Pátek, 19. dubna 2024

Úřady chtějí obnovit dopravu kamiónů po dráze

Úřady chtějí obnovit dopravu kamiónů po dráze
České a saské úřady chtějí obnovit dopravu kamiónů po železnici mezi Lovosicemi a Drážďany, aby ulehčily přetíženým silnicím a obcím na obou stranách hranice.
"V žádném případě ale nebudeme schopni obnovit provoz letos," řekl náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek po včerejším jednání se saským ministrem hospodářství Thomasem Jurkem.
Úřady totiž musí vyřešit jeden zásadní problém: jak přimět dopravce, aby znovu podstupovali relativně komplikovanou a zdlouhavou proceduru - naložit kamióny na železnici a nechat se odvézt za hranice. Po vstupu Česka do Evropské unie a úplném otevření hranic už totiž řidiče nezdržovala celní procedura, proto o železnici přestali mít zájem. Jelikož v květnu kleslo využití vlaků pod deset procent, úřady linku, kterou každoročně dotovaly stovkami miliónů korun, zrušily.

Práce pro expertní skupinu
"Musíme najít způsob, jak nenásilnou formou motivovat dopravce, aby železnici znovu používali," řekl Kocourek. Se svým německým kolegou se dohodl, že řešení bude hledat česko-saská pracovní skupina, která se zatím sešla jednou. Saský ministr Jurek uvedl, že atraktivitu železnice by mohlo zvýšit, kdyby se trasa na německém území prodloužila.
Po obnovení dopravy kamiónů po železnici mezi Lovosicemi a Drážďany volají severočeské obce i ekologická hnutí. Například Bílina na Teplicku se obává dopravního kolapsu, až se na jaře začne opravovat frekventovaný most v nedalekých Velvětech. Nákladní vozidla totiž budou muset na hraniční přechod Cínovec jezdit přes Ústí nad Labem, anebo právě přes Bílinu.
"Silniční doprava je přetížena už nyní, až začne rekonstrukce mostu, bojíme se, že nebudeme vůbec moci přejít silnici," řekl ČTK starosta Bíliny Josef Horáček. Ministerstvo dopravy odhaduje, že po úplném otevření hranic loni v květnu a zavedení elektronického mýta v Rakousku a Německu vzrostla kamiónová doprava až o polovinu.

Motejl: nepřipravené úřady
Ombudsman Otakar Motejl nedávno kritizoval úřady, že se na očekávaný nápor kamiónů nepřipravily včas, na což nyní doplácejí lidé na frekventovaných tazích. "Musím vyjádřit své rozpaky nad nepřipraveností orgánů veřejné správy na tento předvídatelný vývoj reagovat," uvedl Motejl. Úřadům vyčítá rovněž to, že ukončily přepravu nákladních vozidel po železnici.
"Je s podivem, že bez důkladnější snahy o nalezení vhodného řešení byla zastavena přeprava kamiónů mezi Lovosicemi a Drážďany po železnici," dodal Motejl. Poukázal na usnesení české vlády z října 2000, v němž se kabinet zavázal na této trase "převést významnou část kamiónového provozu do jiných dopravních systémů".
Podle Motejla teze o podpoře ekologicky šetrných druhů dopravy, které se pravidelně objevují v různých vládních dokumentech, zatím zůstávají jen na papíře.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů