Ambrozek chce daň z aut, ve vládě narazí na odpor
Ambiciózní plán ministra životního prostředí Libora Ambrozka (KDU-ČSL), jak
radikální daňovou reformou pomoci přírodě, narazil ještě dřív, než se dostal na
jednání vlády. Zavedení ekologické daně, která má zdražit uhlí či plyn, si
přitom vytkla Paroubkova vláda do programového prohlášení.
Návrh, který Ambrozkův tým právě dokončil, ovšem označil ministr průmyslu Milan
Urban (ČSSD) za nesmysl. "Je to tahání peněz z našich kapes, které jde v
důsledku proti zlepšení životního prostředí," komentoval Urban návrh, o němž
informovala MF Dnes.
Výhrady má také ministr financí Bohuslav Sobotka (ČSSD), jehož úřad Ambrozkův
návrh právě rozebírá. Nelíbí se mu hlavně to, že by se zcela nově mělo danit
vlastnictví automobilů. "Nepodporujeme zavádění nových daní," řekl Sobotkův
mluvčí Marek Zeman.
Ambrozek chce daněmi přimět lidi, aby si pořizovali co nejekologičtější auta.
Odvolává se přitom na to, že automobilismus se podle nových studií stává
nejzávažnějším problémem životního prostředí. Ambrozek chce prosadit princip
"čím starší auto a větší zplodiny, tím vyšší daně".
Pokud nové auto vypustí maximálně sto gramů oxidu uhličitého na jeden kilometr,
nezaplatil by jeho majitel ani korunu. Hůř by na tom byli majitelé
nejprodávanějších fabií s motorem o objemu 1,2 litru, které vypustí zhruba 143
gramů oxidu uhličitého. Ročně by zaplatili 1200 korun.
Průměrné stáří auta je ovšem čtrnáct let. Majitel takového vozu by měl zaplatit
ročně minimálně 4,8 tisíce korun, záleželo by na spotřebě benzínu uvedené v
technickém průkazu. Nižší daně o desítky procent by měla vozidla s ekologickými
motory spalujícími zemní plyn, propan-butan nebo s takzvaným hybridním pohonem.
"Je to model, který funguje v Británii," řekl o systému nových automobilových
daní Martin Bursík (Strana zelených), který vedl tým lidí připravujících návrh
reformy. Jejím základním principem je, že stát uvalí vyšší daně na suroviny a
výrobky, které zatěžují životní prostředí, zároveň ovšem sníží jiné daně -
sociální pojištění či daň z příjmů. Stát tak nakonec vybere na daních stejně.
To však neznamená, že "daňově neutrální" bude reforma i pro všechny obyvatele.
Ministerstvo životního prostředí připouští, že by ji nejvíc pocítili lidé s
nízkými příjmy. Těm chce pomoci sociálními dávkami.
Ačkoli se proti ekologické daňové reformě postavila ministerstva financí a
průmyslu, kabinet se (ale asi až po volbách 2006) zavedení změn nevyhne.
Ekologická daňová reforma je totiž jedním z požadavků Evropské unie, stát ji
musí spustit nejpozději od roku 2008.
Ministerstvo životního prostředí počítá například s tím, že topení elektřinou
zdraží jen kvůli nové dani už od roku 2007 o 10 procent, naproti tomu daň na
ekologičtější plyn má být jen tříprocentní.
Ambiciózní plán ministra životního prostředí Libora Ambrozka (KDU-ČSL), jak radikální daňovou reformou pomoci přírodě, narazil ještě dřív, než se dostal na jednání vlády. Zavedení ekologické daně, která má zdražit uhlí či plyn, si přitom vytkla Paroubkova vláda do programového prohlášení.
Návrh, který Ambrozkův tým právě dokončil, ovšem označil ministr průmyslu Milan Urban (ČSSD) za nesmysl. "Je to tahání peněz z našich kapes, které jde v důsledku proti zlepšení životního prostředí," komentoval Urban návrh, o němž informovala MF Dnes.
Výhrady má také ministr financí Bohuslav Sobotka (ČSSD), jehož úřad Ambrozkův návrh právě rozebírá. Nelíbí se mu hlavně to, že by se zcela nově mělo danit vlastnictví automobilů. "Nepodporujeme zavádění nových daní," řekl Sobotkův mluvčí Marek Zeman.
Ambrozek chce daněmi přimět lidi, aby si pořizovali co nejekologičtější auta. Odvolává se přitom na to, že automobilismus se podle nových studií stává nejzávažnějším problémem životního prostředí. Ambrozek chce prosadit princip "čím starší auto a větší zplodiny, tím vyšší daně".
Pokud nové auto vypustí maximálně sto gramů oxidu uhličitého na jeden kilometr, nezaplatil by jeho majitel ani korunu. Hůř by na tom byli majitelé nejprodávanějších fabií s motorem o objemu 1,2 litru, které vypustí zhruba 143 gramů oxidu uhličitého. Ročně by zaplatili 1200 korun.
Průměrné stáří auta je ovšem čtrnáct let. Majitel takového vozu by měl zaplatit ročně minimálně 4,8 tisíce korun, záleželo by na spotřebě benzínu uvedené v technickém průkazu. Nižší daně o desítky procent by měla vozidla s ekologickými motory spalujícími zemní plyn, propan-butan nebo s takzvaným hybridním pohonem.
"Je to model, který funguje v Británii," řekl o systému nových automobilových daní Martin Bursík (Strana zelených), který vedl tým lidí připravujících návrh reformy. Jejím základním principem je, že stát uvalí vyšší daně na suroviny a výrobky, které zatěžují životní prostředí, zároveň ovšem sníží jiné daně - sociální pojištění či daň z příjmů. Stát tak nakonec vybere na daních stejně.
To však neznamená, že "daňově neutrální" bude reforma i pro všechny obyvatele. Ministerstvo životního prostředí připouští, že by ji nejvíc pocítili lidé s nízkými příjmy. Těm chce pomoci sociálními dávkami.
Ačkoli se proti ekologické daňové reformě postavila ministerstva financí a průmyslu, kabinet se (ale asi až po volbách 2006) zavedení změn nevyhne. Ekologická daňová reforma je totiž jedním z požadavků Evropské unie, stát ji musí spustit nejpozději od roku 2008.
Ministerstvo životního prostředí počítá například s tím, že topení elektřinou zdraží jen kvůli nové dani už od roku 2007 o 10 procent, naproti tomu daň na ekologičtější plyn má být jen tříprocentní.
Návrh, který Ambrozkův tým právě dokončil, ovšem označil ministr průmyslu Milan Urban (ČSSD) za nesmysl. "Je to tahání peněz z našich kapes, které jde v důsledku proti zlepšení životního prostředí," komentoval Urban návrh, o němž informovala MF Dnes.
Výhrady má také ministr financí Bohuslav Sobotka (ČSSD), jehož úřad Ambrozkův návrh právě rozebírá. Nelíbí se mu hlavně to, že by se zcela nově mělo danit vlastnictví automobilů. "Nepodporujeme zavádění nových daní," řekl Sobotkův mluvčí Marek Zeman.
Ambrozek chce daněmi přimět lidi, aby si pořizovali co nejekologičtější auta. Odvolává se přitom na to, že automobilismus se podle nových studií stává nejzávažnějším problémem životního prostředí. Ambrozek chce prosadit princip "čím starší auto a větší zplodiny, tím vyšší daně".
Pokud nové auto vypustí maximálně sto gramů oxidu uhličitého na jeden kilometr, nezaplatil by jeho majitel ani korunu. Hůř by na tom byli majitelé nejprodávanějších fabií s motorem o objemu 1,2 litru, které vypustí zhruba 143 gramů oxidu uhličitého. Ročně by zaplatili 1200 korun.
Průměrné stáří auta je ovšem čtrnáct let. Majitel takového vozu by měl zaplatit ročně minimálně 4,8 tisíce korun, záleželo by na spotřebě benzínu uvedené v technickém průkazu. Nižší daně o desítky procent by měla vozidla s ekologickými motory spalujícími zemní plyn, propan-butan nebo s takzvaným hybridním pohonem.
"Je to model, který funguje v Británii," řekl o systému nových automobilových daní Martin Bursík (Strana zelených), který vedl tým lidí připravujících návrh reformy. Jejím základním principem je, že stát uvalí vyšší daně na suroviny a výrobky, které zatěžují životní prostředí, zároveň ovšem sníží jiné daně - sociální pojištění či daň z příjmů. Stát tak nakonec vybere na daních stejně.
To však neznamená, že "daňově neutrální" bude reforma i pro všechny obyvatele. Ministerstvo životního prostředí připouští, že by ji nejvíc pocítili lidé s nízkými příjmy. Těm chce pomoci sociálními dávkami.
Ačkoli se proti ekologické daňové reformě postavila ministerstva financí a průmyslu, kabinet se (ale asi až po volbách 2006) zavedení změn nevyhne. Ekologická daňová reforma je totiž jedním z požadavků Evropské unie, stát ji musí spustit nejpozději od roku 2008.
Ministerstvo životního prostředí počítá například s tím, že topení elektřinou zdraží jen kvůli nové dani už od roku 2007 o 10 procent, naproti tomu daň na ekologičtější plyn má být jen tříprocentní.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích