Vize se blíží realitě
Za patnáct let by mohla třetina občanů EU tankovat do automobilů vodík místo
benzinu či motorové nafty.
Za patnáct let by mohla třetina občanů EU tankovat do automobilů vodík místo benzinu či motorové nafty.
Vybudování vodíkové infrastruktury pro celou Evropu do roku 2020 si podle nejnovější studie německé společnosti Linde vyžádá investice ve výši 3,5 miliardy eur, což prý ovšem odpovídá pouhé polovině průměrných ročních investic Microsoftu do výzkumu a vývoje počítačů.
Prvním krokem by měla být okružní vodíková dálnice v Německu, která by spojila Berlín, Lipsko, Mnichov, Stuttgart a Kolín nad Rýnem. Na trase 1800 kilometrů by bylo třeba vybudovat třicet pět čerpacích stanic na vodík, schopných dodávat jak plynný, tak nízkoteplotní kapalný vodík. Podle studie by do tohoto projektu bylo nutné investovat nejvýše třicet milionů eur a umožnil by automobilovým výrobcům testovat nové pohonné systémy za reálných podmínek.
Ve světě dnes jezdí na vodík asi 500 vozidel, jejichž nejnovější verze mají jízdní dosah kolem 450 km a doba tankování se zredukovala na pouhé tři minuty. Právě na těchto vozidlech se všichni - výrobci automobilů i vodíkových palivových systémů - učí. Společnost Linde je partnerem mnoha vodíkových projektů v Evropě.
Investoři, kteří uvažují o vložení kapitálu do vodíkové infrastruktury, mohou podle odborníka na energetické systémy Davida Harta počítat s návratností vložených prostředků v časovém horizontu deset až patnáct let. Centralizovaná výroba a skladování vodíku si podle zmíněné studie vyžádají 18,5 miliardy eur. V roce 2020 by mohlo na evropských silnicích jezdit přes šest milionů automobilů na vodíkový pohon.
Vodík lze užívat jak v palivových článcích, tak v upravených spalovacích motorech. Jediným produktem spalování zůstává čistá voda. V automobilovém průmyslu může vodík postupně nahradit fosilní paliva, i když v současné době se nejefektivněji vyrábí z jednoho z nich, zemního plynu.
AUTOR: MILENA GEUSSOVÁ
Vybudování vodíkové infrastruktury pro celou Evropu do roku 2020 si podle nejnovější studie německé společnosti Linde vyžádá investice ve výši 3,5 miliardy eur, což prý ovšem odpovídá pouhé polovině průměrných ročních investic Microsoftu do výzkumu a vývoje počítačů.
Prvním krokem by měla být okružní vodíková dálnice v Německu, která by spojila Berlín, Lipsko, Mnichov, Stuttgart a Kolín nad Rýnem. Na trase 1800 kilometrů by bylo třeba vybudovat třicet pět čerpacích stanic na vodík, schopných dodávat jak plynný, tak nízkoteplotní kapalný vodík. Podle studie by do tohoto projektu bylo nutné investovat nejvýše třicet milionů eur a umožnil by automobilovým výrobcům testovat nové pohonné systémy za reálných podmínek.
Ve světě dnes jezdí na vodík asi 500 vozidel, jejichž nejnovější verze mají jízdní dosah kolem 450 km a doba tankování se zredukovala na pouhé tři minuty. Právě na těchto vozidlech se všichni - výrobci automobilů i vodíkových palivových systémů - učí. Společnost Linde je partnerem mnoha vodíkových projektů v Evropě.
Investoři, kteří uvažují o vložení kapitálu do vodíkové infrastruktury, mohou podle odborníka na energetické systémy Davida Harta počítat s návratností vložených prostředků v časovém horizontu deset až patnáct let. Centralizovaná výroba a skladování vodíku si podle zmíněné studie vyžádají 18,5 miliardy eur. V roce 2020 by mohlo na evropských silnicích jezdit přes šest milionů automobilů na vodíkový pohon.
Vodík lze užívat jak v palivových článcích, tak v upravených spalovacích motorech. Jediným produktem spalování zůstává čistá voda. V automobilovém průmyslu může vodík postupně nahradit fosilní paliva, i když v současné době se nejefektivněji vyrábí z jednoho z nich, zemního plynu.
AUTOR: MILENA GEUSSOVÁ
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích