Čtvrtek, 28. března 2024

Auta do zásuvky přijdou už za dva roky

Zapomeňte zatím na vodíkovou ekonomiku! varuje David Barber z americké Národní laboratoře v Idahu.
Auta do zásuvky přijdou už za dva roky
Podle kanadského vědce Johna K. Sutherlanda zajistí pro příští léta dostatek elektřiny jaderné zdroje.

Vodík považovaný doposud za zázračný lék na hrozící nedostatek ropy a nebezpečí globálního oteplování není ještě na pořadu dne, říká americký odborník na palivový cyklus David Barber z Národní laboratoře v americkém státě Idaho. Jako jeden z mála specialistů tak zpochybňuje program vodíkové ekonomiky v dopravě, na jejíž rozvoj slíbil prezident Bush uvolnit 1,2 miliardy dolarů.

Místo nákladných investic do vodíkové ekonomiky navrhuje Barber zaměřit se v nejbližších několika letech spíše na zajištění dostatku levné a čisté elektřiny. "Z velkokapacitních zdrojů nevypouští do ovzduší žádné škodlivé látky poškozující ovzduší i klima a škodící lidskému zdraví pouze jaderná energetika," naznačuje budoucnost světové energetiky John K. Sutherland, významný kanadský vědec věnující se desetiletí zdravotním vlivům emisí a studiu radioaktivity.

Odmítnutím vodíkové ekonomiky jako nejrychlejšího řešení současných problémů zejména automobilové dopravy překvapil Barber optimisticky se vyslovující většinu vědeckých kruhů: "Na to, aby vodík alespoň trochu konkuroval ropě, bude potřebovat několik zázraků a pár desítek let. A taky hodně vysoko vyšroubovanou cenu benzínu."

Nyní tedy bude jednodušší rozvíjet hybridní automobily na elektřinu, které si majitel může přes noc (tedy mimo špičku) "zapojit do zásuvky". Kombinovaná vozidla jsou na rozdíl od vodíkových aut výrobci schopní uvést na trh ve velkém měřítku již v roce 2007 a jejich cena nebude tak vysoká.

PROZATÍMNÍM ŘEŠENÍM JSOU HYBRIDNÍ VOZIDLA

Zatímco první automobily by měly benzínovou bázi a elektrickou podporu, postupně by se mohlo přejít na elektromobily s benzínovým záložním zdrojem. Investice do infrastruktury jsou v tomto případě téměř nulové (elektrárny i vedení na rozdíl od vodíkových čerpacích stanic a přenosných trubek již stojí) a cena elektřiny je v porovnání s pohonnými hmotami nízká.

Prodej hybridních a dieselových automobilů v USA se v příštích sedmi letech pravděpodobně zdvojnásobí a jejich podíl na trhu dosáhne 11 procent. Očekává to výzkumná společnost J.D. Power-LMC Automotive Forecasting Services. Hlavním důvodem očekávaného vzestupu budou podle agentury Reuters vysoké ceny benzínu.

Podíl hybridních vozů na americkém trhu se do roku 2012 zvýší na 3,5 procenta z 0,5 procenta v roce 2004. U osobních vozů s naftovým motorem je očekáván nárůst podílu z tří procent na 7,5 procenta. Letos se hybridní a dieselové automobily budou na trhu USA podílet asi 4,8 procenta.

"Vyšší ceny benzínu působí jako katalyzátor pro výrobce automobilů i spotřebitele, aby hledali alternativy k tradičnímu benzínovému motoru s vnitřním spalováním," řekl Anthony Pratt z výzkumné společnosti.

Hybridní vozy pohání benzínový motor kombinovaný s elektromotorem a baterií, která se rekuperací dobíjí energií ztrácenou při brzdění. To těmto vozům umožňuje úsporu paliva a snížení emisí. Světovými lídry v oblasti hybridní technologie jsou japonská automobilka Toyota s populárním modelem Prius a Honda s hybridními verzemi vozů Civic a Accord. Americká společnost Ford Motor se loni stala prvním výrobcem hybridní verze sportovního užitkového vozu. General Motors hodlá hybridní verzi uplatnit ve svých větších modelech.

Podle studie se počet modelů hybridních vozů do roku 2012 zvýší na 44 ze současných deseti. Počet dieselových modelů na americkém trhu by měl stoupnout na 26 ze 14. Limitujícím faktorem popularity dieselů jsou totiž přísné americké ekologické normy a přesvědčení spotřebitelů o jejich hlučnosti a nízké účinnosti.

ČAS VODÍKU PŘIJDE, ALE AŽ POZDĚJI...

Pro upřesnění je nutno podotknout, že David Barber neodmítá zásadně vodíkové hospodářství, upozorňuje však na vysoké investice do vybudování potřebné infrastruktury. Např. jen vybavení čtvrtiny čerpacích stanic v USA zázemím pro tankování vodíku by přišlo nejméně na 13 miliard dolarů (téměř 350 miliard Kč). Kromě toho je třeba zajistit ekologickou výrobu vodíku, který se dnes získává většinou ze zemního plynu, tedy neobnovitelného zdroje energie. Při elektrolýze vody se zase používá proud z převážně uhelných elektráren, které produkují největší množství oxidu uhličitého CO2, který způsobuje skleníkový efekt, jenž hrozí změnou zemského klimatu. Řešení tak mohou přinést vysokoteplotní jaderné elektrárny nové generace, v nichž se bude voda rozkládat tepelně a chemicky.

Možnostmi elektrolytické i vysokoteplotní výroby vodíku s využitím současných i budoucích jaderných zdrojů se už řadu let zabývají vědci z Ústavu jaderného výzkumu v Řeži, který letos v červnu oslavil půlstoletí. Stačilo by 14 nových temelínských reaktorů, pokud by se vodík vyráběl elektrolyticky, anebo dokonce jen polovina vysokoteplotních pro tepelný rozklad vody, odhaduje zdroje potřebné na výrobu dostatečného množství vodíku pro českou dopravu šéf ústavu František Pazdera. "Potřebu větší produkce vodíku odhadujeme na rok 2030, kdy má v Evropské unii na tento pohon jezdit už více než třetina nových automobilů," dodává.

Doprava se na produkci skleníkových plynů podílí v ČR přibližně čtvrtinou, zhruba stejné množství vypustí do ovzduší průmysl a po šestině připadá na energetiku a vytápění. Českých 120 milionů tun vypuštěného CO2 představuje podle statistik Mezinárodní energetické agentury (EIA) půl procenta světových emisí. V přepočtu na obyvatele se Česko řadí mezi větší producenty. V roce 2003 se mu však na pouhou půltunu přiblížilo s 11,5 tunami Rakousko v důsledku celkového zvýšení emisí CO2 právě v dopravě o plných deset milionů tun. "Tento vývoj jsme si nepřáli," komentoval analýzu o plnění rakouských závazků v oblasti emisí skleníkových plynů zveřejněnou v minulých dnech lidovecký ministr životního prostředí Josef Pröll.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů