Smlouvy týkající se veřejných financí nesmějí být tajné
Slovenské ministerstvo hospodářství musí znovu přehodnotit, které části smluv s
automobilkami Hyundai/Kia a PSA Peugeot Citro¨en podléhají obchodnímu tajemství
a které naopak mohou být zveřejněny. Slovenský Nejvyšší soud tak v pátek vyhověl
žalobě renomované ekologické organizace Přátelé země, která si na utajení smluv
se strategickými investory na Slovensku stěžovala.
"Když budou některé části smlouvy označené jako obchodní tajemství, a přitom se
budou týkat veřejných financí, musí je podle rozhodnutí soudu ministerstvo
zveřejnit," uvedl programový koordinátor Přátel země Roman Havlíček. Například u
investice korejské Kia ekologové po ministerstvu žádají, aby zveřejnilo
informace o přínosu investice pro veřejné finance, usnesení vlády ke smlouvám se
zástupci automobilky nebo informace o dotacích pro žilinský region, které s
výstavbou továrny souvisejí.
Rozhodnutí Nejvyššího soudu je důležité i pro další zveřejňování smluv se
zahraničními investory, kteří čerpají investiční pobídky. Zástupci Přátel země
uvedli, že kromě smlouvy s automobilkami jsou tajné i smlouvy například u
dalšího velkého zahraničního investora, společnosti Whirpool, a také podklady,
na základě kterých vláda rozhodla o utajení dalších investičních pobídek.
Přátelé země vymáhají zveřejnění i těchto materiálů u soudu.
Ministerstvo hospodářství už přitom loni na několik dnů smlouvy s automobilkami
zveřejnilo na internetu. Po protestech zástupců společnosti Kia, kterým se
nelíbil rozsah zveřejněných smluv, ale vláda rozhodla o jejich stažení. Ministr
hospodářství Pavol Rusko uvedl, že zástupci Kia považují smlouvu za obchodní
tajemství. Smlouvy s francouzskou PSA Peugeot Citro¨en vláda stáhla ve stejnou
dobu proto, aby si firma nemohla stěžovat na to, že má jiné podmínky než její
korejští konkurenti.
Smlouvu s automobilkou Kia, pro kterou podpora slovenských úřadů z veřejných
rozpočtů bude podle dokumentů zveřejněných na internetu dosahovat téměř šest
miliard korun, označují odborníci za jednostranně výhodnou pro investora.
Slovensko totiž vyšlo vstříc všem požadavkům firmy a za jejich nesplnění vládě
hrozí pokuty. Když však Kia nezrealizuje všechny investice, nebude muset vracet
ani státní pomoc.
Výstavbu závodu automobilky Kia u Žiliny oznámila korejská společnost loni v
únoru. Automobilka přitom vybírala i lokality v Maďarsku, Česku a Polsku. V
žilinském závodu by se po dobudování v roce 2006 mělo vyrábět až 300 000
automobilů ročně. Celková investice by měla činit 1,1 miliardy dolarů. Vládě se
ale stále nepodařilo najít řešení, jak vykoupit všechny pozemky pro automobilku.
Podle ministra Ruska vedení automobilky chce, aby se problém s pozemky vyřešil
do konce dubna.
Slovenské ministerstvo hospodářství musí znovu přehodnotit, které části smluv s automobilkami Hyundai/Kia a PSA Peugeot Citro¨en podléhají obchodnímu tajemství a které naopak mohou být zveřejněny. Slovenský Nejvyšší soud tak v pátek vyhověl žalobě renomované ekologické organizace Přátelé země, která si na utajení smluv se strategickými investory na Slovensku stěžovala.
"Když budou některé části smlouvy označené jako obchodní tajemství, a přitom se budou týkat veřejných financí, musí je podle rozhodnutí soudu ministerstvo zveřejnit," uvedl programový koordinátor Přátel země Roman Havlíček. Například u investice korejské Kia ekologové po ministerstvu žádají, aby zveřejnilo informace o přínosu investice pro veřejné finance, usnesení vlády ke smlouvám se zástupci automobilky nebo informace o dotacích pro žilinský region, které s výstavbou továrny souvisejí.
Rozhodnutí Nejvyššího soudu je důležité i pro další zveřejňování smluv se zahraničními investory, kteří čerpají investiční pobídky. Zástupci Přátel země uvedli, že kromě smlouvy s automobilkami jsou tajné i smlouvy například u dalšího velkého zahraničního investora, společnosti Whirpool, a také podklady, na základě kterých vláda rozhodla o utajení dalších investičních pobídek. Přátelé země vymáhají zveřejnění i těchto materiálů u soudu.
Ministerstvo hospodářství už přitom loni na několik dnů smlouvy s automobilkami zveřejnilo na internetu. Po protestech zástupců společnosti Kia, kterým se nelíbil rozsah zveřejněných smluv, ale vláda rozhodla o jejich stažení. Ministr hospodářství Pavol Rusko uvedl, že zástupci Kia považují smlouvu za obchodní tajemství. Smlouvy s francouzskou PSA Peugeot Citro¨en vláda stáhla ve stejnou dobu proto, aby si firma nemohla stěžovat na to, že má jiné podmínky než její korejští konkurenti.
Smlouvu s automobilkou Kia, pro kterou podpora slovenských úřadů z veřejných rozpočtů bude podle dokumentů zveřejněných na internetu dosahovat téměř šest miliard korun, označují odborníci za jednostranně výhodnou pro investora. Slovensko totiž vyšlo vstříc všem požadavkům firmy a za jejich nesplnění vládě hrozí pokuty. Když však Kia nezrealizuje všechny investice, nebude muset vracet ani státní pomoc.
Výstavbu závodu automobilky Kia u Žiliny oznámila korejská společnost loni v únoru. Automobilka přitom vybírala i lokality v Maďarsku, Česku a Polsku. V žilinském závodu by se po dobudování v roce 2006 mělo vyrábět až 300 000 automobilů ročně. Celková investice by měla činit 1,1 miliardy dolarů. Vládě se ale stále nepodařilo najít řešení, jak vykoupit všechny pozemky pro automobilku. Podle ministra Ruska vedení automobilky chce, aby se problém s pozemky vyřešil do konce dubna.
"Když budou některé části smlouvy označené jako obchodní tajemství, a přitom se budou týkat veřejných financí, musí je podle rozhodnutí soudu ministerstvo zveřejnit," uvedl programový koordinátor Přátel země Roman Havlíček. Například u investice korejské Kia ekologové po ministerstvu žádají, aby zveřejnilo informace o přínosu investice pro veřejné finance, usnesení vlády ke smlouvám se zástupci automobilky nebo informace o dotacích pro žilinský region, které s výstavbou továrny souvisejí.
Rozhodnutí Nejvyššího soudu je důležité i pro další zveřejňování smluv se zahraničními investory, kteří čerpají investiční pobídky. Zástupci Přátel země uvedli, že kromě smlouvy s automobilkami jsou tajné i smlouvy například u dalšího velkého zahraničního investora, společnosti Whirpool, a také podklady, na základě kterých vláda rozhodla o utajení dalších investičních pobídek. Přátelé země vymáhají zveřejnění i těchto materiálů u soudu.
Ministerstvo hospodářství už přitom loni na několik dnů smlouvy s automobilkami zveřejnilo na internetu. Po protestech zástupců společnosti Kia, kterým se nelíbil rozsah zveřejněných smluv, ale vláda rozhodla o jejich stažení. Ministr hospodářství Pavol Rusko uvedl, že zástupci Kia považují smlouvu za obchodní tajemství. Smlouvy s francouzskou PSA Peugeot Citro¨en vláda stáhla ve stejnou dobu proto, aby si firma nemohla stěžovat na to, že má jiné podmínky než její korejští konkurenti.
Smlouvu s automobilkou Kia, pro kterou podpora slovenských úřadů z veřejných rozpočtů bude podle dokumentů zveřejněných na internetu dosahovat téměř šest miliard korun, označují odborníci za jednostranně výhodnou pro investora. Slovensko totiž vyšlo vstříc všem požadavkům firmy a za jejich nesplnění vládě hrozí pokuty. Když však Kia nezrealizuje všechny investice, nebude muset vracet ani státní pomoc.
Výstavbu závodu automobilky Kia u Žiliny oznámila korejská společnost loni v únoru. Automobilka přitom vybírala i lokality v Maďarsku, Česku a Polsku. V žilinském závodu by se po dobudování v roce 2006 mělo vyrábět až 300 000 automobilů ročně. Celková investice by měla činit 1,1 miliardy dolarů. Vládě se ale stále nepodařilo najít řešení, jak vykoupit všechny pozemky pro automobilku. Podle ministra Ruska vedení automobilky chce, aby se problém s pozemky vyřešil do konce dubna.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích