Pátek, 19. dubna 2024

Vozy budoucnosti má pohánět vodík

Vozy budoucnosti má pohánět vodík
Zatímco podzimní autoshow v německém Frankfurtu byla ve znamení hybridních vozů, z nichž některé se už vyrábějí, v Japonsku bude nyní možné navíc ještě obdivovat i četné prototypy futuristických modelů na vodíkový pohon, které jsou ovšem spíše hudbou budoucnosti. Mají nicméně potvrzovat slogan 39. japonského autosalónu "Řiď k zítřku z Tokia".
Přes 1,5 miliónu návštěvníků, kteří podle odhadu pořadatelů na letošní autosalón přijdou, zhlédne pět set sedmdesát modelů, které vystavují výrobci ze třinácti zemí. Přehlídka začíná pro novináře dnes, pro návštěvníky v sobotu.
Dokonce i poněkud konzervativnější německý výrobce Mercedes-Benz vystavuje v Tokiu model F600 Hygenius, který bude poháněn ekologicky čistými vodíkovými palivovými články. Má prý tak silný motor, že by mohl elektřinou zásobovat i několik domů. Zatím jde pouze o prototyp.

Volant bude pohyblivý
Vozy s tímto pohonem představují na výstavišti Makuhari ovšem především Japonci. Toyota se pyšní vodíkovým modelem Fine-X, který má i další praktickou novinku - kola se mohou otáčet až o 90 stupňů. Suzuki zase ukazuje miniauto Ionis, samozřejmě s palivovými články na vodík, v němž si lze volant a řídící páky přesunout nalevo, napravo či do středu.
Honda se chlubí prototypem FCX, v němž vodíková nádrž, palivové články i motor jsou umístěny pod podlahou vozu. Proto je možno výrazně zvětšit využitelný prostor. Jak napsal list Asahi šimbun, auta s vodíkovým pohonem skýtají konstruktérům a designérům neskonale větší možnosti experimentovat s tvarem, než tomu je u všech dosavadních "klasických" řešení.

Zároveň benzín i vodík
Mazda ve spolupráci se svým většinovým vlastníkem Ford Motor přichází s překvapivou novinkou, prototypem minivanu Premacy. Spojuje v něm vodíkové palivové články s takzvaným hybridním pohonem, spojujícím výbušný motor na benzín či naftu s elektrickým.
Podle Mazdy se však tento model na výrobní pásy této automobilky v Hirošimě hned tak brzy nedostane. Vodíková technologie je prozatím nadměrně drahá, i když konstruktéři Mazdy tvrdí, že je mnohem praktičtější než jiné druhy pohonu. A kritici poukazují na to, že výroba vodíku je dosud energeticky tak náročná, že vozy budoucnosti sice nebudou vypouštět jedovaté zplodiny, ale postarají se o to za ně elektrárny.
Japonská vláda podle listu Wall Street Journal alternativní pohony podporuje. Dodneška již postavila patnáct vodíkových čerpacích stanic a další mají následovat.
Návštěvníci tokijského autosalónu budou samozřejmě více pozornosti než futuristickým výstřelkům věnovat modelům vozů, k jejichž volantu mohou usednout třeba hned nebo v nejbližších měsících.
Analytik Tacuja Mizuno řekl agentuře AFP, že japonský domácí trh je saturován, takže světové automobilky tu příliš prostoru k expanzi nemají.
Novým rysem je však to, že Japonci, zvyklí převážně na malé vozy, začínají ve stále větším počtu kupovat luxusní auta.
Tamním oblíbeným mercedesům a "bavorákům" BMW už podle agentury AFP stále více konkurují modely značky Lexus z tvůrčí dílny Toyoty.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů