Pátek, 19. dubna 2024

Automobily a jejich provoz

Automobily a jejich provoz
Nasycený trh, další lákavé nabídky a drahé pohonné hmoty - takový je současný stav i automobilová budoucnost.

Nejen automobilový průmysl v České republice, ale také stupeň motorizace a provoz na našich silnicích zaznamenaly v uplynulých deseti letech nebývalý rozmach. Naše republika se zařadila na sedmnáctou příčku mezi výrobci automobilů a po rozjezdu produkce v Kolíně je reálné, že budeme ohrožovat i patnáctou příčku, na které je nyní Itálie. Výroba 800 000 vozů ročně je tedy už na dohled, a pokud u nás ještě vznikne uvažovaná továrna Hyundai, zcela určitě padne i milionová hranice. To zní až neuvěřitelně.
A nejde jen o finální výrobu automobilů. V České republice se dnes vyrábí množství komponent pro desítky automobilových značek, včetně těch nejrenomovanějších. Už dávno se u nás nevyrábí nejlacinější vozy, ale kvalitní a mezinárodně uznávané automobily, které získávají přední umístění v nejrůznějších mezinárodních anketách spolehlivosti a spokojenosti zákazníků.

Počty aut rostou, ale auta v průměru stárnou
Registrovaných osobních vozů je u nás k 30. červnu 2005 více než 3,906 milionu, ale ne všechny jsou v provozu - nemalá část čeká na nové kupce v autobazarech, jiné jsou v opravnách a další jsou sice v evidenci, ale dlouhodobě nepojízdná a hodně je i takových, se kterými se jezdí opravdu jen velmi málo. Všech evidovaných motorových vozidel je už celkem více než šest milionů. Stupeň motorizace u nás dosáhl už teoretické hodnoty 2,61 obyvatele na jedno osobní auto.
Zejména struktura vozidlového parku není radostná. Přes 43 % tvoří osobní auta prodaná u nás jako nová, přes 31 % jsou auta dovezená ze zahraničí jako ojetá, ale téměř čtvrtinu tvoří "ostatní" osobní vozy s průměrným stářím 23,3 roku. O jejich technickém stavu, ohleduplnosti k životnímu prostředí a především o bezpečnosti lze ve většině případů důvodně pochybovat. Průměrný věk osobních vozů je v ČR nyní 13,57 roku (k 1. 1. 2005 to bylo 13,53 a o rok dříve 13,49), ještě starší jsou u nás v průměru autobusy - 14,26 roku.

Registruje se víc dovezených ojetin než nových vozů
Dovoz ojetých vozidel ze zahraničí a jejich registrace přesáhly u nás už úroveň prodeje nových osobních automobilů. Podle údajů z centrálního registru vozidel bylo u nás za prvních devět měsíců letošního roku poprvé registrováno 107 333 ojetých osobních vozů a jen 94 603 nových. Ještě benevolentnější uvolnění podmínek dovozu ojetin, nežli máme u nás, způsobilo např. v sousedním Polsku katastrofální kolaps prodeje nových vozů. Automobilové šrotiště Evropy se tak přesouvá mírně na severovýchod od nás, i když za několik let bude mít naše země nemalé problémy s ekologickou likvidací vraků. Naopak na Slovensku je dovoz legislativně poněkud regulován, takže tam není dovoz tak intenzivní.

Proměny zájmu kupujících
Přestože se náš vozidlový park neomlazuje, jsou patrné určité změny zájmu kupujících o jednotlivé obchodní skupiny vozidel. Nejmarkantnější je rostoucí zájem o vozy vybavené vznětovými motory, přestože nafta byla nedávno stejně drahá jako benzin. U některých značek přesahuje podíl vozů vybavených naftovými motory i polovinu z celkového objemu prodejů.
Pokračuje také přesun tisíců vozů kombi, MPV a terénních mezi lehké užitkové. Díky možnosti odpisu DPH u této skupiny vozidel se její plátci stále častěji orientují právě na vozy, které splňují podmínky předpisů pro skupinu N1, tedy lehkých užitkových vozů. Proto také došlo k meziročnímu nárůstu prodejů lehkých užitkových vozů o 31,1 %. Ne že by vzrostl zájem o klasické dodávky, ale dnes už "větší polovinu" všech vozidel této kategorie tvoří původně osobní modely. Spíše jen formální přepážka přináší plátcům DPH často statisícové úspory.
Změny nastaly také v odbytu automobilů jednotlivých obchodních skupin. Prodejně stále nejsilnější a stabilizovanou skupinou jsou u nás malá auta a jejich prodej se meziročně zvýšil o více než pět tisíc kusů, zvýšil se i prodej vozů MPV, střední a vyšší střední třídy a minivozů, naopak se snížil odbyt vozů nižší střední třídy. Tyto údaje se týkají ale jen vozidel, která jsou registrována jako osobní. Pokud bychom k tomu připočetli typy, které jsou evidovány nyní ve skupině N1, tedy jako lehké užitkové, byl by výraznější nárůst nejen u vozů MPV, ale také u vozů terénních a SUV.

Vylepšování škodovek nejen pro oči
Osobní automobily Škoda tvoří zhruba polovinu celého vozidlového parku v České republice. Těm, kteří nejsou spokojeni se vzhledem svých vozů Škoda, všech tří současných výrobních řad, jsou nabízeny doplňky a možnosti úprav, díky kterým získávají tato auta výraznější a individuálnější vzhled. Často stačí jen několik atraktivních doplňků a octavia, včetně nové generace, superb, ale i fabia vypadají efektněji s individuálním charakterem. Změny mohou doznat čelní maska, nárazníky, světlomety, kliky dveří, odtoková hrana zavazadlového prostoru, výfuk, kola i různé prvky vylepšující interiér. Příkladem skutečně profesionálních prvků, zlepšujících vzhled, mohou být doplňky od firmy Milotec, ale nejnověji také optický aerodynamický kit pro novou octavii z produkce Škody Auto, ale i dalších výrobců. Všechna tato vylepšení se dají většinou snadno namontovat a nejsou v rozporu s technickými předpisy.
Jinou skupinu tuningu představují úpravy pro zvětšení výkonu motorů, zejména zásahem do řídicích jednotek, úpravy podvozků a samozřejmě nepřeberný výběr litých kol. Zde existují nejen možnosti "sportovního" snížení, ale např. u Octavie Combi 4x4 naopak také možnost variabilního zvýšení světlé výšky pro lepší průjezdnost v lehkém terénu (nabízí také Milotec). c

Novinky v oceňování ojetých automobilů
S obchodováním ojetými automobily úzce souvisí také prognózy vývoje cen a stanovování optimální hodnoty ojetých motorových vozidel, tedy jejich co nejpřesnější aktuální ocenění. Pro tuto činnost samozřejmě existují různé katalogy a přehledy cen, ale i do této oblasti začínají pronikat nejmodernější informační technologie. Příkladem může být program oceňování ojetých vozů s využitím malých kapesních počítačů PDA, jak jej připravil znalecký ústav IBS Praha.

Také mezi litými koly je mnoho novinek
Už jen letmý pohled na silnice potvrzuje, jak rostou počty automobilů vybavených atraktivními koly z lehkých slitin. Přispívá k tomu nejen jejich rostoucí obliba, umocněná jejich designem, který dodává vozidlům víc individuality, ale také cenové sblížení obou druhů kol. Současná nabídka je taková, že se některé modely litých kol cenově přibližují nebo často i vyrovnají originálním kolům ocelovým s ozdobnými kryty. Samozřejmě, že sada exkluzivních litých kol pro nízkoprofilové pneumatiky se často vyrovná ceně ojetého auta. Přitom už zdaleka nejsou litá kola výsadou letního provozu. Dnešní verze litých kol jsou už z výroby připraveny snášet všechny rozmary zimního počasí.
Při jejich výrobě jsou používány stále dokonalejší technologie, jako např. kombinace lití a přesného kování Lite tec(r). Taková kola jsou pevnější i tužší, při současné nižší hmotnosti až o 25 %. Jiné technologie přispívají k snadnější údržbě nejen v letním období, ale i v zimě. Díky tomu je používání litých kol stále častěji celoroční záležitostí, zejména u dražších a luxusnějších automobilů. Moderní litá kola už nepodléhají vlivům soli z ošetřování silnic a jejich čištění je dnes díky moderním přípravkům, dodávaných nejčastěji ve sprejích, také snadnou záležitostí.
Další novou technologií je galvanické chromování litých kol, díky kterému mají zrcadlově chromový lesk, což nachází uplatnění nejen u vyznavačů tuningu, ale také mezi těmi, kteří chtějí mít své auto co nejvíc zářivé. Některá kola jsou také nabízena s další zajímavou povrchovou úpravou, tzv. titanovým leskem.

Ceny pohonných hmot rostou, budeme jezdit na jiná paliva?
V posledním období zaznamenaly ceny ropy dramatický růst. Díky tomu došlo, prakticky na celém světě, ke zvýšení cen pohonných hmot. Současně se opět začalo s větší intenzitou hovořit o možnostech alternativních paliv, o vodíku, palivových článcích, hybridních pohonech atd. Cesta k masovému rozšíření některého z nekonvenčních druhů pohonu, resp. paliv, je ale ještě hodně dlouhá. Bude se muset překonat ještě mnoho technických a ekonomických překážek a v neposlední řadě také legislativních problémů.
U nás se sice už celkem slušně monitoruje čistota životního prostředí, ale už se vůbec nedělá téměř nic pro jeho ozdravění. Stačí jen malý příklad. Majitel automobilu s hybridním pohonem, např. Toyoty Prius, což je auto, které vypouští do ovzduší jen malý zlomek škodlivin ve srovnání s běžným, např. pět let "novým" vozem, natož pak ve srovnání s některým z čadících vozidel starých např. 25 let, musí platit podle našich předpisů jako podnikatel stejně vysokou daň jako uživatel páchnoucích "skorovraků", ze kterých navíc kape olej atd. To naše zákonodárce ani ochránce životního prostředí zřejmě nezajímá.
Obnova vozidlového parku je dnes nejen z ekologického hlediska velmi důležitá a žádoucí. Proti ní se staví ekonomické, ale také politické aspekty. Pro kupující je na první pohled výhodnější pořídit si auto ojeté než nové. To, že auto deset let staré vypouští do ovzduší násobky škodlivin ve srovnání s vozidly novými, zatím nikdo kompetentní neřeší. Některé kroky budou muset být nepopulární (což si u nás před volbami nikdo nedovolí ani navrhnout), ale v jiných zemích to už zvládají. Bohužel někdy i na náš úkor. U nich se starších vozů zbavují, o vraky se starat nebudou muset a ovzduší budou mít také čistší.
AUTOR: Karel Beránek
Autor je spolupracovníkem RKP

Registrace automobilů na českém trhu
Osobní vozy za I až IX/2005 Podíl na trhu za I až IX/2004 2005/04
Pořadí Značka kusů % kusů %
1 Škoda 42 767 44,38 % 44 875 -4,7 %
2 Renault 6 771 7,03 % 4 910 37,9 %
3 Volkswagen 5 207 5,40 % 4 887 6,5 %
4 Hyundai 4 964 5,15 % 3 547 39,9 %
5 Ford 4 407 4,57 % 4 917 -10,4 %
6 Peugeot 4 357 4,52 % 4 972 -12,4 %
7 Citroe¨n 2 996 3,11 % 2 771 8,1 %
8 Opel 2 841 2,95 % 3 204 -11,3 %
9 Toyota (Lexus) 2 798 2,90 % 2 829 -1,1 %
10 Fiat 2 035 2,11 % 2 203 -7,6 %
11 Dacia 1 995 2,07 % 387 415,5 %
12 Chevrolet/Daewoo 1 850 1,92 % 2 020 -8,4 %
13 Seat 1 747 1,81 % 2 195 -20,4 %
14 Audi 1 498 1,55 % 1 190 25,9 %
15 Kia 1 372 1,42 % 907 51,3 %
16 Mazda 1 240 1,29 % 1 811 -31,5 %
17 Honda 1 206 1,25 % 1 237 -2,5 %
18 Suzuki 1 162 1,21 % 671 73,2 %
19 Nissan 1 120 1,16 % 1 522 -26,4 %
20 Mercedes Benz 962 1,00 % 920 4,6 %
21 BMW (Mini) 934 0,97 % 681 37,2 %
22 Mitsubishi 435 0,45 % 317 37,2 %
23 Volvo 397 0,41 % 578 -31,3 %
24 Subaru 277 0,29 % 162 71,0 %
25 Alfa Romeo 257 0,27 % 122 110,7 %
Trh celkem 96 361 94 542 1,9 %
Zdroj: SDA, Sdružení AP

Registrace automobilů na českém trhu
Osobní a lehké užitkové za I až IX/2005 Podíl na trhu za I až IX/2004 2005/04
Pořadí Značka kusů % kusů %
1 Škoda 5 005 19,03 % 628 696,97 %
2 Ford 3 470 13,19 % 3 193 8,68 %
3 Volkswagen 3 306 12,57 % 3 070 7,69 %
4 Peugeot 1 913 7,27 % 1 996 -4,16 %
5 Renault 1 910 7,26 % 1 900 0,53 %
6 Citroe¨n 1 417 5,39 % 1 535 -7,69 %
7 Mercedes Benz 1 242 4,72 % 1 213 2,39 %
8 Opel 1 109 4,22 % 941 17,85 %
9 Fiat 885 3,37 % 860 2,91 %
10 Kia 771 2,93 % 597 29,15 %
11 Hyundai 733 2,79 % 510 43,73 %
12 Nissan 620 2,36 % 678 -8,55 %
13 Toyota 555 2,11 % 503 10,34 %
14 Audi 421 1,60 % 307 37,13 %
15 BMW 391 1,49 % 254 53,94 %
Trh celkem 26 299 20 062
Zdroj: SDA, Sdružení AP

Registrace automobilů na českém trhu
Lehké užitkové za I až IX/2005 Podíl na trhu za I až IX/2004 2005/04%
Pořadí Značka kusů % kusů %
1 Škoda 47 772 40,63 % 45 503 4,99 %
2 Renault 8 681 7,38 % 6 810 27,47 %
3 Volkswagen 8 513 7,24 % 7 957 6,99 %
4 Ford 7 877 6,70 % 8 110 -2,87 %
5 Peugeot 6 270 5,33 % 6 968 -10,02 %
6 Hyundai 5 697 4,85 % 4 057 40,42 %
7 Citroe¨n 4 413 3,75 % 4 306 2,48 %
8 Opel 3 950 3,36 % 4 145 -4,70 %
9 Toyota 3 353 2,85 % 3 332 0,63 %
10 Fiat 2 920 2,48 % 3 063 -4,67 %
11 Mercedes Benz 2 204 1,87 % 2 133 3,33 %
12 Kia 2 143 1,82 % 1 504 42,49 %
13 Seat 2 015 1,71 % 2 335 -13,70 %
14 Dacia 2 014 1,71 % 514 291,83 %
15 Audi 1 919 1,63 % 1 497 28,19 %
16 Chevrolet/Daewoo 1 851 1,57 % 2 021 -8,41 %
17 Nissan 1 740 1,48 % 2 200 -20,91 %
18 Honda 1 477 1,26 % 1 237 19,40 %
19 Mazda 1 446 1,23 % 2 061 -29,84 %
20 Suzuki 1 326 1,13 % 735 80,41 %
Trh celkem 122 660 117 582
Zdroj: SDA, Sdružení AP
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů