Čtvrtek, 28. března 2024

Praha by si měla vážit svého systému MHD

Praha by si měla vážit svého systému MHD
Systémy veřejné dopravy na celém světě závisí na státní finanční podpoře. Evropské i severoamerické státy navíc využívají příjmy z daní z benzínu, daní z osobních a nákladních automobilů, poplatky za parkování a mýtné za používání dálnic, aby pomohly podpořit veřejnou odpravu. Ekonomové i experti na dopravu obhajují uvalení vyšších daní z vlastnictví a používání osobních i nákladních automobilů, aby byly podpořeny ekologicky méně škodlivé formy dopravy a povzbudila se pěší chůze, cyklistika a vyžívání veřejné dopravy.
Ač jsou dotace z veřejných rozpočtů hlavním zdrojem příjmů veřejné dopravy ve většině rozvinutých zemí, uživatelé veřejné dopravy musí přispívat prostřednictvím jízdného (strana Fórum byla tomuto tématu věnována 3. června). Příjmy z jízdného pokrývají zhruba pětinu provozních nákladů na veřejnou dopravu v nizozemských a italských městech, což je přibližně stejné jako v Praze. V Německu, Švýcarsku, Dánsku a Švédsku hradí cestující přibližně polovinu nákladů na služby veřejné dopravy a ve Velké Británii přes 90 procent.
Jízdné MHD v Praze patří i po zvýšení k 1. červenci mezi nejnižší v Evropě. Dosahuje přibližně polovinu či třetinu výše jízdného v ostatních městech EU.
Zatímco zvýšení cen jízdenek pro jednotlivou jízdu bylo vyšší (67 procent), došlo pouze k desetiprocentnímu zvýšení cen měsíčních, čtvrtletních a ročních jízdenek. Většina Pražanů má časové jízdenky, a tak se jich vysoké zdražení jednotlivých jízdenek nedotkne. Jednotlivé jízdenky většinou využívají turisté a občasní uživatelé MHD, kteří si mohou dovolit zaplatit výši jízdného.
Většina uživatelů MHD zaplatí pouze malé navýšení jízdného. Přitom se služby zlepšily v každé části sítě MHD. Výrazně se zvýšila přesnost provozu. Stále vyšší počet stanic autobusů se adaptuje podle potřeb starších občanů a osob s omezenou pohyblivostí. Vozový park má více než 350 nízkopodlažních autobusů, které umožňují snadný nástup cestujících. Informační systémy pro cestující byly modernizovány a rozšířeny, včetně informací v reálném čase o příjezdech a odjezdech na některých stanicích.
DP reagoval na rostoucí příměstskou zástavbu spoluprací s ROPID - vznikly nové příměstské autobusové linky na okraji Prahy. Stejně důležitá byla integrace příměstské železniční dopravy umožňující držitelům jízdenky DP použít je pro spoje ČD v Praze.
Zlepšování MHD vyžaduje silnou podporu od vlády i města, v ideálním případě financovanou poplatky a daněmi předepsanými majitelům a uživatelům automobilů. Uživatelé veřejné dopravy však musí být připraveni platit za rozšířené a zlepšené služby DP.
John Pucher, Rutgers University, New Jersey, USA
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů