Čtvrtek, 25. dubna 2024

Vyvlastnění kvůli letišti poslancům nevadí

Vyvlastnění kvůli letišti poslancům nevadí
Nečekaně hladce prošel včera v Poslanecké sněmovně do druhého čtení návrh zákona o výstavbě nové tříapůlkilometrové dráhy pro letiště v pražské Ruzyni.
Návrh krátí úřední lhůty na polovinu a především by umožnil ve veřejném zájmu vyvlastňovat stavební pozemky za místně obvyklou cenu. Ta je dána předchozími výkupy ze strany státní společnosti Letiště Praha. Podle poslance Jaromíra Schlinga (ČSSD) by vlastníci mohli dostávat do 400 korun za metr čtvereční. "Spekulanti by chtěli desetkrát více," tvrdí.
Poslanecký návrh zákona je také reakcí na chyby úřadů, které v minulosti umožnily převody státních pozemků do soukromých rukou, ačkoliv se v té době stavba paralelní dráhy už připravovala. Podle lidoveckého ministra dopravy Milana Šimonovského přitom ale nebyl porušen zákon.
"Vláda by se s vlastníky měla dohodnout. Zatím zdaleka nebyly vyčerpány všechny možnosti. To, že lidé žádají více peněz, je jejich svaté právo. Na lumpárnu úředníků přece nemohou doplácet majitelé pozemků," tvrdí stínový ministr průmyslu a poslanec ODS Martin Říman.
Proti zákonu, o němž se bude definitivně rozhodovat v listopadu, se nakonec ale nepostavili ani všichni občanští demokraté.
Nesouhlasí s ním také vláda, koaliční poslanci nicméně připomínají, že i v Německu se kvůli velkým komunikačním stavbám, například mnichovského letiště nebo ingolstadtského ropovodu, schvalovaly speciální zákony umožňující vyvlastnění.
"Jde o závod s časem, každé zdržení vyvolá napětí" varuje Šimonovský, který se proti stanovisku vlády postavil. Letiště podle něj novou dráhu potřebuje, jinak není šance, že se v budoucnu prosadí proti konkurenci dalších středoevropských měst.
Stavba by měla začít v roce 2007 a je rozpočítána na sedm miliard korun. Peníze by podle Šimonovského měla zajistit emise dluhopisů nebo i půjčka od Evropské investiční banky. "Strategického partnera nehledáme," dodává.
Dalším argumentem je snaha snížit hlučnost nad Prahou. To oceňují ekologové uvnitř ČSSD, kteří se nedávno postavili proti podobnému zákonu o výstavbě dálnic. A za pomoci pravice a Senátu ho nakonec smetli ze stolu. Jeden z nich, Miloš Kužvart, ale žádá, aby letiště zvýšilo poplatky za služby a čelilo tak zahlcení. S tím Šimonovský nesouhlasí. "Poplatky sice jsou nižší, ale jejich zvyšování by bylo chybou," soudí. Letecké společnosti je podle něj do Prahy naopak nutné lákat.
Proti nové letové dráze protestuje Občanské sdružení Pro Nebušice. Jeho předseda Jan Holub za další sdružení a postižené obce v okolí letiště říká, že zákon je protiústavní. "Zkrácením zákonných lhůt má omezit přístup veřejnosti k účasti v povolovacích řízeních, která výstavbě zamýšlené dráhy předcházejí," upozorňuje.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů