Pátek, 29. března 2024

Zelený "Václavák" nejdříve za šest let

Zelený "Václavák" nejdříve za šest let
Vítězný architektonický návrh studia Cigler Marani Architects na novou podobu Václavského náměstí v Praze, který včera vyhlásila odborná porota, trochu připomíná pařížskou Champs-Elysées. Zdvojené stromořadí ale vede nikoli k vítěznému oblouku, ale k soše svatého Václava, a uprostřed není několikaproudová silnice, ale pěší zóna. Dokonce i parkování aut a množství stánků by mělo být podle vize ateliéru Cigler Marani omezeno.
Na dokonalou idylu, která počítá i s přeložením magistrály za Národní muzeum, jež by bylo připojeno k náměstí rovněž pěší zónou, si ale Pražané budou muset ještě počkat. "V našem rozpočtu na to není zatím ani koruna," říká náměstek primátora Jan Bürgermeister, který doufá, že se městu podaří pro rekultivaci náměstí získat soukromé investory i peníze ze strukturálních fondů Evropské unie. Rozpočet rekonstrukce včetně přeložení magistrály se odhaduje podle agentury ČTK na 550 až 650 miliónů korun.

"Václavák" není priorita
"Odhaduji, že Václavské náměstí získá novou tvář tak za šest let. Ne dřív než za tři roky se začne s úpravou spodní části," doplňuje Bürgermeister. Přiznává, že přeměna "Václaváku" zatím není prioritou magistrátu.
Město se dokonce podle náměstka ani nemusí řídit vítězným návrhem, může si vybrat třeba i některou z méně úspěšných studií, kterých bylo do soutěže přihlášeno devětadvacet. Je ale velmi pravděpodobné, že i magistrát dá přednost důkladné a porotou jednomyslně vybrané studii ateliéru Cigler Marani.
"Je to propracované koncepční řešení, jistě to nejpracnější, které v soutěži bylo," říká jeden z porotců, historik architektury Zdeněk Lukeš, který oceňuje, že nejde o nijak radikální návrh. "Autoři pečlivě studovali historii náměstí a své poznatky využili. Na rozdíl od ostatních promysleli i vztah náměstí k nejbližšímu okolí, což bylo nad rámec zadání soutěže," zdůvodňuje Lukeš. Ateliér Jakuba Cíglera totiž navrhl například zelený pás stromů až k Wilsonovu nádraží.
Některé prvky z vítězné studie se opakovaly i v jiných návrzích. Například zahuštění zeleně. "Někdo navrhoval pravidelný rastr stromů, takové řešení ale zakrývalo výhled na sochu svatého Václava, který by měl zůstat dominantou náměstí," popisuje Zdeněk Lukeš.

S tramvají, či bez ní?
Porotu nezaujal ani návrh na velké vodní plochy roubící náměstí. "Něco takového tam nepatří, navíc by s tím byly provozní problémy - například v zimě se zamrzáním," dodává porotce.
Dlouho diskutovaným tématem je rozšíření tramvajového provozu na náměstí. Vítězný návrh opatrně počítá s oběma variantami: že tramvaje budou jezdit až do spodních částí náměstí i že zůstane tato oblast tramvajemi nedotčena. Dilema by se mělo podle Jana Bürgermeistera rozhodnout do tří let. Příznivců i oponentů je zatím bezpočet. Zatímco náměstek primátora soudí, že tramvaje by náměstí slušely, Zdeněk Lukeš to zdaleka nevidí jednoznačně. "Tramvaje jsou finančně náročné, hlučné, způsobují vibrace a narušují pěší zóny." Variantou by mohly být ekologické minibusy, jaké jezdí rychlostí chůze například po pěší zóně v centru Vídně.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů