteřiny.

Investice se vrací pomalu
Sériovou výrobu detroitských novinek zatím nepotvrdila ani jedna automobilka, oba modely jsou na ni ale prakticky připraveny. Mercedes však přídavnými elektromotory vybaví nejspíš až novou generaci třídy S, která se objeví letos na podzim. Pravděpodobný start se tak posune do roku 2006. O rok později má do prodeje přijít také hybridní volkswagen, neméně aktivní ve vývoji této koncepce je i BMW.
Cena hybridní technologie se v současné době pohybuje na hranici 3500 dolarů. Výrobci přitom nepředpokládají, že by její cena měla do budoucna výrazně klesnout. Především kvůli drahým surovinám, které jsou potřeba k výrobě baterií. Motoristům, kteří do novinky investují, se jejich peníze začnou vracet až po ujetí 200 000 kilometrů. Některé státy se však jejich ekologickou uvědomělost snaží ocenit různými úlevami. V USA existují pro hybridní auta speciální parkoviště nebo jízdní pruhy ve městech. A ve Velké Británii nemusí jejich majitel platit mýtné za vjezd do centra Londýna.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů